Odešla legenda světového filmu. Zemřel režisér Alain Resnais

ČTK Kultura ČTK, Kultura
2. 3. 2014 14:08
Alainu Resnaisovi bylo 91 let. Jeho filmy Hirošima, má láska nebo Loni v Marienbadu patří do zlatého fondu světové kinematografie, protože přinesly revoluci do filmového vyprávění.
Alain Resnais na festivalu v Cannes v roce 2012.
Alain Resnais na festivalu v Cannes v roce 2012. | Foto: Reuters

Paříž - Ve věku 91 let zemřel francouzský režisér Alain Resnais, který natočil filmy jako Hirošima, má láska nebo Loni v Marienbadu.

"Resnais zemřel v sobotu večer v Paříži obklopen svou rodinou," řekl producent posledních Resnaisových snímků Jean-Louis Livi.

Nový způsob filmového vyprávění

O Resnaisových filmech Loni v Marienbadu a Hirošima, má láska dodnes diskutují studenti filmových škol na celém světě. Skutečnost a sen, minulost a současnost, to vše se v jeho filmech prostupuje a mísí v jedno veliké barevné představení.

Podívejte se na ukázku z filmu Hirošima, má láska.
Podívejte se na ukázku z filmu Hirošima, má láska. | Video:

Do francouzské kinematografie začátku 60. let 20. století vnesl Alain Resnais spolu s dalšími kolegy nový způsob filmového vyprávění. V jeho debutu Hirošima, má láska z roku 1959 hudba poeticky vplývá do textu a myšlenky do útržkovitých dialogů. Francouzská herečka tu potká japonského architekta. Jejich sblížení však vyvolává bolestné vzpomínky na válku. Bojují s minulostí, kterou nedokážou překonat.

I Loni v Marienbadu (1961) je o setkání dvou lidí, tentokrát na rozlehlém barokním zámku. Muž se pokouší v ženě vzbudit vzpomínku na události loňského roku, kdy se tu prý seznámili, sblížili a slíbili si setkání po roce. Žena ale všechno popírá i přesto, že jí muž připomíná nejmenší podrobnosti.

Podívejte se na ukázku z filmu Loni v Marienbadu.
Podívejte se na ukázku z filmu Loni v Marienbadu. | Video:

Resnaisův film "fotograficky" zachycuje skutečnost, postavy nejsou konkrétně určeny a záběry, nepatřící do jedné roviny, jsou zcela samozřejmě řazeny vedle sebe: "Hodně mě ovlivnil André Breton, byl jsem okouzlený surrealisty, obrazy Reného Magritta... Většina toho, co se ve filmu děje, se odehraje v představách jednotlivých postav, v tom je zase vliv němého filmu," vysvětlil režisér.

Fascinující je i Prozřetelnost z roku 1976, natočená v anglické koprodukci: umírající spisovatel v temném domě dlí ve společnosti přízraků rodinných vzpomínek a myšlenek z nového románu. Úspěch zaznamenal Resnais v roce 1980, kdy byl film Můj strýček z Ameriky oceněn Velkou cenou poroty na festivalu v Cannes.

Nemusíte studovat film, choďte do kina

"Nemusíte studovat film, stačí hodně chodit do kina," tvrdil Resnais, rodák z Bretaně (3. června 1922), který před filmovým plátnem doslova vyrůstal. Spolu s komiksovými seriály, které považoval za spřízněné médium, byl film jeho celoživotní láskou. Ve 14 letech natočil první amatérský snímek. Následovala řada dokumentů, z nichž nejvýraznější je obraz německých koncentračních táborů Noc a mlha (1955).

Alan Resnais.
Alan Resnais. | Foto: Aktuálně.cz

"Když jsem viděl první taneční číslo Freda Astaira a Ginger Rogersové, popadla mě ohromná chuť natáčet filmy. Toužil jsem vyvolat v lidech stejný pocit nadšeného rozjaření, který mě zaplavil při sledování jejich představení," řekl Resnais. S léty v jeho dílech začalo přibývat ironické poťouchlosti. Komedie Chci domů z roku 1989 vypráví například o střetu americké a francouzské kultury.

Děj komedie Stará známá písnička z roku 1998 pak doprovázejí známé písně v podání Josephiny Bakerové, Edith Piaf či Charlese Aznavoura, které komentují myšlenky hlavních postav. Resnais zde zachytil vlastnost lidské paměti, kdy člověku mnohokrát denně prolétne hlavou na základě nějaké asociace útržek melodie či textu.

Podívejte se na ukázku z filmu Ještě jste nic neviděli z roku 2012.
Podívejte se na ukázku z filmu Ještě jste nic neviděli z roku 2012. | Video:

Režisérovy pozdní filmy se vyznačují sofistikovaným humorem a ironickým nadhledem. Takový je i snímek Zbloudilá srdce, uvedený na festivalu v Karlových Varech v roce 2007, který Resnais natočil podle divadelní hry Alana Ayckbourna.

Inspiraci a energii čerpal umělec podle svých slov z vědomí konce: "Lidé se liší od zvířat tím, že si uvědomují svou smrtelnost. Člověka pohání nevyhnutelnost konce a do přemítání o něm se vejdou naprosto všechny emoce, od absolutního štěstí po naprostou beznaděj."

K Resnaisovým posledním snímkům patří Divoká tráva a Ještě jste nic neviděli, s nímž soutěžil v roce 2012 mimo jiné na festivalu v Cannes.

 

Právě se děje

před 9 hodinami

Očkování v USA jde rychle, Universal odkládá premiéru filmu Rychle a zběsile 9 už jen o měsíc

Jen o měsíc odkládá filmové studio Universal velkorozpočtový snímek Rychle a zběsile 9, který měl také do českých kin dorazit koncem května. Nově se s premiérou počítá na 25. června, píše agentura Reuters. Podle ní se hollywoodská firma vlastněná nadnárodním konglomerátem Comcast snaží vytipovat dobu, kdy se do biografů bude moci vrátit co nejvíce lidí, aby z prodeje vstupenek zaplatila náklady. Snímek měl rozpočet přes 200 milionů dolarů, v přepočtu 4,4 miliardy korun.

Universal film odložil jen o měsíc. Podle Reuters to dokazuje, že studio vkládá naděje do rychlého průběhu očkování v USA a Kanadě, které společně tvoří největší filmový trh světa. V New Yorku se sítě biografů AMC, Cineworld či Cinemark po roční pauze způsobené pandemií znovu otevřely tento pátek. Provozovatelé doufají, že v lukrativní letní sezóně už na velkorozpočtové filmy jako Rychle a zběsile 9 přitáhnou opět davy nyní již naočkovaných diváků. Jako první má do kin 7. května zamířit Black Widow, ve které stejnojmennou superhrdinku hraje Scarlett Johanssonová.

Zdroj: Reuters
Další zprávy