Film Hodinářův učeň s Preissem: originální autorská pohádka, která nezapadne

Martin Šrajer Martin Šrajer
16. 8. 2019 15:48
Pro diváky znalé dosavadní tvorby režisérky Jitky Rudolfové bude její nový film Hodinářův učeň, který od včerejška promítají kina, nečekaným úkrokem stranou.
Hodinářově učni náleží místo mezi lepšími porevolučními pohádkami. | Video: Bontonfilm

Devětatřicetiletá autorka hořké generační komedie Zoufalci a analytického vztahového dramatu Rozkoš tentokrát nevypráví o bilancujících třicátnících neschopných vést naplňující život ve světě nepřeberných možností a moderních komunikačních prostředků.

Viktor Preiss v Hodinářově učni.
Viktor Preiss v Hodinářově učni. | Foto: Bontonfilm

Po šesti letech, kdy režírovala televizní dokumenty a webové seriály, Rudolfová podle vlastního scénáře natočila pohádku pro celou rodinu. Dotýká se mnoha obecných témat. Navzdory omezením daným konvencemi žánru ale opět stvořila originální autorský snímek, který v konkurenci českých pohádek posledních let nezapadne. Zároveň filmařka svým hrdinům konečně dopřála to, co se v předchozích snímcích jevilo jako nedosažitelné: štěstí a lásku.

V jednom rozhovoru Jitka Rudolfová řekla, že upřednostňuje spolupráci s herci, které již zná a ví, co od nich čekat ve scénách založených na improvizaci, k níž se ráda uchyluje. V Hodinářově učni tak nepřekvapivě narazíme na tváře známé z její dosavadní filmografie.

Prací maskérů náležitě zošklivěná Jana Plodková si labužnicky vychutnává roli zlé sudičky Lichoradky, zatímco Václav Neužil a Jaroslav Plesl předvádějí výbornou souhru coby její počestní bratři Rodovoj a Rodovít. Všichni tři se v prologu filmu setkávají nad kolébkou novorozeného Urbana.

Zákeřná Lichoradka chlapci přisuzuje neveselý život v chudobě a osamění, její sourozenci oproti tomu věští lásku a bohatství. Trojice sudiček, jejichž výstupy film odlehčují, však pouze naznačí směr, kterým by se Urbanův život mohl ubírat, případně tápajícího protagonistu lehce popostrčí. V zásadě zosobňují vnitřní hlasy našeptávající, jak by měl jednat.

O tom, jak bude jeho osud naplněn, rozhodne sám Urban a lidé, kteří mu vstoupí do života.

Odysea za magickými hodinkami

Prvním z těch lidí je chamtivý hodinář hraný Viktorem Preissem, který osiřelého chlapce bere do učení. Na základě prvního z několika snů, jimiž Rudolfová oživuje lineární vyprávění, uvěřil, že pokud sirotka ožení se svou dcerou Laurou, pohádkově zbohatne.

Plán se zdárně naplňuje, z dětí se stávají dospělí, z kamarádů snoubenci. Přípravy svatby ale naruší zjištění, že by posvěcení svazku Urbana a Laury mohlo znamenat hodinářův skon. Muž umanutě nadřazující vlastní prospěch přáním a potřebám bližních tak stojí před dilematem, zda kvůli truhle zlaťáků dát všanc život.

Michal Balcar hraje dospělého Urbana.
Michal Balcar hraje dospělého Urbana. | Foto: Bontonfilm

Řešením svízelné situace se jeví být hodinky varující svého nositele před smrtí. Jejich původ ozřejmuje příběh o slepém rabínovi, pojatý v duchu staropražských legend.

Způsob, jakým Rudolfová navozuje takřka hororovou atmosféru, diváky nenechává na pochybách, že sledují dílo, jehož tvůrci se nespokojili s nejsnazšími řešeními. Nedostavuje se pachuť z inscenační topornosti jiných českých pohádek - a to díky promyšlenému rámování a "rozzáběrování", dynamické montážní sekvenci či hudební scéně, postihující tragičnost milostných vztahů slovy "je ještě brzy, nebo již není čas".

Písnička podkresluje cestu již dospělého Urbana (hraje ho Michal Balcar) do světa, kam byl vyslán hodinářem, aby mu přinesl magické hodinky.

Urban v dlouhém kabátě, dodávajícím mu vzhled figur z romantických obrazů, kráčí českou krajinou, potkává roztodivná individua a čestností, moudrostí i šikovností překonává peripetie. Laura, ztvárněná Dranou Droppovou, mezitím v krásných šatech a světlem zalitých pokojích čeká, zda se její milý vrátí z odysey, a vzdoruje otcovým snahám vnutit jí jiného nápadníka.

Michal Balcar a Dana Droppová.
Michal Balcar a Dana Droppová. | Foto: Bontonfilm

Dojde na všechny emoce

Přes občasné projevy Lauřiny svéhlavosti Hodinářův učeň zachovává archetypální rozdělení rolí, navíc podtržené specifickým vizuálním stylem pro každého z milenců.

Muž je předurčen pro dobrodružství, žena k tomu, aby se stala manželkou. On aktivně zdolává překážky, ona se pasivně nechává zachraňovat. Rudolfová však padouchy i hrdiny vykresluje vnímavěji, než je u pohádek obvyklé. Pohání je srozumitelná motivace, a třebaže se chovají dle známých pohádkových vzorců, jde o živoucí postavy, s nimiž nás baví trávit čas.

Václav Neužil mladší a Jaroslav Plesl.
Václav Neužil mladší a Jaroslav Plesl. | Foto: Bontonfilm

Herci Plesl s Neužilem dávají vzpomenout na nesourodá dua z klasických grotesek. Jeden z jejich společných momentů pak přímo cituje slavnou scénu s "mrkajícím" domem z moderní grotesky Jacquese Tatiho Můj strýček. Rudolfová tím pomrkává na diváka, stejně jako sugestivní scénou ze závěru, odkazující k Morgianě režiséra Juraje Herze.

Oba herci společně s Plodkovou a Preissem předvádějící výrazně stylizované výkony a posilují komediální rovinu vyprávění. Civilněji se projevují sympatičtí představitelé ústředního páru nebo Miroslav Krobot v roli hostinského, stoicky přijímajícího uvěznění v časové smyčce. K nepoznání namaskovaný Jiří Vyorálek zase citlivě ztvárnil zvířecího muže, jehož jinakost Urbana jako jediného neděsí.

Od projevů jednotlivých herců se do jisté míry odvíjí různý tón konkrétních sekvencí. Vedle smíchu tak film vzbuzuje i dojetí, fascinaci nebo napětí a nabízí emocionálně neobyčejně pestrý zážitek.

Příliš digitální hmyz

Urbanova setkání s těmito postavami současně rozvádějí motivy příběhu, ať už jde o překonávání strachu z cizího, předurčenost života, nebo vzdorování neúprosnému času, který dále akcentuje výtvarná složka filmu nebo zvuková stopa - třeba zesíleným tikotem hodin.

Zásluhou toho film přes časté změny tónu, množství postav i dějové odbočky působí poměrně kompaktně, méně mozaikovitě než Zoufalci a Rozkoš. Zkrácení některých ilustračních záběrů, lepší provázání scén a redukce zbytečně popisných dialogů by nicméně přispělo k většímu spádu.

Jak po novinářské projekci naznačili tvůrci, nedůsledné dramaturgické "pročištění" mohlo být zapříčiněno nedostatkem času a financí na postprodukci.

Hodinářův učeň

Scénář a režie: Jitka Rudolfová
Bontonfilm, v kinech od 15. srpna.

Nepoměr mezi tvůrčími ambicemi a reálnými možnostmi je nejzjevnější na nevyrovnané úrovni triků. Ve výpravné podívané s nákladnými kostýmy a mnoha atraktivními lokacemi, jako jsou Panská skála, Hostýnské vrchy nebo zámek Lednice, působí digitální hmyz jako pozdrav z jiného, lacinějšího filmu.

Hodinářův učeň vinou těchto rušivých elementů neplyne tak hladce ani není natolik vtahující, jak by při ideálních výrobních podmínkách mohl být. Přesto mu náleží místo mezi lepšími porevolučními pohádkami. Namísto revoluce sice nabízí jen drobná ozvláštnění, ale je jich dost na to, aby diváci měli nehledě na věk po celých 100 minut nad čím žasnout a přemýšlet.

Jitka Rudolfová sice naplňuje známé pohádkové schéma, na rozdíl od mnohých kolegů ale nerezignovala na propracovanější kinematografický jazyk, prokreslenější postavy a myšlenkovou hloubku. Z jejího filmu si člověk odnese víc než pobavení nad pitvořícími se anděly a čerty.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 10 minutami

Rasista, který v Buffalu zastřelil deset lidí, přiznal vinu. Hrozí mu doživotí

Útočník se v pondělí u soudu přiznal k vraždě prvního stupně a dalším obviněním v souvislosti s hromadnou střelbou, při níž v květnu v supermarketu v převážně černošském městě Buffalo ve státě New York zahynulo deset lidí. Informovaly o tom tiskové agentury, podle nichž muž stráví zbytek života za mřížemi.

Devatenáctiletý Payton Gendron se u okresního soudu v Erie přiznal ke 25 bodům obžaloby souvisejícími se střelbou, včetně deseti vražd prvního i druhého stupně, vnitřního terorismu motivovaného nenávistí, za což mu hrozí doživotí bez možnosti podmínečného propuštění. Gendron se rovněž přiznal ke zranění tří osob, které květnový útok přežily.

Gendron, kterému bylo v době střelby 18 let, jel podle úřadů tři hodiny ze svého domova poblíž Binghamtonu ve státě New York do obchodu v Buffalu. Hledal veřejné místo v oblasti, kde žije mnoho černochů. Ze třinácti osob zasažených výstřely bylo 11 tmavé pleti. Podle policie nechal před útokem na internetu rasistický manifest a střelbu živě přenášel na sociálních sítích.

Gendron se již dříve přiznal k federálním obviněním z trestných činů z nenávisti, za které mu v případě odsouzení hrozí trest smrti. Ministerstvo spravedlnosti USA ale neuvedlo, zda ho bude požadovat.

Zdroj: ČTK
před 16 minutami

Útok na somálský hotel využívaný vládními činiteli si vyžádal devět mrtvých

Útok islamistické skupiny Šabáb na hotel využívaný vládními představiteli v centru somálského hlavního města Mogadišo si vyžádal nejméně devět mrtvých, napsala agentura Reuters s odvoláním na policii. Ta původně informovala o osmi zabitých civilistech a později doplnila, že o život přišel také jeden somálský voják.

Z okolí hotelu Villa Rose byly v pondělí ráno slyšet výstřely a exploze. Somálský činitel v tu dobu AFP sdělil, že teroristé jsou obklíčeni v jedné z hotelových místností a že bezpečnostní složky v nejbližší době operaci ukončí. Podle agentury Reuters radikálové hotel obléhali více než 12 hodin, než se bezpečnostním složkám podařilo boje ukončit.

Policejní mluvčí dnes odpoledne uvedl, že bojovníci Šabábu zabili osm civilistů, kteří byli v hotelu, a že se bezpečnostním složkám podařilo zachránit asi 60 lidí, kteří vyvázli bez zranění.

Později policie oznámila, že o život přišel také voják a dalších pět vojáků bylo zraněno. Do útoku na hotel bylo podle policie zapojeno šest bojovníků Šabábu. "Jeden se odpálil a dalších pět zastřelily bezpečnostní složky," uvedl mluvčí policie.

Zdroj: ČTK
před 42 minutami

Březina se neodvolá proti vyloučení z prezidentské volby. Nechci zatížit Česko, řekl

Podnikatel Tomáš Březina se neodvolá proti rozhodnutí ministerstva vnitra, které ho nezaregistrovalo do lednových voleb. Je ale přesvědčený o tom, že by s odvoláním uspěl. Podpisů měl podle svého mínění dost. Nechce ale zatížit Česko náklady na opakování prezidentské volby, informoval vyloučený kandidát. Kandidáti museli doložit nominaci podporou minimálně deseti senátorů, 20 poslanců nebo 50 tisíc řadových občanů. Březinovi ministerstvo ze 65 911 podpisů uznalo 45 894.

Březina tvrdí, že ministerstvu předal více než 70 tisíc podpisů, sesbíral jich přitom ještě o zhruba deset tisíc více. "Po dosažení tohoto čísla jsme sběr zastavili pro dostatečnost počtu podpisů. Následně jsme provedli trojnásobnou administrativní kontrolu podpisů. Vyřadili jsme deset tisíc podpisů, u většiny se jednalo jen o naši předběžnou opatrnost. Byli jsme si proto jisti naší téměř nulovou chybovostí," uvedl Březina.

Je podle něj vyloučené, aby chybovost činila v průměru 29 procent. "Jsem přesvědčen, že bych s odvoláním bezpečně uspěl a mohl pokračovat v kampani a usilovat o post prezidenta republiky. Bohužel s třítýdenní přestávkou, bohužel v horké části kampaně. Tedy s velkými negativními důsledky mojí dočasné absence," uvedl Březina. "Nehodlám zatížit Českou republiku obrovskými finančními i lidskými náklady na opakování prezidentské volby," dodal.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Centrála proti organizovanému zločinu vyšetřuje vlajku mrtvého Putina na sídle vnitra

Národní centrála proti organizovanému zločinu se zabývá případem plachty s českou a ukrajinskou vlajkou spolu s portrétem ruského prezidenta Vladimira Putina ve vaku na mrtvoly, která byla koncem října vyvěšena na budově ministerstva vnitra v Praze. Mluvčí centrály Jaroslav Ibehej v pondělí řekl České televizi, že útvar dostal oznámení, které v současnosti vyhodnocuje. Vyobrazení s vlajkami a Putinem se na sídle ministerstva objevilo u příležitosti státního svátku 28. října. Ministr vnitra Vít Rakušan (STAN) vyvěšení díla hájil.

Případem se nejprve zabývala pražská policie, která ho ale předala centrále proti organizovanému zločinu. "Náš útvar přijal oznámení, které v současné době vyhodnocuje. Více informací nyní poskytovat nebudeme," potvrdil v pondělí televizi mluvčí centrály Ibehej.

Podle Deníku N šetřila pražská policie vyvěšení vlajky kvůli možnému porušení zákona o státních symbolech. Podle něj se státní vlajka vyvěšuje na čelní straně budovy, v tomto případě ale visela na zadní straně ministerstva. Ministr Rakušan serveru řekl, že podle předběžného právního názoru nešlo o protiprávní jednání a že případnou pokutu zaplatí.

Zdroj: ČTK
Další zprávy