Více než sto let starý film, jehož autorem je významný průkopník kinematografie Georges Mélies (1861 až 1938) a který byl považován za ztracený, získal Národní filmový archiv (NFA).
Ač má ve svých sbírkách významnou kolekci filmů z počátků kinematografie včetně 21 Méliesových děl, jde podle jeho ředitele Michala Breganta o mimořádný objev. Filmy se odborníkům podařilo identifikovat díky značkám, které se v prvních 15 letech na filmová okénka umisťovaly kvůli plagiátorům.
Další vodítka poskytly i dochované filmové scénáře.
"Když jsem si prohlédla filmový pás, okamžitě jsem věděla, že dané dílo na něm není, a ačkoliv chybí začátek, že jeho součástí je dosud neobjevený film. Na pásu byly obrazy a výjevy, které nebyly nikdy zdokumentovány," řekla Jeanne Pommeauová, restaurátorka NFA.
Odborníkům s identifikací pomohly údaje na filmových okénkách, které obsahovaly značky jednotlivých firem. V počátcích kinematografie se hojně vyskytovalo plagiátorství a existovala řada pirátských kopií filmů. Proti tomu bojovali filmoví tvůrci vkládáním svých značek na okraje filmových pásů, do mezititulků nebo přímo do obrazu mezi rekvizity. Určení filmové společnosti je pro archiváře často prvním krokem ke zjištění dalších informací o daném snímku.
"Na základně podrobné analýzy můžeme s jistotou říct, že první film na pásu je ztracený Méliesův film Match de prestidigitation (Soutěž eskamotérů)," uvedl Bregant. Druhý film byl identifikován jako dílo společnosti Pathé a jeho stylizace pomohla určit, že jde o film z přibližně téže doby, jako je ten první. Úvodní německý titulek Die Socke a děj odpovídají filmu La Chaussette, který vyrobila firma Pathé v roce 1905.
Třetí film je pozdější a vznikl ve společnosti Gaumont. Neobsahuje úvodní titulek, ale mezititulek, ve kterém je uvedeno pořadové číslo filmu, z něhož vyplývá, že film vznikal v letech 1909 a 1910. Scénáře společnosti Gaumont z této doby jsou dochovány ve Francouzské národní knihovně v Paříži. Podařilo se určit, že jde o film Amoureux de Madame z roku 1909, který byl zřejmě doposud také neznámý.
Proč jsou filmy spojené, není zřejmé. Je pravděpodobné, že byly takto prezentovány kolem roku 1910 v některých putovních kinech nebo je dodatečně slepil až pozdější majitel. "Proto bude NFA tyto filmy prezentovat společně, tak jak byly dochovány," dodal Bregant.
NFA patří k deseti nejstarším a největším filmovým archivům na světě. Kromě národní produkce má bohaté sbírky zahraničních kinematografií. Zvláště cenné filmy z doby před první světovou válkou.