Indián a sestřička je milostný příběh mladé romské zdravotní sestry Marie a "bílého" dělníka Františka. Film je už z podstaty skladby této milostné dvojice především příběhem střetu několika odlišných komunit. Jednou z nich je romská minorita, která se snaží normálně žít bez ohledu na předsudky většinové společnosti. Tou druhou je svérázná skupina lidí, kteří si se vší vážností hrají na Indiány. A třetí komunitou je samozřejmě majorita obyčejných lidí, kteří se nevraživě dívají na ty dvě předchozí.
Rasismus v českém filmu
Film je také kritickým pohledem na více či méně skrývaný rasismus české společnosti. Toto téma bylo v české kinematografii tématizováno už ve vynikajícím filmu Marian Petra Václava, ale i ve Zprávě o putování studentů Petra a Jakuba Drahomíry Vihanové či v Tycových Smradech. Dosud nikdy ale v českém filmu nebylo podáno takto nestrojeně a civilně, bez okázalých scén. Averze bílé většiny k Romům je ve filmu stejně nenápadná a na první pohled skrytá, jako ve většinové české společnosti.
Trochu jiná lovestory
Romské téma je přitom spíše až v druhém plánu příběhu nešťastné lásky dvou příslušníků odlišných společenství. Režisér Dan Wlodarczyk k tomu říká: "Nechtěl jsem dělat film o Romech, šlo mi spíš o takovou West Side Story." Příběh lásky Marie a Františka se zkomplikuje téměř dřív, než začal a je pod neustálou kontrolou okolí, happy endem tedy rozhodně nekončí.
Autentičtí neherci
Silné vyznění filmu podporují také vynikající herecké výkony. V hlavních rolích se představí Tomáš Masopust a Denisa Demeterová. Většinu romských rolí ztvárnili neherci, například zpěváci relativně známé romské skupiny Gulo Čar. Použití neherců i jejich občasná herecká neobratnost jen posiluje autenticitu snímku, který je natočen v syrovém, dokumentárním stylu a jde o jeden z nejzajímavějších debutů poslední doby.
Článek o chystaných českých filmových debutech vyjde na Aktuálně v neděli. Podrobnou recenzi filmu přineseme v den jeho premiéry.