Šestatřicetiletá herečka Greta Gerwigová prokázala cit pro režii už v debutu Lady Bird, nejnenápadnějším kandidátovi na Oscara za nejlepší film roku 2018. Částečně autobiografický snímek z autorčina rodného Sacramenta skvěle postihnul atmosféru maloměsta i situace, v nichž se z dospívajících stávají dospělí.
S překvapivě podobnou energií se teď Gerwigová ve svém druhém snímku pouští do adaptace kanonické knihy z období americké občanské války. Přestože příběh čtyř sester se odehrává v 60. letech předminulého století, nadčasově reflektuje postavení žen ve společnosti. Přitom k docenění snímku není třeba znát předlohu, ani hledat paralely se současností.
Gerwigová natočila především univerzální snímek, který se pozoruhodně noří do světa protichůdných povah i životních ambicí čtyř protagonistek a nenuceně mísí bezstarostné chvilky se skepsí. Výsledkem je nádherný paradox: dílo přelévající se jako spontánní, přitom pečlivě kontrolovaný uragán citů.
V jeho centru stojí hrdinka Jo, která se hned v úvodní scéně se směsí nejistoty, pragmatičnosti i sebevědomí vydává do redakce nabídnout povídku k publikování. Gerwigová - v první výrazné změně oproti předloze - tuto postavu spojuje s autorkou předlohy, spisovatelkou Alcottovou. A skrze její literární touhy, úspěchy i ústupky vypráví o světě, v němž o podobě literatury rozhodovali editoři.
Ti netoužili po ambiciózních textech, ale šťastných koncích. Obzvláště když komunikovali se "slečinkami", které se pokoušely prosadit v prostředí ovládaném muži.
Druhou výraznou změnou oproti předloze představuje rozbití vypravěčské chronologie. Gerwigová skáče v čase tam a zpět. Jednotlivé sekvence propojuje v duchu úvodního motta snímku od Louisy May Alcottové: "Měla jsem v životě spoustu trablů, tak píši veselé příběhy."
Výsledkem je precizní choreografie citů, v níž je místo pro "trable" i "veselé příběhy". Gerwigová vytváří rodinný portrét, jehož těžištěm je milující a velkorysá matka v podání Laury Dernové. A balanc naopak narušují třenice mezi jednotlivými dívkami, komplikované milostné vztahy i životní tragédie.
Malé ženy vypráví o silné soudržné rodině, přesto vytvářejí spoustu tenzí, které byly v 19. století podobné jako dnes.
Ambiciózní Jo, kterou - stejně jako hlavní hrdinku snímku Lady Bird - ztvárnila Saoirse Ronanová, se vyrovnává s tím, že její sestry Amy, Meg a Beth mají možná přízemnější životní cíle, ale v lecčem jednodušší život. Neboť je tolik netíží břímě neustálé sebereflexe a uvažování o tom, co je štěstí či láska.
Gerwigová skvěle obsadila všechny party. Nejstarší sestru Meg hraje Emma Watsonová, zamlklou Beth, již čeká nejtragičtější osud, výtečně vystihla Eliza Scanlenová známá ze seriálu Ostré předměty. A mladou, zpovykanou Amy, která vždy byla dítětem štěstěny, přesvědčivě hraje Florence Pughová, jež nedávno předvedla podobné emoční veletoče v hororu Slunovrat.
Ale hvězdně, a především trefně vybraní jsou také představitelé mužských rolí, ať už mladík ze sousedství Timothée Chalamet, či Louis Garrel v roli německého filozofa. Ten hrdince Jo poprvé sdělí bolestivou i upřímnou pravdu o kvalitách jejích dosavadních literárních pokusů.
Jako poslední důležitý mužský hrdina se pak ve filmu objeví otec rodiny, navrátivší se z války, kterého proti typu zahrál Bob Odenkirk, nejznámější coby právník ze seriálů Perníkový táta a Volejte Saulovi. Tady je milujícím otcem a manželem, který však v obličeji umí nenápadně rozehrát podobně vrstevnaté pocity, jako když ztvárnil komplikovaného "antihrdinu" Saula Goodmana.
Je důležité vypíchnout tyto herecké nuance, neboť právě z nich režisérka Gerwigová splétá vrstevnatý a zároveň kouzelně přímočarý opus, v němž je místo pro skepsi, šťastné konce i jejich reflexi.
Pokud po letošních oscarových nominacích existoval jediný pádný argument pro trestuhodné opomíjení režisérek v kategorii nejlepší režie, jmenoval se Malé ženy. V nich Greta Gerwigová s lehkostí spojila realismus s romancí a milostný dívčí román se společenským komentářem i s nenápadnou úvahou nad tím, jak nás ovlivňují příběhy - ať už literární, či filmové.
Malé ženy
Režie: Greta Gerwigová
Falcon, česká distribuční premiéra 30. ledna