Los Angeles - Víkendový filmový žebříček v USA sice vyhrála romantická komedie Couples Retreat s Vincentem Vaughnem a Kristen Bellovou v hlavních rolích, ale nejdiskutovanějším snímkem se stal nezávislý horor Paranormal Activity od dosud neznámého režiséra Orena Peliho.
Couples Retreat sice utržila přes 35 milionů dolarů, ale potřebovala na to 3000 kin a rozpočet bez reklamy byl kolem 70 milionů dolarů, kdy největší část spotřebovaly honoráře drahých hvězd.
Čtěte také: Blair Witch změnil ztvárnění hrůzy i marketing |
Snímek Paranormal Activity, který podle zveřejněných údajů stál 11 tisíc dolarů, se hrál jen ve 160 kinech a přinesl za víkend 7 milionů. Ačkoli skončil v aktuálním žebříčku pátý, v každém sále bylo zhruba čtyřikrát tolik lidí než na vítězné komedii. Znamená to naprosto nevídanou průměrnou návštěvnost na jeden sál a návrat sedmisetnásobku nákladů hned po premiéře.
Řekněte si o něj
Nejde přitom jen o komerční úspěch. I ohlasy recenzentů jsou velmi pozitivní a především film spustil úplně nový typ distribuce. Díky komunitním sítím jako Twitter se o existenci snímku dozvědělo množství lidí a přímo od studia Paramount, které mělo práva na distribuci, si vyžádali, aby se film hrál v různých lokálních kinech.
I ukázka snímku, která koluje po internetu, nekončí tradičním oznámením „již brzy ve vašich kinech", ale „Chcete, by se snímek hrál ve vašem kině? Řekněte si o něj/Objednejte si jej".
Heslo Demand It! tímto zřejmě vstoupí do dějin filmového marketingu. Ostatně, trailer používá i mazanou dvojí rétorickou strategii - kromě přímé výzvy k objednání ukazuje nejen děj, ale také reakce testovacího publika v sále.
Oren Peli se před natáčením živil jako programátor a studoval grafiku a animaci. Námět na snímek ho napadl poté, co se z Izraele přistěhoval do USA a v novém domě slyšel podivné zvuky.
„Neříkám, že to byl duch, ale bylo to nevysvětlitelné. V noci jste nejzranitelnější a náš film ukazuje právě tento primární strach," uvádí dnes v rozhovorech.
Paranormální "problematiku" prý studoval několik měsíců, ale samo natáčení pak stihnul za týden se čtyřčlenným štábem (Peli, jeho přítelkyně, kamarád Amir a najatý maskér) právě ve vlastním domě. Do jeho přestavby investoval většinu nákladů. A kupodivu, dnes se v něm už žádné divné úkazy nevyskytují.
I home video potřebuje dobré herce
Oren Peli přiznává i inspiraci snímkem Vymítač ďábla či Amityville Horror. Paranormal Activity je však přirovnáváno nejvíc k Záhadě Blair Witch - coby další milník v dějinách amatérské kinematografie, který se dostal do mainstreamové distribuce.
Peli tvrdí, že zvlášť si dal pozor na kvalitu herců, mezi nimiž muselo existovat dobré pouto, aby byli přesvědčiví. Většina lidí, kteří napodobují Záhadu Blair Witch, totiž zapomíná, že i iluzi dobrého home videa navodí až dobří herci.
Micah Sloat a Kathie Feathersonová, kteří prošli úspěšně konkurzem, navíc nehráli podle scénáře, ale jen podle základních pokynů, aby byli absolutně spontánní. Nevěděli, co je dál čeká a jak všechno skončí. Natáčelo se ve dne i v noci, celkem 70 hodin materiálu, který se pak stříhal 10 měsíců.
Co se týče výrazových prostředků, je Peli minimalista, který má absolutní pochopení pro tvorbu iracionální hrůzy. Nepotřebuje zobrazit nic brutálního, stačí mu převážně kamera na stativu, trošku fouknout do prostěradel nebo rozsypat pudr po zemi. Jakmile se film objevil na několika festivalech (pokaždé s trochu jiným koncem), bylo jasné, že se zrodila další klasika žánru falešného dokumentu (mockumentu).
Lidé vycházejí zamlklí a bledí hrůzou
Následuje pak legenda, která je zřejmě z velké části pravdivá - alespoň tak se dušuje Peli v rozhovorech. DVD kopii si vyžádal sám hollywoodský boss Steven Spielberg, který kdysi produkoval film Poltergeist zabývající se paranormálním tématem.
Spielberg prý snímek sledoval sám ve své kanceláři a po skončení propadl panické hrůze, když se nemohl dostat z pokoje ven, protože byl náhle zamčený.
Každopádně divácký zážitek byl tak velký, že ve studiích Dreamworks a Paramount, kde Spielberg působí, odstartoval snahu dovést Paranormal Activity na plátna běžných kin. Původně se uvažovalo o remaku, ale pak Spielberg vymyslel ještě nový konec, který je nyní jedním z hlavních důvodů, proč se diváci po rozsvícení v sále úlevně nesmějí jako u jiných hororů, ale vycházejí ven zamlklí a bledí hrůzou.
Paramount se přitom rozhodl pro zmíněnou nezvyklou strategii Demand It - založenou na pravidle, že pokud si na stránce Eventful.com/demand "objedná" snímek milion lidí, půjde extrémně nízkorozpočtový projekt z promítání po přehlídkách, malých sálech a studentských kolejích i do široké distribuce.
V Česku se premiéra Paranormal Activity odehraje v druhé polovině listopadu, jak v pondělí známila médiím zástupkyně společnosti Intersonic.
Na Mezinárodní filmové databázi (IMDb.com) má zatím snímek od zhruba 1400 uživatelů nesmírně vysoké hodnocení 8, 6 bodu s 10 možných; na recenzentské databázi mu 84 procent kritikůudělilo kladné hodnocení, které se v průměru ustálilo na 7,1 bodu.
V článcích publicisté připomínají dějiny filmů postavených na intenzivním strašení publika nejen tím, co se děje přímo na plátně, ale i tím, co se o filmech říká a co se děje v sálech; padají přitom jména režisérů a producentů Rogera Cormana či Williama Castlea. Někteří se nebojí přirovnat intenzitu účinku k Lost Highway Davida Lynche.
Co se stalo v oblasti 51
Vyskytnou se samozřejmě i skeptici. Bill Gibron v časopise PopMatters píše, že „Paranormal Activity předstírá, že bude zastavovačem srdce. Ale vlastně je to jen podomácku dělaný horor nafouknutý tím, že v něm studio ucítilo hit".
Internetový žurnalista Cole Smithey zase tvrdí, že „v porovnání s precizností hororových filmu, jako je šokující Antikrist Larse von Triera, je Paranormal Activity jen dětskou záležitostí".
Kariéra Orena Peliho se každopádně rozjela. Momentálně dělá na dalším „záhadologickém" tématu, proslulé (či proslule utajované) havárii mimozemšťanů v nevadské poušti. Název snímku nemůže být lakoničtější - Area 51.
I tentokrát našel inspiraci u Spielberga, u jeho Blízkých setkání třetího druhu. Premiéra je plánovaná na příští rok, rozpočet byl stanoven na pět milionů dolarů.
Film bude částečně postaven na „nalezených dokumentárních záběrech" prolínaných s příběhem tří teenagerů, jež zvědavost zavede až do přísně střežené oblasti, kde se mají nacházet ostatky UFO.