Martin Pleštil
21. 8. 2025 15:15
Jen po revoluci vzniklo okolo 20 fikčních filmů pojednávajících o 21. srpnu 1968. Pelíšky, Rebely nebo Vlny známe všichni. Jak se ale o okupaci točilo za normalizace? A jak po ní? Některé autorské snímky nabourávají naši zarytou představu o české hrdosti, jiné jsou avantgardní, další ostudně trapné.
Ta naše písnička česká II (1990)
Portfolio režiséra Víta Olmera obecně vyniká převážně filmy zachycujícími dobový étos. Ať už jde o veksláckou gangsterku Bony a klid, nebo porevoluční divokost ztělesňující Nahotu na prodej. Ještě před revolucí však začal pracovat na filmu Ta naše písnička česká II, jenž měl premiéru v roce 1990. V ní na příkladu postavy houslisty Jana, jenž po srpnové invazi přijde o místo ve svém kvartetu a musí pracovat v kotelně, rozkresluje bezútěšnou fresku lidské ohebnosti a marasmu v rozpětí dvaceti let. V epizodických výjevech rozkresluje hospodské tlachání, zmar, morální přizpůsobivost a vrstevnatost paradoxních politických machinací, kdy byla přijímaná kriminalita, straníci vyjížděli za západní kulturou a tisk razil láskyplnou komunistickou propagandu. Do sžíravého tónu se propisuje neúprosný cynismus, komunismus tu má zcela průhledné a o to bolestivější kontury, do nichž se může v zoufalé situaci chytnout každý. Jde o nekompromisní, mýtů o hrdinech zbavenou a patřičně zašpiněnou analýzu normalizační společnosti, realizovanou na přelomu dvou etap.