Recenze: Hynek Čermák ve filmu Národní třída rozdává rány i moudra

Tomáš Stejskal Tomáš Stejskal
25. 9. 2019 17:37
V restauraci Severka do žíznivých hrdel létá jeden panák za druhým a chlap s proporcemi skříně pronáší přípitek: "Vandam je národní hrdina!" Severka z filmu Národní třída, který od tohoto čtvrtka promítají kina, se nenachází na severu Čech jako její slavná jmenovkyně z oblíbeného seriálu Most!, ale na pražském Jižním Městě. Její štamgasti se však od hrdinů Mostu příliš neliší.
Vandam v podání Hynka Čermáka na pražské Národní třídě.
Vandam v podání Hynka Čermáka na pražské Národní třídě. | Foto: Jan Hromádko

Vandam v podání Hynka Čermáka je místním idolem jednak proto, že stejně jako belgická hvězda akčních filmů Jean-Claude Van Damme dělá 200 kliků denně, a pak také proto, že tenkrát 17. listopadu 1989 na Národní třídě dal první ránu a "odstartoval revoluci". Co na tom, že na té straně, která měla pendreky a uniformy.

Talentovaný režisér Štěpán Altrichter po ambiciózním debutu Schmitke zfilmoval knihu Jaroslava Rudiše. A také ve svém druhém snímku se pohybuje ve zvláštním prostoru "mezi světy".

Schmitke se odehrával v česko-německém pohraničí, v Krušnohoří, kam se vydal německý protagonista, poněkud ztracený uprostřed českého chaosu. Ten film kličkoval mezi žánry. Absurdity a výsměch čecháčkovským zvykům střídalo mysteriózní krimi.

Národní třída je přímočařejší černá komedie s dramatickými prvky. I ona, ačkoli se odehrává na pražském sídlišti, hned v úvodu bere diváky do lesa, nad vrcholky stromů. Ty ve snímku lemují sídliště Jižní Město nejen geograficky.

Altrichter se spoluscenáristou Rudišem sice do přízemního světa piva, rumu a malého českého rasismu či sexismu nechávají vstupovat mysteriózno v o poznání menších dávkách než ve Schmitkem, přesto je podstatnou - a poněkud problematickou - částí poetiky filmu.

Tvůrci zaslouží uznání, že postavou Vandama vstupují do myslí těch lidí, na které veřejné debaty zapomínají. Těch, kdo nedůvěřují nikomu, kterým se v životě nedaří a kteří rádi skáčou po jednoduchých řešeních, ať už pomocí pěstí, nebo u volebních uren.

Vandam je velkohubý, narcistní a přitom zakomplexovaný. V životě neměl ty nejlepší vzory, po vlastním štěstí si ale značnou měrou šlapal sám. Svět vnímá jako sérii válek a mezidobí mezi nimi. Jeho pochmurný panelákový byt je oblepený mapami dávných historických bitev. A jak tvůrci pozvolna poodhalují informace o jeho minulosti, Vandam přestává být jen hláškujícím buranem. Stává se stále smutnější figurou, k níž není tak těžké cítit empatii.

Ve filmu Národní třída se černá komedie pere s dramatičtějšími polohami. | Video: Falcon

Když je člověku životním kompasem otec s lahváčem v ruce, jehož jediné životní moudro zní, že knedlo vepřo zelo je klasický český trojboj, má od dětství poměrně jednoznačně nastavené hodnoty.

Národní třída v něčem může plnit podobnou úlohu jako seriál Most!. V humorné zkratce ukazuje lidi z okraje společnosti, aniž by je karikovala. Jenže film se ve snaze o empatickou polohu nakonec dotýká opačného problému. Vandam je i přes všechny své povahové a jiné vady až příliš sympatický. Jeho představitel Hynek Čermák rozdává průpovídku za průpovídkou, dokazuje, že i chlap s pěstí místo mozku se dovede zamilovat.

Hynek Čermák.
Hynek Čermák. | Foto: Jan Hromádko

Zatímco režisérův předešlý snímek Schmitke byl možná až příliš ambiciózní v rozpětí poloh a zamotané zápletce, Národní třída naopak říká poněkud málo. Je ostatně založená na neustálém opakování téhož, především ústy vypravěče a jeho věčných monologů na téma "Valej ti do hlavy, že…".

Vandam se točí ve spirále sebeutvrzování, k němuž ani nepotřebuje temná zákoutí internetu s jeho "alternativními" pravdami. Nenávidí vše, co lze nazvat slovem establishment, drží se otcovy mantry, že věřit může jen sám sobě. Ta však v této pokřivené opilecké poloze vede především k typickému remcání, že "všechno je k ničemu". I když Vandam by použil jiný slovník.

Film nešetří vulgarismy, což by sám o sobě nebyl problém, kdyby dále neposilovaly obraz rázného lidového hrdiny. Divák je místy na vážkách, nejen v tom, zda si hrdina navzdory svým zoufalým činům zaslouží soucit. Chvílemi hrozí, že si člověk položí otázku, zda tento poněkud xenofobní křupan náhodou nemůže mít v něčem pravdu.

Ty ambivalence jsou ve filmu jistě naschvál, režisér Altrichter už v debutu rád znejisťoval diváky. Ale tentokrát jako by až příliš často myslel na to, jak je především pobavit.

Kateřina Janečková hraje servírku.
Kateřina Janečková hraje servírku. | Foto: Jan Hromádko

Altrichter je rozhodně velmi šikovný režisér, dovede pracovat s proměnami atmosféry, natočit scénu honu na divočáka mezi paneláky tak, aby v ní byl kus bizarnosti i jakési až dojemné lidské vzájemnosti s takřka nadpřirozeným oparem.

Střihem, kamerou i užitím podivného německého "veksláckého" rapu promění jízdu starou škodovkou v adrenalinovou a zároveň komickou scénu. Navíc s pomocí svého stálého rumunského spolupracovníka za kamerou Cristiana Pirjola umí být hercům nablízku a dostat z nich maximum.

Skvělá je jak Kateřina Janečková v roli servírky a Vandamovy lásky Lenky, tak Jan Cina coby roztěkaný feťák s přezdívkou Psychoun.

Hynek Čermák a Jan Cina.
Hynek Čermák a Jan Cina. | Foto: Jan Hromádko

Černá komedie se tu ovšem pere s dramatičtějšími polohami a s až osudovou perspektivou - s pohledem z vrcholků stromů, se spirituálními tóny Pergolesiho skladby Stabat Mater. Národní třída se tak pokouší pohybovat mezi nebem a zemí, mezi zemitostí a přízemností a nevyzpytatelnými hrami osudu za doprovodu barokních harmonií.

Jenže tato "kódová řeč" nekončí v plodné mnohoznačnosti, ale spíše ve zmatku. Jsou tyto nadpozemské okamžiky ironií odrážející Vandamův dětinsky jednoduchý svět laciné válečnické mystiky? Máme je brát také trochu vážně?

Při odchodu z kina se otázky brzy rozpouštějí a vyvanou. A v mysli nakonec více utkví scénky, v nichž se těsně před propuknutím hospodské rvačky uvažuje nad rozdílem, jak se v Brně a Praze nazývá ženský pohlavní orgán. Což je kapku na pytel.

Národní třída

Režie: Štěpán Altrichter
Falcon, česká distribuční premiéra 26. září

Řadu Čechů to možná překvapí, ale Němci nás mají rádi hodně, spojují si nás s příjemnými věcmi, říká spisovatel Jaroslav Rudiš. | Video: Emma Smetana
 

Právě se děje

před 54 minutami

Lyžař Švancer je třetím nejlepším mladým sportovcem Evropy

Šestnáctiletý akrobatický lyžař Matěj Švancer skončil třetí v zimní části ankety o nejlepšího mladého sportovce Evropy, kterou pořádá Evropský olympijský výbor. Cenu Piotra Nurowského získala italská biatlonistka Linda Zingerleová. Před Švancerem se umístila ještě rakouská sdruženářka Lisa-Marie Hirnerová.

"Moc si toho vážím. Beru to jako odměnu za všechno, co se mi povedlo minulou sezonu. Chtěl bych poděkovat českému i rakouskému týmu a všem, kteří se na mých výsledcích a přípravě podílejí. Zároveň je to pro mě velká motivace do budoucna. Budu se snažit ukázat, že to je zasloužené ocenění, v této sezoně k tomu bude snad dost příležitostí," uvedl Švancer v tiskové zprávě lyžařského svazu.

před 59 minutami

Policisté na jihu Moravy zadržela dalších 12 migrantů v dodávce

Cizinecká policie v Jihomoravském kraji zadržela na dálnicích dalších 12 běženců, čtyři Syřany a osm Afghánců. Policie to v pátek uvedla na svém twitteru. Běženců zajištěných na jihu Moravy v poslední době přibývá.

Asi tři desítky policistů na akci kontrolovali nákladní vozy, dodávky i autobusy ve čtvrtek, spolu s celníky zkontrolovali přes 400 vozů. Zjistili 12 cizích státních příslušníků, kteří jsou podezřelí z toho, že na české území vstoupili neoprávněně. Na D1 u Ostrovačic kontrolovali dodávku, kterou řídil Syřan s povoleným pobytem v Německu. V dodávce ale byli další čtyři Syřané. Na D2 pak kontrolovali kamion, kdy detektor tlukotu srdce uvnitř odhalil přítomnost lidí. Šlo o osm Afghánců.

"V současnosti ve všech případech probíhá prověřování, jehož úkolem je zjistit okolnosti, za jakých se osoby do vozidel dostaly a jaká byla skutečná úloha jejich řidičů," uvedli policisté.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 1 hodinou

OSA dostane pokutu přes 10 milionů, požadovala nesmyslné poplatky

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Rafaj potvrdil pokutu 10,67 milionu Kč pro Ochranný svaz autorský (OSA) za zneužití dominantního postavení. Pokuta je pravomocná, úřad o tom informoval v tiskové zprávě. Úřad svaz potrestal za to, že v letech 2008 až 2014 požadoval po ubytovacích zařízeních platbu i za přijímač v pokoji, ve kterém nebyl nikdo ubytován.

"Provozovatelé ubytovacích zařízení tak platili účastníku řízení autorské odměny i v případě, kdy v pokoji nebyl reálně ubytován žádný host. Podle rozhodnutí úřadu nelze požadovat platbu autorské odměny i tehdy, kdy na pokoji ubytovacího zařízení prokazatelně nemohlo dojít k užití díla," uvedl úřad v tiskové zprávě.

OSA potvrdil, že mu bylo doručeno rozhodnutí o zamítnutí rozkladu proti rozhodnutí ÚOHS. "OSA se s obsahem rozhodnutí teprve seznamuje a zvažuje další kroky. Jsme přesvědčeni, že jsme zákon neporušili. Je proto pravděpodobné, že proti rozhodnutí předsedy úřadu pana Rafaje, podáme žalobou u Krajského soudu v Brně," řekl Roman Strejček, předseda představenstva OSA.

Zdroj: ČTK
Další zprávy