Los Angeles - Nedělní přímý přenos ze slavnostního předávání Oscarů sledovalo téměř 39,3 milionu televizních diváků, o čtyři procenta víc než loni. Podle magazínu Variety lze nárůst sledovanosti přičíst návratu 63letého komika Billyho Crystala k moderování slavnostního večera. Nicméně ohlasy na jeho výkon nakonec nejsou tak jednoznačné, jak se zdálo hned po skončení přenosu.
Večer rekordů, návratů a smíření se nesl ve znamení oslav kořenů kinematografie a tradic obecně. Toto vyladění akademie, jež odráží i nálady společnosti sužované krizí, se odrazilo ve výběru největších favoritů (němý černobílý retro snímek Umělec i Scorseseho 3D Hugo a jeho velký objev).
Vítejte v krachujícím divadle!
Návratem do „zlatých časů" - byť ne tak dávných - byla i osoba moderátora. Vyzdvihovaný Crystal se vrátil po osmi letech - poté, co se úkolu vzdal komik Eddie Murphy (kvůli skandálu původního režiséra Bretta Ratnera).
"Vítejte v krachujícím divadle! Užijte si dnešní večer, protože nic tolik neodlehčí světové ekonomické problémy, jako když se díváte, jak si milionáři navzájem předávají zlaté sošky," vtipkoval například. Divadlo, kde se ceny udílejí a které již neponese název Kodak (neboť firma opravdu krachuje), pak navrhl pojmenovat Flomax Theatre podle léku na prostatu - v narážce na dvaaosmdesátiletého "oscarového debutanta" Christophera Plummera i na prodlužující se věk populace a přítomné v sále.
Oproti loňskému fiasku mladých moderátorů Jamese Franca a Anne Hathawayové, jejichž roztěkaný výkon sázel příliš na vkus mladého publika odkojeného internetem, šlo o návrat k osvědčené tradici kombinující vtipy, písničky a komické výstupy. Vrcholem byl i návrat čísla Cirque De Soleil.
Některá média však mají za to, že jeden z nejpopulárnějších moderátorů v historii Oscarů to s uklidněním přehnal, a označila jeho výkon za nudný nebo těžkopádný. The Washington Post napsal, že Crystal jen dohlížel „na oběd při vyhlídkové plavbě pro klub turistů se členy nad padesát". List New York Times ve stejném duchu podotkl, že vše vypadalo jako setkání asociace důchodců.
Přehlídka nudy a nelegrační retro-katastrofy?
The Hollywood Reporter v recenzi označil oscarový večer za přehlídku nudy a „bezpečně nelegrační retro-katastrofu". A Daily Variety napsal, že „Oscary nestydatě ukázaly svůj věk".
Naopak web The New York Daily News Crystala pochválil s tím, že „znovu oživil úspěšnou formuli nabízející vtipný úvodní monolog, taneční i hudební čísla a špílce, které šly na hranu, ale nikdy za ni".
Třiašedesátiletý Crystal neopomenul v neděli předvést svůj trademark - vtipný střihový průchod nominovanými filmy, kde vstupuje do již existujících scén, nebo dokonce dotočil krátké skeče s různými nominovanými. I v nich často reflektoval svůj návrat.
V připomínce černobílého němého Umělce ho tak mučil ďábelský vědec elektrickým proudem, ale Crystal v podtitulcích stále odmítá, že bude moderovat Oscary. Největší ohlas vzbudila scénka z filmu Děti moje (The Descendants). George Clooney, který v tomto komediálním dramatu hraje hlavní roli otce a muže, jehož žena je v kómatu, se shýbá nad Crystalem ležícím na posteli, líbá ho a říká mu: „Vstávej, už jsme všichni připraveni na tvůj návrat tam, kam patříš."
Když pak komik otevře oči, Clooney prosí: „Musíš to udělat, Billy. Akademie pro tebe najala ty nejmladší a nejvíc cool scenáristy." A opozice „cool a oldschool" se vrátila na pódium i ve chvíli, kdy na něj vkráčel Michael Douglas. Billy Crystal ho uvedl slovy: „Okupoval Wall Street ještě v době, kdy to nebylo cool."
Crystal zopakoval i svůj další oblíbený oscarový trik, kdy přehrává, co si asi právě myslí celebrity přítomné v sále, zatímco kamera dotyčné zabírá v detailu. Začal s Bradem Pittem, manželem Angeliny Jolie: "Bylo by fajn, kdyby to dneska neskončilo pozdě. Ráno musím na šest třídních schůzek."
Crystal poprvé uváděl Oscary v roce 1990, kdy se přenos držel s průměrnými 40 miliony diváků na druhém místě nejsledovanějších pořadů za Super Bowlem. Posledních pět let však sledovanost ceremoniálu klesala; výjimkou byl rok 2010, kdy soutěžil Avatar.
Oscaři se probojovali na sociální sítě
Loni se Franco s Hathawayovou až příliš okatě snažili přitáhnout mladší generace, ale ani letos se organizátoři nechtěli této cílové skupiny vzdát. V parodii na nominovanou Allenovu novinku Půlnoc v Paříži se tak objevil s Crystalem kanadský teen idol Justin Bieber, který tu říká: „Jsem tady, abych vám přitáhnul demografickou skupinu 18-24. Tak jak dlouho budete potřebovat, abych tu zůstal stát?" - „Myslím, že bude stačit pár vteřin," odvětí Crystal.
Těžko říct, zda měla tato vtipná reflexe znamenat, že popularitě pop idolů se žádný herec (s výjimkou hvězd Stmívání či Pitta a jeho manželky) nevyrovná, nebo spíš to, že se už nikdo z mladých opravdu na Oscary nedívá. Každopádně to nebyla dobrá předpověď a znovu se potvrdila nevyzpytatelnost virtuálního světa.
Nakonec se totiž ukázalo, že letos měly Oscary mezi generací internetů a sociálních sítí velký ohlas; ať už jsou za tím paradoxně dozvuky loňské ofenzivy, vývoj technologií a chování lidí, či skutečně trefa v sázce na nostalgii.
Podle ABC, která Oscary vysílá, čtyři miliony lidí navštívily stránku Oscar.com nebo si stáhly aplikaci pro smartphony. Podle webové služby Trendr sledující sociální sítě od komentářů na Twitteru po lajkování na Facebooku se aktivita během Oscarů letos oproti loňsku zdvojnásobila na 4,2 milionu zásahů.
Pokrytí událostí na červeném koberci pak přineslo 3,9 milionu kliků. Letos byla sociální média zapojena hlavně na online hlasování o nejlepší róbu - z lidového hlasování vzešla jako vítězka Jessica Chastainová, která hrála ve snímcích Strom života a nominována byla za Černobílý svět. Dlouho se vysoko umisťovala ale i Miss Piggy - jeden z maňásků z ansámblu Muppetů.
Online hvězdou Oscarů se ale stala zmíněná Angelina Jolie, které na pódiu při předávání ceny "vyklouzla" z dlouhých černých šatů pravá noha. Za pár minut pro ni byl zřízen na Twitteru účet s názvem „angiesrightleg" a v pondělí měl 17 000 následovníků.