Toy Story 4 míchá dobrodružství s hororem, dohání ženské postavy i ekologické téma

Tomáš Stejskal Tomáš Stejskal
8. 8. 2019 19:32
Hračky v koši neskončí. K tomuto optimistickému konci v roce 2010 dospěl i nejmelancholičtější, v pořadí třetí díl animované série Toy Story od studia Pixar.
Kovboj Woody a jeho kamarádka Pastýřka.
Kovboj Woody a jeho kamarádka Pastýřka. | Foto: Falcon

Kovboj Woody a jeho parťák Buzz Rakeťák se s ostatními hrdiny dostali do rukou nového dítěte, které je může milovat, když jejich bývalý majitel Andy už skoro dospěl. A díky tomu neskončila ani série Toy Story započatá roku 1995, byť závěr trilogie působil jako důstojná tečka za příběhem, kterým studio Pixar proslulo.

Snímek z Toy Story 4.
Snímek z Toy Story 4. | Foto: Falcon

Toy Story 4: Příběh hraček, ode dneška promítaný českými kiny, působí jako trochu opožděný, nepřekvapivý, byť stále působivý dovětek. Hlavní v něm není holčička Bonnie, která si s nimi hraje, ale její hračky. Byť kovboj Woody hned zkraje prožívá existenční krizi, protože nepatří k Bonniiným favoritům a ve městě - tedy dětském pokojíku - je nový šerif. Vlastně šerifka.

Navíc se brzy objeví nová hračka, která ostatní odsune na druhou kolej. Jmenuje se Vidlík a na rozdíl od ostatních se nebojí, že by skončil v koši. Je vyrobený z plastové vidličky samotnou Bonnie, vypadá jako chudý příbuzný a pokládá se za odpadek. A tak každou chvíli se sebevražedným zápalem uhání vstříc odpadkovým košům, aby zde nalezl domnělé útočiště.

Čtvrtý díl Příběhu hraček se nenásilně, byť trochu okatě pokouší dotknout dnešní společenské agendy - od zdůraznění silných ženských figur po závan ekologie. Nic proti tomu, jen jsou tyto prvky jediným ozvláštněním jinak až příliš známého vyprávění.

Debutující devětatřicetiletý americký režisér Josh Cooley s pomocí scénáře, na němž se podílel zavedený pixarovský tvůrce Andrew Stanton, navazuje na předchozí části. Hrdiny bere na výlet osudových rozměrů.

Snímek si pohrává s prvky žánru road-movie. Uprostřed dobrodružství kovboj Woody potká bývalou kamarádku Pastýřku, která žije ve světě bez majitelů, mimo bezpečí dětských pokojíčků. A snaha zachránit ztraceného Vidlíka zase vede až do starého vetešnictví, kde číhá děsivá panenka Gábinka se zlověstnými kumpány v buřinkách. Nebo potrhlý kanadský kaskadér jménem Hopeláhop, kterého v originále namluvil Keanu Reeves.

Toy Story 4 nenabízí nic nového, stále ale nadchne animací a je srozumitelné dětem všeho věku. | Video: Falcon

Toy Story 4 tu nasává trochu gotické hrůzy, starší divák si jistě vzpomene na různé horory se starými domy a oživlými panenkami.

Akční - a k malým divákům přiměřeně děsivý - závěr snímku se však chytře obrací. Ukazuje, že zlověstně působící činy ne vždy konají zlé bytosti. A že je rozdíl mezi opravdu zlými a těmi, kdo jsou jen smutní a nešťastní.

Poslední díl série se zamýšlí, zda hračky mohou existovat bez dětí. Dětství ukazuje jako svět, kam patří také temné zážitky.

Snímek z Toy Story 4.
Snímek z Toy Story 4. | Foto: Falcon

Pomocí postaviček, jež od prvního dílu ságy přeneseně zastupují samotné děti, se tvůrci dotýkají úzkostí, které na křehkou dětskou duši číhají i v tom nejvšednějším okolí.

Buzz Rakeťák naslouchající "vnitřnímu hlasu" v podobě svých několika čudlíků, mechanicky opakujících pár průpovídek, je trefnou metaforou nejistot, které trápí nejen děti.

Toy Story 4 sice nabízí pouze další porci téhož, ale nakonec porci obdobně chutnou jako dříve. A známou premisu - o rivalitě mezi hračkami, o smutku z nezájmu dětí - drobně posouvá ke klíčové otázce, zda každá hračka potřebuje mít pána.

Toy Story 4: Příběh hraček

Režie: Josh Cooley
Falcon, česká distribuční premiéra 8. srpna

Tato milá hodnotová rebélie navíc končí jímavě. Není to nic nového, ani to není ten Pixar, který vždy přicházel s něčím nečekaným, jako když diváky šokoval originální "animovanou Vesmírnou odyseou" v podobě snímku Wall-E.

Přesto je Toy Story jeho nejstabilnější sérií. Nadchne animací, která místy dosahuje fotorealistických kvalit, je srozumitelná dětem všeho věku a mimoděk klade až existenciální otázky. Jak takové, které člověka napadají v šesti letech, tak ty, jež přicházejí na mysl o dekády později.

 

Právě se děje

před 2 hodinami

Turecko už prý nebude zastavovat uprchlíky mířící do Evropy

Turecko už nebude zastavovat syrské uprchlíky, kteří se snaží dostat do Evropy. Podle agentury Reuters to dnes řekl vysoce postavený turecký činitel. Rozhodnutí podle agentury souvisí s očekávaným příchodem uprchlíků ze severozápadní syrské provincie Idlib, kde musel více než milion lidí kvůli bojům opustit své domovy.

Ofenziva syrské a ruské armády začala v prosinci. Jejím cílem je získat Idlib pod kontrolu režimu prezidenta Bašára Asada. Většinu provincie zatím mají v rukou islámští radikálové a oponenti syrské vlády, z nichž některé podporuje Turecko.

Turecká policie, pobřežní a pohraniční stráž dostaly příkaz nezasahovat, uvedl turecký činitel.

Zdroj: ČTK
před 3 hodinami

Jaškin zakončil KHL na druhém místě produktivity i mezi střelci

Český útočník Dmitrij Jaškin z Dynama Moskva zakončil základní část KHL jako druhý nejproduktivnější hráč i druhý nejlepší střelec soutěže. V dnešním posledním zápase na ledě Dinama Minsk dal jeden gól, hostům to však na výhru nestačilo a prohráli 3:4.

Jaškin v 17. minutě zvyšoval na 3:1, ale Dynamo Moskva náskok neudrželo a po třech inkasovaných brankách ve druhé třetině prohrálo. Český útočník díky gólu uzavřel základní část s bilancí 31 branek a 32 přihrávek a udržel druhé místo v kanadském bodování i v tabulce střelců.

V produktivitě zaostal o dva body za spoluhráčem Vadimem Šipačovem (17+48) a před Kirillem Kaprizovem z CSKA Moskva (33+29) udržel o bod druhé místo. Mezi střelci šestadvacetiletý Jaškin, kterého s Dynamem čeká v prvním kole play off Spartak Moskva, nestačil pouze na Kaprizova.

Další zprávy