Nerudný stařík vynesl tržby Pixaru Vzhůru do oblak

Kamil Fila Kamil Fila
2. 6. 2009 12:15
Podle dosavadních ohlasů jde o nejlepší film roku

Los Angeles - Víkendový žebříček tržeb v amerických kinech má jasného vítěze - 3D animovaný film Up (který v českých kinech poběží od 20. srpna jako Vzhůru do oblak).  V 3766 sálech utržil od čtvrtka do neděle 68 milionů dolarů, což je čtvrtý nejlepší výsledek letošního roku a třetí nejlepší otvírák pro studio Pixar (Po filmech Hledá se Nemo a Úžasňákovi).

Především je to ale film, který má nejlepší recenze za celý dosavadní letošek; stejnou měrou ho milují jak tradičně přísní profesionální kritici, tak běžní diváci. Záplava superlativů na Vzhůru do oblak nebere konce a dosahuje nebeských výšin.

Stejně skvělý horor

Na serveru Rottentomatoes má Up evidováno zatím 151 recenzí ze všemožných anglosaských médií a z nich pouze tři vyznívají záporně - průměrné hodnocení se pohybuje na 8.7 bodech z 10.

Na serveru IMDb.com zase 1655 prvních hlasujících udělilo snímku průměrnou známku 9, 2 bodů z deseti možných; přičemž celých 75 procent procent z nich sáhlo po desítce a desetina lidí po devítce.

To vše v nich vyvolal příběh osmasedmdesátiletého mrzoutského staříka, který ovdověl a musí se vystěhovat z domu, jejž s manželkou stavěli. Domov důchodců ale odmítá: ke střeše domu proto přiváže pouťové balonky, které dřív prodával, a vydá se do Jižní Ameriky za dobrodružstvím; netuší jen, že na palubě je i osmiletý černý (tedy asijský) pasažér.

Druhá novinka týdne, horor Stáhni mě do pekla od režiséra Sama Raimiho, má sice taky skvělé recenze i divácké ohlasy, ale chodí se na něj podstatně méně - což je dáno vyšším ratingem nepřístupnosti i obecně menší oblibou hororového žánru oproti rodinným animovaným snímkům.

Za víkend tak Stáhni mě do pekla utržilo okolo 16, 5 milionu dolarů a skončilo až na třetím místě - za Nocí v muzeu 2, která je v kinech už druhý týden. Tentokrát získala 25 milionů dolarů a s předešlým Memorial Day víkendem už přes nijak příznivé recenze překročila sumu 100 milionů na tržbách.

Pláč už v první čtvrthodině

To Vzhůru do oblak podle recenzí nastavuje laťku kvality neskutečně vysoko, a vyniká to zvlášť v porovnání s hloupými a zbytečnými filmy jako je právě konkurenční Noc v muzeu 2.

Nikdo se ani nedivil, že Vzhrůru do oblak otvíralo festival v Cannes. Vždyť prvních patnáct minut je umělecké dílo, malý film uvnitř velkého, který líčí celý dosavadní život hlavního hrdiny, důchodce Carla, který si chce splnit dávný sen - udělat dobrodružnou výpravu do Jižní Ameriky. Na tu se nakonec nečekaně vypraví

Jak píšou mnozí publicisté, nebývá obvyklé, že vás film dojme k pláči hned v první čtvrthodině, ale Vzhůru do oblak se to daří téměř univerzálně; lidé si ho zkrátka okamžitě zamilují.

Foto: Bonton Film
Čtěte také:
Není to fakt sranda, když Stillerovi zas ožijí exponáty
Dívku stáhlo peklo hypotéky. A je to filmová senzace

Stejně tak se jindy jízliví kritici vyznávají, že právě snímky toho to druhu jim připomínají, proč se vůbec kinematografií zabývají a připomínají jim dávnou motivaci, proč psát - šířit mezi lidi zprávu, že filmy jsou krásné.

Ostatně i český filmový publicista František Fuka neváhal říct: „Filmy jako Vzhůru do oblak jsou důvodem, proč vydržím ty desítky projekcí nejrůznějších sraček. Protože jednou za půl roku nebo rok uvidím něco takovéhohle..."

Nestor amerických filmových kritiků Roger Ebert napsal, že snímek režisérů Peta Doctera a Boba Petersona má v sobě roztomilost a lidskost, jakou mají snad jen filmy japonského animátora Hayaa Miyazakiho (Princezna Mononoke, Cesta do fantazie), k němuž ostatně pracovníci Pixaru vzhlížejí.

Foto: Disney

Podobně se rozplývají další recenzenti. MaryAnn Johanson na Flick Filosopheru píše, že snímek je radostný a fantastický, ale nikdy neklouzne až k nerealistickému optimismu; a jeho chytrost a originalita se zdá bezmezná.

„Ukázka dokonalého filmového umění - a bezesporu nejzábavnější, nejnapínavější a nejdojemnější snímek letoška," dodává Lou Lumenick  v listu New York Post.

Todd Gilchrist ze Sci Fi Wire upozorňuje, že Up funguje se stejnou intenzitou jako letní blockbuster i intimní studie charakterů.

„Je to výpravné a okázalé dobrodružství přesahující kontinenty a zároveň ukázněné, pečlivě vykreslené psychodrama. Je to film plný kreativity a fantasie a zároveň skoro ničivě břitkého realismu," dodává podobně Carolyn Arends z Christianity Today. 

I Jamie Graham z Total Filmu míní, že Up je hlavně studie lidských i zvířecích charakterů - a k tomu výborná komedie.

Nebezpečí pixarovského monopolu?

Ani onen zlomek záporných ohlasů vlastně snímek nekritizuje: jen soudí, že je příliš dokonale navržený a vypočtený na kýžený efet. 

Foto: Disney

„Up své kouzlo dávkuje s chirurgickou přesností. Ale na konci jsem se cítila jen dokonale zašitá, nic víc. Ten pocit jsem ostatně měla u po zhlédnutí většiny pixarovských filmu: jakoby si jejich tvůrci brali příliš z mnoho z Charlieho Chaplina a příliš málo z Bustera Keatona," píše Stephanie Zacharek ze známého serveru Salon.com.

Stejně tak Armond White v New York Press mluví o „pixarismu" - tedy monopolu této firmy, která lidem vnutila představu, co je dobrý animovaný film.

Přirovnává to k automobilce General Motors, jejíž výrobky si muži pořizují k potvrzení mužnosti („prodloužení penisu"), zatímco na filmy Pixaru se díváme proto, abychom si prodloužili dětství tím, že sledujeme „sacharinové roztomilosti".

V této souvislosti je zajímavý jeden údaj z IMDb: i ten hovoří pro to, že že Up je mimo jiné ukázkou typicky chlapeckého, hračičkovského filmu. Snímek totiž podstatně méně nadchl ženy - rozdíl oproti mužům je až několik bodů a hodnocení ještě klesá, čím jsou divačky starší.

 

Právě se děje

Další zprávy