Zloději jsou zločinci, ale také opuštění lidé, říká režisér vítězného filmu z Cannes

Šimon Šafránek Šimon Šafránek
14. 10. 2018 10:07
"Chtěl jsem dosáhnout toho, abyste protagonisty odsuzovali, a zároveň jim fandili," říká režisér Hirokazu Kore'eda, jehož film Zloději získal hlavní cenu festivalu v Cannes a nyní je k vidění v českých kinech.
Snímek Zloději vypráví o dělníkovi, jenž svého syna učí krást, a holčičce, kterou vezmou do rodiny.
Snímek Zloději vypráví o dělníkovi, jenž svého syna učí krást, a holčičce, kterou vezmou do rodiny. | Foto: Film Europe

Osamu je zvláštní tatík. Milý a všímavý dělník na stavbě učí synka, jak krást v samoobsluze. Na kraji města mají s rodinou zdánlivě spořádanou domácnost, jen ty kradené instantní polévky k večeři dávají tušit, že peníze se tu vydělávají všelijak. Jednoho zimního večera Osamu a syn potkají malou holčičku, sirotka, kterému se rozhodnou pomoct. Berou ji pod svá křídla a otec ji učí krást, zatímco po dívce začíná celostátní pátrání.

Hirokazu Kore'eda se Zlatou palmou z festivalu v Cannes.
Hirokazu Kore'eda se Zlatou palmou z festivalu v Cannes. | Foto: ČTK/ABACA

Film nazvaný Zloději představuje další milník v kariéře šestapadesátiletého japonského režiséra Hirokazua Kore'edy, jenž se poslední roky našel v subtilních rodinných dramatech s nevídaně lidským nábojem. Jeho snímek nazvaný Jaký otec, takový syn před čtyřmi roky získal Velkou cenu poroty na festivalu v Cannes. Zloději, které nyní promítají česká kina, už letos získali hlavní cenu canneského festivalu, Zlatou palmu.

Aktuálně.cz: Co vás táhne k filmům o rodinách?

Dělal jsem je teď těch posledních pět let od Jaký otec, takový syn. Vyprávěl jsem příběhy, které se odehrávaly mně, nebo mým blízkým. Myslím, že v současné době získávám hlubší perspektivu, spíše společenskou. Ovšem základem společnosti je rodina.

Natáčel jste i Zloděje podle něčeho, co se vám stalo?

Stal jsem se otcem, narodilo se dítě. A dost jsem to rodičovství řešil. Jak být co nejlepším otcem? Potom jsem přemýšlel, jestli se můžete stát rodičem, i když dítě není vaše. A to se stalo jádrem filmu: mám tam muže a ženu, kteří jsou matkou a otcem, aniž by to dítě počali. Pravdou je, že už v Jaký otec, takový syn jsem se zabýval otázkou, zda rodinu vytváří krevní pouto, anebo jednoduše to, že jste spolu. Je to takové pokračování těchto úvah.

Jaké jste řešil problémy coby otec?

Mám pocit, že jsem se nedokázal stát rodičem. Řeším to dodnes.

Vede k tomu delší cesta?

Bylo pro mě snazší přijít na to ve Zlodějích než ve skutečnosti! Rodinu hrdinů mi tam tvoří lidé, jejichž původní rodiny nefungovaly. Oni zbyli, schází se a dávají dohromady novou rodinu. Přišlo mi zajímavé, že Osamu se ve filmu stává skutečným otcem až ve chvíli, kdy se o to přestane vědomě snažit. Mám pocit, že se to dá aplikovat na mnoho činností - když se přestanete úzkostně snažit, podaří se vám to snadněji.

Snímek Zloději v těchto dnech promítají česká kina. | Video: Film Europe

Jak se vůbec díváte na rodinu jako takovou?

Tady v Evropě jste otevřenější než u nás v Japonsku. Jsou tu akceptovatelné modely, které v Japonsku neexistují. Tam si můžete vybrat jenom jedno příjmení, homosexuální manželství není povoleno. Naši politici sice pořád mluví o tom, že člověk může v naší společnosti vyniknout, ale na druhé straně ženy těžko zvládnou kariéru i mateřství. Máme v tomhle ohledu spoustu problémů a stát svým škatulkováním jenom obírá lidi o pestřejší možnosti. Ve Zlodějích tuto skutečnost reflektuji otázkou, zda lze vytvořit komunitu, i když vás nespojuje stejná krev - protože právě tak je v Japonsku rodina vnímána. K tomu se váže i péče o sirotky, jež u nás není tak rozvinutá jako v Evropě.

Jak jste pracoval s hrdiny Zlodějů, aby jim diváci drželi palce?

Kdyby se něco podobného v Japonsku odehrálo dneska, tématem zpráv by bylo, že tihle zloději unesli dítě. A také že přijali penzi, na niž neměli právo. A také že nenechali úředně pohřbít zemřelého. Ve zprávách by je už jenom za tohle vykreslili jako kriminálníky a společnost by je odsoudila. Skončili by. Pro mě je důležité nikoho nesoudit, zejména ne vlastní postavy. Zloději jsou samozřejmě zločinci, ale také jsou to přece opuštění lidé. A když jejich příběh navíc vyprávím zevnitř, od té rodiny, už je tolik neproklínáte. Naopak s nimi začnete sympatizovat. Chtěl jsem dosáhnout toho, abyste protagonisty odsuzovali, a zároveň jim fandili.

Dá se to aplikovat na mnoho činností - když se přestanete úzkostně snažit, podaří se vám to snadněji.

Jak jste se rozhodl být režisérem?

Moje máma byla vášnivou filmovou divačkou. Pouštěla si doma televizi a já se díval s ní. Především na klasické hollywoodské filmy, všechny byly dabované. Kdy jsem se ale do filmu zamiloval? To přišlo později. Bylo mi devatenáct, už jsem byl na univerzitě. Studoval jsem literaturu, tvůrčí psaní. Jenže škola měla filmový klub. A tam jsem poprvé viděl Silnici a Cabiriiny noci od Federica Felliniho. Byl to dvojprogram a na mě to ohromně zapůsobilo. Uvědomil jsem si, jak moc tenhle režisér miluje svou herečku! Jasně, byli sezdaní, ale to jsem ani netušil. Objevil jsem, že lze na film zachytit lásku! A že existuje autorský film, kdy režisér formuje váš pohled.

O zachycování lásky se pokoušíte v každém filmu, jaký na to máte recept?

Jde právě o to, že nikoho nesoudím. To nemá smysl, ten je hodný, ten je zlý? K čemu? Ale uvědomil jsem si to až na festivalu v Cannes asi před deseti lety. Jeden francouzský novinář mi připomněl, že mu mé filmy připomínají díla Japonce Mikia Naruseho, který natáčel rodinná melodramata okolo poloviny minulého století. "Naruse své postavy nesoudí, stejně jako vy," řekl mi ten novinář. Potěšilo mě to.

Zloději

Scénář a režie: Hirokazu Kore'eda
Film Europe, česká distribuční premiéra 11. října

Jak vůbec vnímáte festival v Cannes?

Je to dost děsivé místo. Ale také posvátné. Když se mi podaří zasáhnout tamní publikum, naplňuje mě to ohromnou radostí. Všichni tam milují film, to cítíte ve vzduchu. A přestože je filmařina můj každodenní chleba, účast na festivalu mě vždy donutí, abych přezkoumal své postupy. Abych natáčel tak, že se nebudu muset stydět za výsledek.

Co byste točil, kdybyste opustil látku rodinných dramat?

Rád bych udělal film z okupovaného Mandžuska za druhé světové války. Byl by to velkolepý válečný snímek, ale nemám na něj peníze. A sehnat je? To je běh na dlouhou trať, protože my v Japonsku sice rádi posloucháme příběhy, kdy jsme v pozici obětí, třeba když jde o výbuch atomové bomby. Ale abychom o sobě mluvili jako o agresorech a nepřátelích, to nikdo nechce! Spíš aby se na takové věci zapomnělo. Především v poslední době. Se svými sousedy Čínou a Koreou nás sice pojí hluboké kulturní kořeny, ale od války se pomalu ocitáme v izolaci. Japonsko se na rozdíl třeba od Německa nedokázalo naplno vyrovnat se svou válečnou historií. Stáváme se takovým asijským sirotkem.

 

Právě se děje

před 9 minutami

Obcím loni přebytek hospodaření klesl, kraje vykázaly schodek

Obce loni hospodařily s přebytkem 19 miliard korun a hospodaření krajů vykázalo schodek pět miliard korun. Na internetu o tom informovalo ministerstvo financí. Předloni obce hospodařily s přebytkem 25,5 miliardy korun a kraje s přebytkem 5,8 miliardy korun. Celkově tak hospodaření územních rozpočtů včetně dobrovolných svazků obcí loni skončilo i přes dopady pandemie koronaviru s přebytkem 14 miliard korun, zatímco o rok dříve to bylo 31,7 miliardy korun.

Celkové příjmy územních rozpočtů loni vzrostly o 32,2 miliardy korun na 626,4 miliardy korun. Za růstem byly především transfery ze státního rozpočtu. Naopak daňové příjmy klesly o 18,6 miliardy korun na 301,6 miliardy korun.

Celkové výdaje územních rozpočtů loni stouply o 49,8 miliardy na 612,2 miliardy korun. Z toho běžné výdaje vzrostly o 38,1 miliardy na 476,6 miliardy korun. Kapitálové výdaje, tedy investice, stouply o 11,8 miliardy na 135,6 miliardy korun.

Zdroj: ČTK
před 21 minutami

Výbuch u testovacího centra v Nizozemsku. Podle policie šlo zřejmě o útok

Exploze neznámé výbušniny ve středu ráno poškodila centrum pro testování na koronavirus v nizozemském městečku Bovenkarspel. Policie podle agentury Reuters hovoří o úmyslné akci a snaží se zjistit, co přesně výbuch způsobilo. Nikdo při něm nebyl zraněn, hlášena jsou pouze rozbitá okna.

"Zatím přesně nevíme, co vybuchlo, nejdříve to musí vyšetřit pyrotechnici," řekl policejní mluvčí Menno Hartenberg. Exploze obcí Bovenkarspel, která leží asi 55 kilometrů severně od Amsterodamu, otřásla těsně před sedmou ráno, když bylo ještě testovací středisko zavřené. Všechny dopolední odběrové termíny pak byly zrušeny.

Policie prostor uzavřela a domnívá se, že odběrové místo se stalo terčem útoku. "Tvrdíme, že něco takového se nestane jen tak náhodou," uvedl Hartenberg. Výbušninu podle něj "někdo musel umístit".

Zdroj: ČTK
před 58 minutami

V únoru stoupl počet bankrotů firem i podnikatelů, ukázala studie

V únoru bylo v Česku vyhlášeno 64 bankrotů obchodních společností, o tři více než v lednu. Jejich počet byl tak nejvyšší od června minulého roku. Rovněž bylo vyhlášeno 530 bankrotů podnikatelů, o 24 více než v předchozím měsíci. Vyplývá to ze studie společnosti CRIF - Czech Credit Bureau.

Zároveň bylo podáno 73 návrhů na bankrot obchodních společností, o sedm více než v lednu, a 542 návrhů na bankrot podnikatelů. To bylo proti předchozímu měsíci o 95 více. V insolvenčním řízení bylo ke konci února 0,7 procenta celkového počtu registrovaných společností a 1,2 procenta registrovaných podnikatelů.

"Zajímavé je, že zatímco počet bankrotů obchodních společností byl letos v únoru o čtvrtinu vyšší než v únoru 2020, počet bankrotů fyzických osob podnikatelů byl naopak o čtvrtinu nižší. Bankroty podnikatelů totiž bývají nejčastěji formou oddlužení, tedy stejně jako osobní bankroty. Vývoj jejich počtu tak kopíruje vývoj u osobních bankrotů, jejichž počet během současné pandemie výrazně klesl," uvedla analytička CRIF Věra Kameníčková.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Denver jasně přehrál Milwaukee, Jokič má padesátý triple double

Basketbalisté Denveru v NBA až překvapivě snadno porazili třetí tým Východní konference Milwaukee 128:97. Hvězdou úterního duelu byl srbský pivot Nikola Jokič, který zaznamenal padesátý triple double v kariéře a devátý v sezoně. Proti Bucks předvedl 37 bodů, 11 asistencí a 10 doskoků a zastínil nejužitečnějšího hráče uplynulých dvou sezon Janise Adetokunba. Řecká hvězda zapsala 27 bodů a osm doskoků, jeho tým prohrál po pěti předchozích výhrách.

Výsledky NBA:

Boston - LA Clippers 117:112, LA Lakers - Phoenix 104:114, Miami - Atlanta 80:94, Milwaukee - Denver 97:128, San Antonio - New York 119:93, Washington - Memphis 111:125.

Utkání Toronto - Detroit bylo odloženo.

Další zprávy