Los Angeles - Od dob britské Lásky nebeské, která se pokusila vytvořit jakýsi ultimátní romantický film, v němž bude vše, tady nebyl podobný film. Americká variace s názvem He's Just Not That Into You má být ale navíc ještě realističtější. Ostatně už titul, jenž u nás bude přeložen jako Zas tak moc tě nežere, napovídá, že to tu ženy budou mít se získáním partnera na celý život těžší.
V Americe tato komedie zabrala minulý víkend velice spolehlivě: utržila téměř 27,5 milionu dolarů a umístila se na prvním místě žebříčku návštěvnosti. Ostatně taková sestava hvězd se málokdy vidí: Jennifer Anistonová, Scarlett Johanssonová, Jennifer Connellyová a Drew Barrymoreová uhánějí fešné muže.
V rytmu zfilmovaného sitcomu
Reakce kritiků (i kritiček) jsou nicméně spíše rozpačité, ani běžní diváci (či spíše divačky) nakonec po návštěvě kina neskáčou nadšením a píší na internet zdrženlivé reakce. Dosavadní statistika také napovídá, že pánský doprovod se bude v kině nudit podstatně víc než partnerky.
Film vznikl podle bestselleru, jehož vznik inspiroval televizní seriál Sex ve městě - který pro změnu vznikl podle knihy sloupkařky Candace Bushnellové. Kolečko vzniku, které se podle všeho odrazilo na struktuře a rytmu filmu, reflektuje Joe Morgenstern z deníku Wall Street Journal, když píše, že komedie "připomíná spíš sitcom, kde se libovolné minidilema vyřeší předtím než přijdou reklamy".
Claudia Puigová z USA Today hodnotí film pozitivněji: je podle ní "lehký a zábavný" a "má srdce na pravém místě". Stephanie Zachareková ze Salon.com se naproti tomu domnívá, že se snímek vydává všemi špatnými rozvětvenými cestičkami, kudy se může romance ubírat, a nakonec neskončí nijak.
Rozpačitost recenzentů přitom pramení často i z toho, že mnozí z nich přiznávají, že se tomuto jinak oddechovému filmu daří říkat mnohé nepříjemné pravdy o vztazích mezi muži a ženami.
Loutková Alenka se líbí...
Na druhé místo v žebříčku klesl od minula typicky mužský snímek, akční thriller 96 hodin (Taken) s Liamem Nelsonem v hlavní roli, v němž se neustále za pochodu střílí a lámou končetiny a vazy. Tatínek, bývalý člen speciálních jednotek, jemuž unesou dceru, se totiž opravdu hodně zlobí. O víkendu přehlídka tvrdé ranařiny přinesla do pokladen kin dalších 20,3 milionu a celkově už má v Americe 53 milionů.
Na třetím místě se nachází další novinka týdne, animovaná fantasy Coraline režiséra Henryho Sellicka, jež vznikla podle knihy klasika žánru Neila Gaimana. Příběh vystavěný na alenkovském schématu o říši za zrcadlem, resp. za malými dvířky v dětském pokojíčku, okouzlil expresivní stylovostí drtivou většinu recenzentů.
Selick je díky Noční můře před Vánocemi alias Ukradeným Vánocům (The Nighmare Before Christmas) přijímán jako klasik loutkové animace, přestože jeho další filmy Jakub a obří broskev a Opoparchant neměly takový úspěch. Pozornost si Coraline získává i díky tomu, že jde o doposud nejdelší film dělaný klasickou stop-animací a zároveň první stop-animovaný film natáčený kompletně ve 3D.
Kevin Carr z časopisu 7M Picture napsal, že jde o "zřejmě nejvíce osvěžující věc, jakou jsem viděl za poslední měsíce a první skvělý film v roce 2009".
Z mírných výtek u jiných kritiků se častěji opakuje, že film je sice obdivuhodný a nabitý vizuální fantazií, nebo že dovede zapůsobit, ale nezamilujete si ho. Někteří publicisté si také dělají obavy o to, zda jde kvůli velké strašidelnosti o film vhodný pro děti.
A Jeremy Heilman ze stránky MovieMartyr.com dokonce zapochyboval, zda "přes všechnu morbidní kurióznost nezůstává Coraline zakotvená v obyčejné konvenčnosti".
... na rozdíl od Růžového pantera
Čtvrté místo v žebříčku zbylo na třetí novinku týdne, druhý díl nově restartované série Růžový panter. Aby těch čísel nebylo málo - utržil 12 milionů, což je poměrně málo. Vzhledem k tomu, že první díl stál okolo 80 milionů, lze předpokládat, že podobně předražená byla i dvojka.
Film sklidil drtivě záporné recenze od čtyř pětin kritiků, ti ostatní jakž takž pochválili snahu komika Steva Martina v hlavní roli. Většina se ale spíš ptá: "Kdy byl Steve Martin naposledy legrační? To už bude tak deset let." Což je trefné, Trhák pana Bowfingera vznikl v roce 1999.
Mnozí litují, že se v neinvenční a ploché komedii, nehodné odkazu herce Petera Sellerse a režiséra Edwarda Blakea, nachází tolik dalších dobrých herců (Andy Garcia, John Cleese, Jean Reno, Alfred Molina ad.), kteří zjevně nemají co na práci. Podle internetových ohlasu pokládají film za podprůměrný i obyčejní diváci.
Pátá je v žebříčku v jádru podobně laciná, ale ve výsledku podařenější komedie Paul Blart: Policajt z obchoďáku, která za uplynulý víkend utržila 11 milionů a blíží se pomalu k překonání stovkové hranice.
Až šestá skončila poslední velká novinka týdne, zběsilá akční sci-fi Push (Postrčení) o skupince lidí nadaných schopností telekineze - manipulací s předměty pomocí mysli. Film za 38 milionů dolarů s Dakotou Fanningovou a Chrisem Evansem vyniká dynamickou kamerou a celkově nezvyklým, autenticky působícím vizuálem, čímž se hodně odlišuje od naleštěných, ale umělých dražších snímků téhož žánru.
Recenzenti si s filmem nevědí moc rady. V článcích se neustále opakuje povzdechnutí, že příběh je naprosto nesrozumitelný a po většinu času diváci nemohou vůbec tušit, co a proč se děje. Někteří publicisté si to ovšem i s jistým masochismem pochvalují - film je prý dokonale nepředvídatelný, až to působí osvěžujícím dojmem.
Premiérových 10,2 milionu v premiérovém týdnu ale producenty moc nepotěší a režisér Paul McGuigan (Miluj mě, prosím, Nabít a zabít) se pořád nedočkal pořádného hitu.
Oscaroví favorité jsou letos propadáky
Solidně se drží na sedmém místě veterán Clint Eastwood s Gran Torinem, posledním filmem, v němž se rozhodl ztvárnit akčního hrdinu, byť v důchodovém věku. 7, 4 milionu za tento víkend a přes 120 milionů celkem. Stejnou hranici překonal i Podivuhodný případ Benjamina Buttona, který již vypadl z Top 10.
Osmou příčku okupuje Milionář z chatrče, nesmírně vytrvalý snímek, který už si běží pro Oscary. Jeho víkendové tržby jsou jen o pár dolarů nižší než u Gran Torina, celkově má zatím nastřádáno 77,5 milionu, což už je podstatně víc, než kolik vyhrál jeho hlavní hrdina v televizní soutěži.
Na devátém místě se nachází remake korejského hororu The Uninvited (Nepozvaní), jenž utržil 6,4 milionu. Desátá je průměrná rodinná zvířecí disneyovská komedie Hotel for Dogs (Hotel pro psy) s 5,8 miliony.
Pohled ještě níže napovídá, že letošní oscaroví favorité jsou vesměs komerční propadáky či pomalí koně. Doubt (Pochyby) s Meryl Streepovou mají zatím necelých 30 milionů, Milk se Seanem Pennem jen 25 milionů, Nouzový východ s Leonardem DiCapriem a Kate Winsletovou 18,5 mil., Předčítač (opět s Winsletovou) 16 milionů, stejnou sumu utržil i The Wrestler s Mickeym Rourkem a nejméně má politické drama Duel Frost/Nixon, pouhých 15,5 milionu dolarů.
Pokud se po vyhlášení Oscarů zvedají nominovaným a oceněným filmům tržby, tak letos je to opravdu potřeba jako sůl.