Praha - Už čtvrtý rok po sobě pražské kino Aero pořádá Festival otrlého diváka. Půvab akce, kdy ve svatostánku art filmů září z plátna nejbizarnější brak a exploatace, patří k podobným zpestřením, jako je přehlídka indických hudebních filmů.
Aero nabízí i alternativu jiného druhu, než je minoritní umění. Letošní ročník, jenž už v úterý stylově započal slavností předpremiérou posledního Ramba, je do neděle zasvěcen jednak proslule špatným pamětnickým hororovým a sci-fi filmům, jednak pornografii.
- Oficiální stránky přehlídky najdete ZDE
A to západní i východní, přičemž dramaturgové se nebrání ani různým nezařaditelným experimentům, které nechtějí být umělecké, jako spíše kontra-kulturní.
Od Eda Wooda Jr., jenž bývá označován za nejhoršího režiséra všech dob a o němž natočil životopisný film Tim Burton, jsou k vidění tři zásadní kousky- Atomová nevěsta (1955) a Plán 9 z vnějšího vesmíru (1959) - v němž na sebe střihově nenavazují téměř žádné po sobě jdoucí záběry - a potom i autorova osobní zpověď Glen nebo Glenda. Ve snímku z roku 1953 se citlivý a naprosto netalentovaný filmař vypořádá se svým transvestitismem.
V nabídce jsou i krvavé horory z 50. a 60. let. Kýbl krve (1959) od krále béčkových filmů Rogera Cormana, Krvavá hostina (1963) od zakladatele explicitních krváků Herschella Gorgona Lewise a konečně Demence 13 (1963) od tehdy debutujícího Francise Forda Coppoly, jenž později proslul jako autor gangsterské trilogie Kmotr.
Hororovou sekci uzavírá nedávný hit půlnočních představení na různých zahraničních festivalech, předloňská novozélandská hororová parodie Černé ovce, která již poučeně navazuje na mnoho hororů vtipných pouze nezáměrně. Námětem je - jak název napovídá - útok vraždících ovcí na lidi.
Unikátem přehlídky je psychedelický western Krtek (1970) režiséra Alejandra Jodorowského, který bývá často popisován jako spojení Serga Leoneho, Andreje Tarkovského a Monty Pythonova létajícího cirkusu.
Vzácnou příležitost skýtá též oficiálně pátý nejhorší film všech dob, italsko-americká sci-fi Hvězdná srážka(1979), v níž mimo jiné hraje i mladý David Hasselhoff. (Jeden z alternativních titulů neuvěřitelně pitomého a směšného béčka zní Female Space Invaders.)
Pornografickou sekci zastupují jednak dvě už klasická díla a dále současná japonská produkce. Návštěvníci navíc mohou absolvovat odbornou přednášku Vladimíra Hendricha, který se bude ptát na místo pornografie v současné kultuře.
Vrchol přehlídky představuje Hluboké hrdlo (1972) Gerarda Damianiho, legendární snímek, který oficiálně započal éru hard core porna, které se v 70. letech promítalo i v kinech.
Příběh se točí kolem "freudovského" motivu přechodu z orálního ke genitálnímu stádiu. Mladá žena zjistí, že má klitoris hluboko v hrdle a až po nalezení dostatečně vyvinutého muže, který ji dovede uspokojit, se může oddávat standardním hrátkám.
Zvíře (1975) Waleriana Borowczyka je zase reinterpretací pohádky Kráska a zvíře. Příběh o sňatku postiženého evropského aristokrata a bohaté Američanky je postaven na vyhraněně zoofilní metaforice.
Asijské pojetí erotiky bývá také hodně vynalézavé. Sexuální mašina: Sezóna obscenit (2005) od Júdžiho Tadžiriho ironicky převrací schéma typických pornofilmů, kde jsou ženy pouze hračky k uspokojení muže; tady je tomu naopak.
Nádherný život Sačiko Hanai (2003) režiséra Micuru Meikeho vypráví o hloupé prostitutce, která se po zranění hlavy stane prudce inteligentní a mezi souložemi i při nich vede náročné intelektuální disputace.
Promítání filmů probíhá do neděle vždy od 18 hodin v dvojprogramu.
Festivalová znělka videoartisty Marka Thera: