Berlín - Druhý den 59. Berlinale zahájil v pátek večer ambiciózní snímek režiséra Stephena Daldryho Předčítač. Premiéra, jíž se zúčastnila na Oscara nominovaná představitelka hlavní role Kate Winslet, byla netrpělivě očekávána už proto, že jde o adaptaci bestselleru německého spisovatele Bernharda Schlinka.
Především se ale jedná o film s nacistickou tematikou, tudíž se dá předpokládat, že jej německý tisk bude bedlivě reflektovat - stejně jako Cruiseovu Valkýru.
Vítězství estetické dokonalosti
První domácí recenzi už před premiérou přinesl Frankfurter Allgemeine Zeitung - a není přívětivá. Označuje Daldryho způsob práce za jasný útok na Oscara. Podobně jako to udělal s Nicole Kidman v Hodinách, i tady nechává krásnou herečku pomocí make-upu změnit k nepoznání do podoby šestašedesátileté ženy (toto "maskování" prý trvalo celých sedm hodin).
Německý list dále upozorňuje i na to, že čím dále jsme od těchto historických událostí vzdáleni, tím méně se filmaři zdráhají použít téma holocaustu jen jako často melodramatické pozadí. A z tohoto pohledu srovná list podobné snímky s westerny nebo se sci-fi filmy.
Mimoto zdůrazňuje, že při záběru na Osvětim v ranních červánkách vítězí estetická dokonalost nad morální stránkou věci.
Přestože se Předčítač zatím může pyšnit několika cenami i pěti nominacemi na Oscara, včetně toho za nejlepší film, režii i herečku v hlavní roli pro Kate Winslet, ani recenze ve Spojených státech nejsou příznivé.
Čtěte také: Grafika: Kdo má naději na Oscara? Pusťte si ukázky |
Z řad zámořských kritiků se ozývají hlasy, že Předčítač je pouze lehkým porno-snímkem převlečeným za kázání, že nás nutí soucítit s Hannou, a tedy i s nacisty, případně že další film o holocaustu vůbec není potřeba.
Oscarové zákulisní hry
Roger Ebert, známý filmový kritik publikující Chicago Sun-Times, nicméně poukazuje na to, že Předčítač nám má říct hlavně něco o nás samotných: že demonstruje přirozenost lidské povahy - za všech okolností i režimů jít s davem.
Na rozdíl od Hanny, kterou po celou dobu hraje nominovaná Kate Winslet, se o roli Michaela podělili dva herci. Vedle známějšího Ralpha Fiennese však sbírá kladná hodnocení spíše představitel "mladého" Michaela David Kross, který je vyzdvihován především za svůj civilní výkon. Zdá se tedy, že se filmařům vyplatilo počkat, než bude Krossovi osmnáct, aby mohl točit sexuální scény.
V souvislosti s oscarovými ambicemi se zmiňují ještě dvě věci: nejvíc se mluví o tom, že producent Harvey Weinstein protlačil svou agresivní kampaní mezi pětku hlavních filmů drama Předčítač, v podstatě tak zapříčinil vypadnutí Temného rytíře.
Drama s tematikou druhé světové války opět zvítězilo nad comicsem a animovaným filmem. Pomalu se z toho stává téma pro různé vtipy.
o zákulisní plitice se mluví se také v sousvislosti s nominaci Winsletové: zatímco pro porotu Zlatých glóbů byla její role v Předčítači vedlejším ženským partem, oscarová akademie Winsletovou v téže roli zařadila do kolonky hlavní.
Kariéra z negramotnosti
Drama z poválečného Německa Předčítač vypráví o milostném setkání patnáctiletého Michaela s výrazně starší ženou, záhadnou Hannou Schmitzovou. Ta ale ze života mladíka jednoho dne nečekaně zmizí.
Se svou životní láskou se Michael setká o osm let později. Jako student práv sleduje procesy s válečnými zločinci a jednou z obžalovaných je k jeho zděšení také Hanna. Vychází najevo, že pracovala jako dozorkyně v koncentračním táboru v Osvětimi. A k této "kariéře" ji vedla především skutečnost, že je negramotná.
Česky vyšlo dílo, které se vrací k problematice holocaustu, před šesti lety v nakladatelství Prostor v překladu Tomáše Kafky názor na filmovou verzi si diváci budou moci udělat od 2. dubna.