Los Angeles - Rozšířeni nominací v hlavní kategorii z pěti na deset a mediálně vděčný ex-manželský souboj mezi Jamesem Cameronem a Kathryn Bigelowovou. To jsou hlavní body letošních Oscarů, které se budou rozdělovat na slavnostním ceremoniálu už dnes v noci v Los Angeles tradičně v divadle Kodak.
Obě témata jsou zosobněním sporu, který akademie a Hollywood řeší: zda se Oscaři rozhodnou vyjít víc naproti masám (a mladšímu publiku), aby vyhověli nárokům studií a zároveň zvýšili sledovanost ceremoniálu. Nebo zda přednost nakonec dostanou menší filmy, jako tomu bylo v předcházejících letech.
Souboj milionů
Na jedné straně tohoto rozhodování stojí drahý 3D blockbuster Avatar odehrávající se na jiné planetě, na nějž publikum chodí, aby částečně zapomnělo na reálný život, případně mělo postoj k ekologickým problémům a válečným konfliktům filtrovaný přes fantazii. A proti němu stojí nízkorozpočtový realistický snímek Smrt čeká všude, který naopak upomíná na podobu válku bez příkras.
U Avatara se očekává, že s přehledem zvítězí v technických kategoriích. Jestli ale Cameron shrábne Oscary i v hlavních kategoriích podobně jako v roce 1998 s Titanikem, to už není tak jasné.
Nelze ale pominout, že jeho sci-fi dosáhla největších nominálních zisků v historii. Akademici sice mají rádi klasická ne-žánrová dramata s osobní pečetí, ale zároveň platí, že zámořský filmový průmysl nikdy necítil tak silně rozpor mezi velkorozpočtovými a"uměleckými" snímky. Navíc je formální novátorství Avatara nepopiratelné.
A kromě toho: hlavni Oscar se uděluje za produkci, tedy výrobu filmu jako celek, a výdělek je v Hollywoodu jeho nepominutelnou součástí. Hurt Locker v tomto úplně propadnul, při rozpočtu 12 milionů celosvětově získal jen 19 milionů.
Bigelowové snímek už ve svých oborových cenách vyzdvihli režiséři i scenáristé, kteří tvoří podstatnou část z 5800 členů akademie. Paradoxní ovšem je, že ani Hurt Locker není film s přehledným konfliktem a katarzí, ale snímek s nervním střihem a nezvykle tlumenou emocionalitou.
Třetí vzadu
Nakonec tak může vyhrát třetí vzadu. Smutná komedie Lítám v tom Jasona Reitmana o globální finanční krizi, která se na začátku sezony zdála největším adeptem na výroční ceny. Posléze ji převálcovaly oba zmíněné snímky, ale na to akademie nehraje.
Čtěte také: Na Oscarech se letos nebude zpívat ani děkovat Bohu O Oscary se utká James Cameron s exmanželkou |
Lítám v tom v hlavní roli s Georgem Clooneym je sice taky žánrovka, ale přitom inteligentně a uměřeně natočený film s postavami, kterým je možné rozumět, ačkoli nejsou černobílé. Reitmanův styl přitom vyhovuje i tradiční škole filmařiny, kterou ocení hlavně starší akademici.
Letos se oscarové predikce a spekulace soustředí právě na hlavní kategorii, tipy na ostatní výherce zůstávají trochu stranou. A je to i proto, že v dalších kategoriích se totiž čekají poměrně jasná vítězství.
Skoro nikdo nepochybuje, že Oscara ve vedlejších hereckých kategoriích si odnesou Christoph Waltz (Tarantinovi Pancharti) a Mo'Nique (Precious). V hlavní ženské kategorii zřejmě čeká trofej na Sandru Bulluckovou a podle všeho je jasně rozhodnutý i souboj v mužské kategorii. Zdá se, že Clooney prohraje se Jeffem Bridgesem, jenž ztvárnil životem opotřebovaného countryového zpěváka ve snímku Crazy Heart.
Australská metoda
O výsledku Oscarů ale může nakonec rozhodnout i nový způsob hlasování. Akademie poprvé od roku 1944 rozšířila počet nominovaných filmu v hlavní kategorii Nejlepší film z pěti na deset, aby se alespoň do výběru dostaly kromě menšinových dramat i masovější snímky, do kterých producenti investují většinu peněz.
Zároveň s tím se změnil způsob volby vítěze. Při starém systému hlasování, kdy akademici "prostě" zakroužkovali svého favorita, by totiž nyní vítězi stačilo jen jedenáct procent hlasů. Podle nového systému členové akademie obodují všechny nominované snímky, resp. seřadí je podle svých preferencí.
Podle tzv. australské volební metody se pak sečtou "první" hlasy pro jednotlivé filmy. Pokud žádný nezíská nadpoloviční většinu, nejslabší snímek se vyřadí a jeho hlasy se přerozdělí mezi zbývající podle počtu druhých preferencí. Vyškrtávání a přerozdělování na základě dalších preferencí pokračuje tak dlouho, dokud některý ze snímků nezíská právě nadpoloviční většinu.
Z toho by při rovnoměrném rozdělení hlasů pro oba favority nakonec mohly těžit i filmy, které sice nebudou až na prvních místech, ale většina hlasujících je umístí dost vysoko, aby tím vyjádřila své sympatie. Mezi takové černé koně patři Hanebný pancharti a drama Precious.
Těhotný Cohen nepřijde
Průběh večera mají popohnat i noví producenti, kteří za moderátory poněkud překvapivě zvolili dvojici Steve Martin a Alec Baldwin, přestože minule se osvědčil australský herec, zpěvák a tanečník Hugh Jackman.
Podle toho, co je o ceremoniálu známo, se má letos hodně tančit, méně zpívat a už vůbec ne děkovat partnerům, studiím a Bohu. V kratší řeči mají vítězové mají na pódiu říct, co Oscar znamená pro ně, a až v zákulisí prý namluví na kameru delší vzkaz, který se bude rozesílat e-mailem.
Podle všeho se na letošních Oscarech nemá ani příliš rozjařile žertovat. Organizátoři prý zrušili pro „kreativní rozpory" výstup komika Sachy Barona Cohena, které si chtěl dělat legraci z Avatara. Cohen, který měl předávat jednu s cen, se prý chtěl objevit v modrém jako jedna z ženských postav kmene Na´vi a jeho partner Ben Stiller měl špatně překládat jeho/její výroky do angličtiny. nakonec měl Cohen obvinit Jamese Camerona, že je s ním těhotná/těhotný a jít si s ním vyřídit účty do publika.
I kdyby se nakonec avatarský zákaz ukázal jen jako reklama na přímý přenos, scénku naživo neuvidí producent filmu Smrt čeká všude Nicolas Chartier. Nesmí se předávání účastnit za trest, že rozeslal e-mail, v němž členy americké Akademie filmového umění vyzval, aby hlasovali pro jeho film. Podobné ovlivňování pravidla zakazují.
V publiku oficiálně nebude ani představitel české kinematografie. Mezi nominovanými snímky není český zástupce, film Protektor se nedostal ani do širšího výběru na zahraniční film roku.