Lidi o Vánocích zajímal víc pes než Brad Pitt

Kamil Fila Kamil Fila
30. 12. 2008 18:20
Snímek Marley a já vyhrál nad Benjaminem Buttonem.
Foto: archiv

Los Angeles - Měl to být týden, kdy bude v kinech zářit Brad Pitt coby mládnoucí stařec Benjamin Button. Uvedení předcházela smršť nominací na Zlaté Glóby a nadšené recenze. Nakonec jeho lesk zastínil "obyčejný" psí film Marley a já.

Ačkoli je Podivuhodný příběh Benjamina Buttona nejpozitivněji laděným snímkem režiséra Davida Finchera (Sedm, Klub rváčů, Zodiac) a dělal si nároky stát se jedním z hlavních hitů vánoční sezony, nakonec to taková sláva není.

Paradoxně jde přitom o Fincherův film s druhým nejlepším komerčním výsledkem za první týden, jenomže zároveň jde i o režisérův nejdražší film (s náklady okolo 150 milionů dolarů) a také film s nejdelší stopáží (168 minut) - což mohlo mnohé odradit od návštěvy.

"Otvírák" 27 milionů je o tři miliony menší, než kolik získal za první týden thriller Úkryt (Panic Room, 2002), a nedává naděje, že by se z Buttona stal nový Forrest Gump, k němuž je přirovnáván už jen proto, že autorem scénáře k oběma filmům je Eric Roth.

Všichni umřeme. A co jako?

David Fincher, který je proslulý maniakální kontrolou každého záběru, protáhl natáčení na celých pět měsíců (obvyklá délka natáčení českého filmu bývá jeden až dva měsíce, u amerických filmů dva až tři měsíce). Brad Pitt navíc kvůli roli podstupoval denně pět hodin maskování, aby působil věrohodně v roli muže, který se narodí jako vetchý stařec a postupně mládne do podoby švarného mladíka a malého chlapce.

Foto: Aktuálně.cz

Velmi přísný filmový kritik Kyle Smith označil Podivuhodný příběh Benjamina Buttona za "novou americkou klasiku" a v tomto názoru se s ním shodují tři čtvrtiny ostatních amerických recenzentů. Pokud se nalézají nějaké výtky, jdou na vrub tomu, co je Fincherovým filmům vyčítáno pravidelně - jakási až chladná dokonalost. Někteří publicisté si navíc všímají, že postavy se přes rychlé střídání věku příliš nevyvíjejí.

Hodnocení se navíc rozcházejí v chápání poselství příběhu. Většina recenzentů oceňuje meditativní náhled na problém ubíhajícího času, jiní se vzpouzejí, tak jako například Joshua Tyler z časopisu CinemaBlend: "Pochopili jsme to, Finchere, jednoho dne všichni umřeme. A co jako?"

Zvířata ve středostavovských rodinkách

Benjamina Buttona odsunuly v premiérovém týdnu až na třetí pozici dvě v porovnání s ním velmi nenáročné novinkové komedie.

Marley a já je příběhem o partnerské dvojici a jejich destruktivním neurotickém psovi. Adaptace populární knížky novináře Johna Crogana přesně zapadá do distribuční politiky studia Disney: "udělej ročně několik filmů se zvířaty, která žijí ve středostavovských rodinkách". V hlavních rolích opatrovatelů se zde tentokrát objevují Owen Wilson a Jennifer Anistonová.

Foto: archiv

Snímek byl americkými recenzenty přijat s rozpaky a většinou je mu kromě jednoduchého humoru vyčítána i přílišná slzopudnost v závěru. Je jistě trochu nezvyklé, že v rodinném filmu umře domácí mazlíček, ale proč oplakávat někoho tak protivného a nezvladatelného, ptají se kritici. Rodinky s dětmi za laciný smích i slzy utratily přes víkend 36, 5 milionu dolarů.

Adam Sandler bez drsného humoru

Druhou komedií pro celou rodinu je tento týden titul Pohádky na dobrou noc (Bedtime Stories) s Adamem Sandlerem v hlavní roli. Jako jeden z jeho předchozích snímků, Klik-život na dálkové ovládání, má i tento potenciálně slibnou zápletku, která se však nakonec ukáže jen jako z prstu vycucaná a zároveň plně nevyužitá blbina.

Hlavní hrdina je nucen hlídat své sestře děti a zjistí, že se mu druhý den splní obsah pohádek  - ovšem jenom ta část, kterou si domýšlely děti. Podle ohlasů kritiků film příliš nefunguje, vleče se a kvalita triků je velmi kolísavá. Zbavíte-li navíc Sandlera možnosti uplatňovat drsnější humor, ztratí jeho už beztak tupé komedie své poslední kouzlo a stane se z nich úplně zbytečné komerční zboží. Za první víkend tržby 27, 5 milionu.

Foto: archiv

Až čtvrtý skončil thriller z období druhé světové války Valkýra (Valkyria) s Tomem Cruisem v hlavní roli. Poměrně ambiciózní snímek, který se snaží seriózně zobrazit nepodařený atentát na Hitlera, o nějž se pokusili sami nacističtí důstojníci, neměl dobré komerční prognózy.

Ty se nakonec ukázaly oprávněné - 21 milionů za první víkend. Tom Cruise naštěstí může být spokojen, neboť ho chválí německá média, jež proti němu byla doposud silně zaujatá. V deníku Frankfurter Allgemeine Zeitung, napsali, že  "Cruisův popis událostí může změnit obraz Němců po celém světě". Překvapivé je, že američtí recenzenti jsou vůči historické věrohodnosti snímku mnohem podezíravější.

Poslední novinkou uplynulého týdne a hlavním propadákem se stala comicsová adaptace The Spirit. Film, jenž měl navázat svou poetikou na úspěch Sin City, nakonec utržil pouhých 6, 5 milionu dolarů za víkend a skončil v žebříčku až devátý.

Rozpočet sice nebyl zveřejněn, ale zřejmě bude podobný jako u Sin City - tedy zhruba 40 milionů - ovšem s tím, že Sin City mělo při prvním víkendu 30milionové tržby. Zdá se, že se vysoce stylizované comicsy pomalu okoukávají a hvězda scenáristy, kreslíře a režiséra Franka Millera poněkud upadá. S výslednou podobou snímku totiž nejsou příliš spokojeni ani fanoušci.

 

Právě se děje

Další zprávy