Praha - Čápi, co se potkali u Třebíče, drsný pohled do života jedné puberťačky a portrét šachového velmistra ziskali hlavní ceny FAMUfestu, který skončil nedělním rozdáním cen.
A naznačil, na jaké talenty se může těšit domácí kinematografie nejbližší budoucnosti. FAMU je největší a nejprestižnější českou filmovou školou a uplynulý ročník jejího festivalu svědčí o tom, že velmi oprávněně.
Přehlídka filmů, které se urodily za poslední rok, svědčí o tom, že slavní pedagogové - mimo jiné Věra Chytilová, Helena Třeštíková, Břetislav Pojar či Jan Němec - rozhodně mají několik zdatných následníků.
- FAMUfest 2008: FAMUfest uvedl gagy Václava Havla i dada Václava Klause
- Loňský ročník: Vachkovští posbírali na FAMUfestu ceny, ale ne nadšení
Oproti loňsku letošní výsledky nevyvolaly zdaleka tolik kontroverzí , což lze přičíst k zásluze porotě složené tentokrát z uměleckých osobností nezávislých na uzavřených školních strukturách; v jury zasedla mimo jiné socioložka Jiřina Šiklová, spisovatelka Petra Hůlová či videoartista Zbyněk Baladrán.
Oceněny byly filmy, které spolu s nepopiratelnou kvalitou přinesly i jedny z nejsilnějších diváckých ohlasů. To platí také o filmu Bába Zuzany Kirchnerové, který krom hlavní ceny získal i cenu za nejlepší režii.
Vypráví příběh pubertální dívky, která se nepříliš nadšeně stará o nemohoucí babičku. Silný příběh i skvostné herecké výkony, výborná kamera - všechny složky se doplňují tak dobře, že výsledek je opravdu pozoruhodným i nekompromisním dílem, které se vyjadřuje ke vztahům nejmladší a nejstarší generace.
Nejlepším dokumentárním filmem byl vyhlášen Velmistr Rozálie Kohoutové, zábavný, a přitom citlivý portrét mladého šachového velmistra Davida Navary.
Mezi animovanými filmy bodovala vtipná hříčka Anety Kýrové na aktuální téma třebíčské kauzy Chybička se vloudí, v níž nepozorní čápi vymění děti medvědí a lidské rodince. Film získal i cenu v kategorii zvukové.
V hlavních kategoriích na FAMUfestu uspěly především ženy; nutno přičíst ještě dvě ceny Dagmar Táborské pro nejlepší ženské filmy - tady bodoval opět Velmistr spolu s filmem Pan Mireček Evženie Brabcové.
Za produkci byla oceněna Pavlína Kalandrová, cenu studentské poroty získali animovaní Lavičkáři Denisy Grimmové a v kategorii kamery bodoval Film o chmelu obyčejném Mariky Pecháčkové.
Na muže zbyly ceny jen v kategorii nejlepší film 1. ročníku, kde bodoval Vít Zapletal s intimním příběhem 5 měsíců a 3 dny, či v kategorii FAMU International, kde získal cenu film Rodriga Santose Doživotní záruka, kde se Miroslav Táborský rozhodne reklamovat uměle dokonalou, ale poněkud zapáchající ženušku.
Za střih byl oceněn film O mediální realitě Vladimíra Turnera, který se vrací ke kauze Ztohoven. Cenu Cinepuru získalo úmorně dlouhé Druhé podání Olma Omerzu.
Nedostalo se na všechny filmy, které by si zasloužily ocenění. V kategorii kamery to platí o vynikajícím absolventském filmu Zaříkávačky Gašpera Šnuderla, poetickém příběhu o mladém vietnamském taxikáři.
Mezi dokumenty pozornost upoutaly i dva inscenované kousky - Anatomie gagu Josefa Abrháma a O domě loňského vítěze dokumentární kategorie Bohdana Bláhovce, který se v tomto „ego-muzikálu" vtipně a nesentimentálně konfrontuje s vlastním tělesným postižením.
Povedl se i jeden z vítězů letošního MFDF Jihlava, film Lukáše Kokeše o alkoholikovi Josefu Lávičkovi.
K výše zmíněným ženským talentům je třeba přičíst i Jitku Rudolfovou s filmem Nejlepší playbacková zpěvačka na světě či Asmaru Beraki s Generálkou.
Rudolfová, která na FAMUfestu uspěla několikrát v minulosti, právě pracuje na svém prvním celovečerním filmu Zoufalci.
Cena pro nejlepší intermediální film nebyla udělena. A to ani poněkud infantilnímu, ale divácky vděčnému filmu Cítíme to všichni, kde jsou citace z knihy Václava Klause Modrá, nikoli zelená planeta konfrontovány se záběry skupinového porna, sadomasochistických praktik či záběry vycpané zvěře.