Mamma Mia! se stává nejvýdělečnějším britským filmem

2. 11. 2008 20:20
Muzikál s Meryl Streepovou a hudbou ABBY je fenomén
Mamma Mia!
Mamma Mia! | Foto: Bontonfilm

Londýn - Bez složitých koprodukcí a důkladného distribučního zaštítění velkým hollywoodským studiem by dnes žádný neamerický film nemohl celosvětově uspět. Britští jsou z velké části James Bond i Harry Potter. Ale muzikál Mamma Mia! analytikům vychází jako britštější; proto jej teď mohli vyhlásit nejúspěšnějším britským filmem všech dob.

Platí to přinejmenším na domácí půdě, kde podle statistiky Britského filmového institutu Mamma Mia! utržila v kinech už 67 milionů liber (110 milionů dolarů). Podle amerických statistik získala na území Spojených států a Kanady 143,5 milionů dolarů a celosvětové tržby se momentálně pohybují přes 550 milionů dolarů.

Na film s 50milionovým rozpočtem, jehož teprve 17. listopadu čeká premiéra na digitálních nosičích, se jedná o mimořádný výsledek. Z hlediska celoročních výsledků je Mamma Mia! zatím devátá, kousek za Sexem ve městě a kousek před druhým dílem Letopisů Narnie.

Mamma Mia!
Mamma Mia! | Foto: Bontonfilm

Z první dvacítky má ovšem zároveň jednoznačně nejnižší produkční náklady: například Letopisy Narnie 2 či Mumie 3 totiž přes vysoké tržby zatím nesplatily astronomické náklady.

Snímek postavený na neutuchající popularitě disco písní skupiny ABBA každopádně v Británii překonal i dosavadní rekord, který držel první díl Harryho Pottera z roku 2001. Jeho tržby se zastavily na 66 milionech liber - tedy o milion méně než Mamma Mia!, která navíc dál vydělává. Proto pro ni nebude problém porazit ani Titanic, jenž má na kontě z ostrovů 69 milionů liber.

Z Mamma Mia! se stal film, který nejenom dokonale vystihl touhu letního publika po náhradní dovolené, vzpomínce na dovolenou či inspiraci pro budoucí dovolenou v Řecku. Zdá se totiž, že také působí i k rozhánění podzimních depresí. Pozorovatelé se shodují, že snímek už víceméně nezískává nové publikum, ale spíše vytváří návyk u diváků a divaček, které a kteří film viděli v první vlně a nyní na něj chodí opakovaně.

Mamma Mia
Mamma Mia | Foto: Aktuálně.cz

Evidují se i specializovanější žebříčky. Mamma Mia! je s výše zmiňovanými 143,5 miliony momentálně třetím nejúspěšnějším muzikálem všech dob, nicméně docela daleko za první Pomádou (188 milionů v USA) a Chicagem (170 milionů).

A také je to čtvrtý nejúspěšnější film, kde je hlavním tématem svatba. Nomen omen vítězem v této kategorii je Moje tlustá řecká svatba (241 mil.), druzí jsou Nesvatbovi (209 mil.) a třetí Nevěsta na útěku (152 mil.).

Mamma Mia! rovněž patří mezi 20 nejúspěšnějších filmů, které nikdy nebyly v amerických kinech na špici žebříčku, ale měly tzv. dlouhé nohy a udržely si zájem publika po mnoho týdnů.

I v Česku zaúčinkovala Mamma Mia! nejen podle předpokladů, ale daleko před očekáváními. Po dlouhých 12 týdnech se drží třetí v zatím posledním víkendovém žebříčku návštěvnosti v českých kinech. Obdobnou výdrž měla letos pouze Bathory, která se hraje už 21 týdnů a vidělo ji celkem 775 tisíc lidí.

Nestyda: Emília Vašáryová a Jiří Macháček
Nestyda: Emília Vašáryová a Jiří Macháček | Foto: Falcon

Na Mamma Mia! minulý víkend přišlo 19 a půl tisíce diváků a divaček a celkem zatím 550 tisíc lidí. Tržby se momentálně pohybují kolem 63 milionů korun a po republice koluje ohromujících 36 kopií.

Tolik má i další komerční překvapení posledních týdnů, Hřebejkův a Vieweghův Nestyda. Ve čtvrtek, po třech týdnech od premiéry, činil návštěvnický výsledek 305 tisíc diváků, kteří opět často přišli v partnerských dvojicích.

Případ Mamma Mia! i Nestydy ukazuje, že vynutit si pozornost velkých mas u nás dovedou především filmy nekonfliktní a smířlivé. Zatímco na Západě tento předpoklad zdaleka neplatí a produkce je značně rozrůzněná, v českém prostředí to pro zdejší investory a distributory znamená sázet stále více a více na nostalgii a pohodovost.

Foto: Archiv

Jedna disco generace odroste, druhá nastoupí. Kontinuitu zajišťují dívčí a ženské časopisy i mainstreamový tisk, který čtenáře a čtenářky utvrzuje v tom, že se za bezstarostné požitkářství není třeba stydět.

O čemž svědčí i fakt, že se počátkem srpna na první místo britského albového žebříčku znova vyšplhala kolekce největších hitů ABBA Gold. Výběr z roku 1992 se tak stal nejstarší deskou, která se kdy dostala na špici žebříčku: šestnáct let po vydání.

Mimoto byl první už v roce, kdy se objevil na trhu, a poté hitparádu ještě třikrát vedl v roce 1999. Celkem 383 týdnů si album pobylo v UK Top 75 a v současnosti v něm stále figuruje na 37. příčce.

Což z ABBy činí neustále přítomný a společný hudební jmenovatel posledního čtvrt století, který zabírá v originále, prostřednictvím muzikálových coververzí nebo jako sample v nové tvorbě Madonny.

 

Právě se děje

Další zprávy