Paranormální aktivita začíná děsit i česká kina

Pavel Kroulík, krk
20. 11. 2009 16:50
Horor za pár dolarů patří k nejnávratnějším filmům
Foto: Aktuálně.cz

Los Angeles, Praha - Jedna věc je téměř jistá. Ziskovější film než svůj debut už Oren Peli asi nenatočí. Horor Paranormální aktivita, jenž právě vstoupil do českých kin, stál - jak už skoro všichni filmoví fanoušci vědí - jen 15 tisíc dolarů a symbolicky v pátek, třináctého listopadu překonal hranici  100 milionů dolarů na tržbách. A s tímto výsledkem teprve vstupuje na zahraniční trhy.

Dosavadní výsledky už teď řadí film doposud neznámého režiséra na druhé místo v žebříčku nejnávratnějších snímků, co se týče vložených peněz - v současnosti je to 337 tisíc procent. K tomu napomohla především nevídávaná průměrná návštěvnost na jeden sál, díky níž se film už neuvěřitelné dva měsíce drží v první desítce návštěvnosti.

Před ním je jen Záhada Blair Witch natočená před deseti lety ruční kamerou za 35 tisíc dolarů: ta utržila bez pár drobných čtvrt miliardy dolarů, což znamená návratnost 354 614 procent. Právě tento snímek je s Paranormální aktivitou zmiňován častěji coby další milník v dějinách amatérské kinematografie, který se dostal do mainstreamové distribuce.

Jeden zásadní rozdíl

Znovu se připomínají malé náklady a roztřesená "dokumentární" kamera, ale také nový způsob marketingu, který pomohla černobílá Záhada Blair Witch odstartovat. Tedy samovolná šuškanda a předávání informací, které se pak jako viry šíří mezi fanoušky.

Okolo Blair Witch vznikla dnes už známá legenda, že se jedná o nalezený materiál pořízený zmizelými dokumentaristy; ta pak byla živena kampaní a svého času jí opravdu někteří lidé věřili. Až později v mezinárodní distribuci přibyl mnohoznačný slogan "vše, co jste slyšeli, je pravda".

Foto: Aktuálně.cz

Podobné kořeny má Paranormální aktivita. Peli se před natáčením živil jako programátor a studoval grafiku a animaci. Námět na snímek ho prý napadl poté, co se z Izraele přistěhoval do USA a v novém domě slyšel podivné zvuky.

"Neříkám, že to byl duch, ale bylo to nevysvětlitelné. V noci jste nejzranitelnější a náš film ukazuje právě tento primární strach," uvádí. Paranormální "problematiku" prý studoval několik měsíců, ale natáčení stihnul za týden se čtyřčlenným štábem ve vlastním domě; do jeho přestavby investoval většinu nákladů. A kupodivu, dnes se v něm divné úkazy nevyskytují.

Zatímco "příběh Blair Witch" však vznikal alespoň v prvních fázích zezdola a spontánně, u Paranormální aktivity byly "vznik na koleně" a "podivná inspirace" takřka od počátku základem propracované kampaně.

Brzy začala kolovat - režisér přísahá, že pravdivá - pověst, že DVD kopii si vyžádal sám Steven Spielberg, který kdysi produkoval Poltergeista. Prý snímek sledoval sám v kanceláři a po skončení propadl hrůze, když se nemohl dostat ven, protože byl zamčený. O co se zdá příběh neuvěřitelnější, o to větší měl "rotaci" v médiích.

Foto: Aktuálně.cz

Podle některých zdrojů chtěli původně film ve studiu Paramount i přetočit, ale nakonec ho nechali v původní syrové a levné verzi, která dobře zapadá do současné rukodělné a nezávislé módy "udělej si sám".

Paramount ve snímku vycítil "cool" potenciál a vyhlásil, že pokud si ho na stránce Eventful.com/demand objedná milion lidí, půjde nízkorozpočtový projekt z promítání po přehlídkách a kolejích i do distribuce. Heslo Demand It! tím vstoupilo do dějin filmového marketingu.

Chcete, aby se snímek hrál ve vašem kině

Díky komunitním sítím jako Twitter se o existenci filmu dozvědělo množství lidí a přímo od studia si vyžádali, aby se film hrál v lokálních kinech. Ukázka kolující po internetu nekončila tradičním oznámením "brzy ve vašich kinech", ale "Chcete, aby se snímek hrál ve vašem kině? Řekněte si o něj".

Ostatně trailer používá mazanou strategii: kromě výzvy k objednání a děje ukazuje i reakce testovacího publika v sále, což znovu posiluje spiklenectví a touhu být mezi "těmi, co už to viděli".

Foto: Aktuálně.cz

Paranormální aktivita tak vstoupila 25. září do omezené distribuce, záhy začala sbírat neuvěřitelné sumy -  a studio se tak rozhodlo používat k reklamě i výborné finanční výsledky filmu.

Pro optimisty je jeho úspěch důkazem, že vláda showbyznysu už není absolutní a prorazit může prakticky kdokoli. Pro opačnou skupinu naopak slouží jako důkaz, jak dnes velcí hráči umějí využívat nové trendy a okraje popkultury, které byly "namířeny" proti jejich monopolu, a pak je prodávat zpět ve velkém. Jen Peli by asi mohl odpovědět, kdy se z jeho hry na filmaře stala cílená hra pro publikum a nakolik se odehrává i v jeho režii.

Nicméně, ohlasy recenzentů na film samotný jsou každopádně velmi pozitivní. A s novým koncem, který prý vymyslel Spielberg, se diváci po rozsvícení v sále úlevně nesmějí jako u jiných hororů, ale vycházejí zamlklí a bledí.

Čtěte také:
Paranormální aktivita za pár dolarů děsí celou Ameriku

Peli přiznává kromě Blair Witch i inspiraci snímkem Vymítač ďábla či Amityville Horror a tvrdí, že zvlášť si dal pozor na kvalitu herců, mezi nimiž muselo existovat dobré pouto.

Kariéra novopečeného režiséra se každopádně rozjela. Už dělá na dalším "záhadologickém" tématu, proslulé (a proslule utajované) havárii mimozemšťanů v nevadské poušti. Název nemůže být lakoničtější - Area 51.

I tentokrát našel inspiraci u Spielberga, u Blízkých setkání třetího druhu. Premiéra je plánovaná na příští rok, rozpočet byl stanoven na pět milionů dolarů.

Film bude částečně postaven na „nalezených dokumentárních záběrech" prolínaných s příběhem tří teenagerů, jež zvědavost zavede až do oblasti 51.

 

Právě se děje

Další zprávy