Preview - Snad žádný žánr se nenachází v takovém úpadku jako filmový muzikál. Boom z padesátých let už patří historii a krátké oživení na přelomu století, kdy světlo světa spatřily progresivní Moulin Rouge! a Oscary ověnčené Chicago, brzy vyšumělo do prázdna, nejspíš i vinou kýčovitého Schumacherova Fantoma opery. Od té doby stojí za zmínku snad jen Burtonův Sweeney Todd, pro některé možná Hairspray. Indickou tvorbu asi za velkého tahouna považovat nebudeme. Nyní by se to alespoň na chvíli mohlo změnit, a to rovnou zadaptováním dost možná největšího moderního muzikálového kusu. Les Misérables, Bídníků.
Britský oscarový režisér Tom Hooper (Králova řeč) si díky nově nabytému statutu mohl dovolit vybrat prakticky jakékoliv téma. Trochu překvapivě se jím stala adaptace původně francouzského, v nejznámější verzi však broadwayského muzikálu z roku 1980, založeném na jednom z klasických literárních děl z poloviny 19. století - Bídníků Victora Huga.
Na první pohled vypadají Bídníci poněkud obstarožně až neživotně. Muzikálová adaptace klasického románu, to zní jak z jiné doby. Jenže ve skutečnosti budou muzikál jako žádný jiný, nebo se tím alespoň chlubí celý štáb. Budou syrovější, méně načančaní a věrohodnější. Primárně proto, že písně nejsou protagonisty předzpívány, ale nahrávají se živě na place. A místo komplikovaných tanečních čísel se plánuje méně žánrové stylizace a více realistického vzhledu (i když jistě ne zcela). Můžeme tedy očekávat herecké výkony a přednes přesvědčivější než kdy dřív.
Již před premiérou se však zdá, že tento přístup je slepá ulička, podobně jako v případě Tance v temnotách Larse von Triera, a vlnu následovníků očekávat nemůžeme. Špinavý muzikál, kde vzhledem k přístupu tvůrců nebudou leckdy notoricky známé melodie vypreparované k dokonalosti, ale naopak „tvrdě" předhozené před diváka udýchanými herci, není formát, který by mohl dlouhodobě zaujmout. Tím spíš ale poutá pozornost tento konkrétní projekt, jenž může právě svou výjimečností a odstupem od moderních trendů získat na důležitosti.
Jackman musel do fronty
Bídníci překvapivě neměli dlouhou dobu na růžích ustláno. O jejich filmové adaptaci se mluvilo už od konce osmdesátých let, téměř co show existuje, vždy z ní ale sešlo. Často kvůli některé z klasických filmových adaptací Hugova románu. Vše se dalo do pohybu až k pětadvacátému výročí broadwayské verze v roce 2010. Ve chvíli, kdy se režie ujal Hooper, pak najednou začal projekt zajímat tolik lidí, že byla polomrtvá produkce za pár dní v pohybu.
Hugh Jackman (série X-Men, Fontána), obsazený coby galejník Jean Valjean, trval na tom, že se chce zúčastnit konkurzů spolu s ostatními uchazeči, aby dokázal, že na roli stačí. Předpokládejme sice, že se mohl spolehnout na trochu té protekce, přesto jde o hezké gesto. Dál se můžeme těšit na Anne Hathaway (Alenka v říši divů, Temný rytíř povstal) v roli umírající Fantine a Russela Crowea (Gladiátor, Čistá duše) coby neoblomného inspektora Javerta. Amanda Seyfried (Vyměřený čas) ztvární Cosettu, osudovou dívku, okolo které se točí děj.
V menších rolích pak můžeme očekávat Helenu Bonham Carterovou, s níž už se Hooper setkal na natáčení Královy řeči, ne moc známého Eddieho Redmayna (Králova přízeň, Černá smrt) či komedianta Sachu Barona Cohena (Diktátor, Borat, Bruno).
I oproti románu zjednodušený muzikálový děj se pyšní nezvyklým množstvím postav, takže se našlo čestné místo i pro Colma Wilkinsona a Samanthu Barksovou. Ti již roky vystupují v broadwayské verzi.
Úprk před Hobitem
Premiéru si měli Bídníci odbýt 8. prosince 2012, ale ze strachu z konkurence Hobita otevírajícího o pět dnů později se nakonec v USA přesunuli na vánoční 25. prosinec, tedy na stejný den jako Tarantinův Nespoutaný Django. I proto se do některých částí světa dostanou až na začátku roku 2013 - tak je tomu i u nás. My se poprvé do I Dreamed a Dream v podání Anne Hathaway zaposloucháme 3. ledna.
Podobné rošády okolo premiér nejsou neobvyklé, v případě Bídníků snad nejde o špatné znamení, jako je tomu dost možná u půl roku čekajícího Velkého Gatsbyho, jenž měl mít původně rovněž premiéru touto dobou.
Sledovat přijetí Bídníků kritické i finanční bude jistě zajímavé. Áčkoví hollywoodští herci, francouzská předloha a britský režisér. Zpočátku bylo zvažováno i 3D, nakonec nerealizované. Bídníci zatím vypadají jako „konzervativní experiment". Opak toho, co filmové muzikály přinášejí obvykle - tedy podívané mnohem načančanější a vyťukanější, než si mohou dovolit divadla.
Broadwayské muzikály sice nelze považovat za vrcholné umění, Hooper se svou reputací se ale může pokusit povýšit je na náročnější kousek. Oscary by raději očekávat neměl - takhle brzy po Králově řeči se to zdá nepravděpodobné. Se spokojenými diváky ale počítat může.