Recenze: Králova koktavá řeč plyne hladce a přímočaře

Kamil Fila Kamil Fila
10. 3. 2011 15:30
Čtyřoscarové historické drama s Colinem Firthem
Foto: Aktuálně.cz

Recenze - Bylo by obtížné vyargumentovat, že historické drama Králova řeč čerstvě ověnčené čtyřmi "hlavními" Oscary je špatný film. Pravděpodobně by bylo nutné stát si na tom, že drobné odchylky od historických faktů tvoří dohromady jakousi estetickou lež.

Šlo by se vymezit vůči konzervativnímu tónu snímku, který v 21. století zpozdile obhajuje smysl královské monarchie. Nebo by se mohlo oponovat oficiálně posvěcenému razítku, zda vrchol filmového umění, či alespoň ideál oscarového filmu má představovat "lepší televizní inscenace".

Foto: Aktuálně.cz

V rámci tradičního sportu zpochybňování oscarových filmů by to nebylo nic divného. Žijeme koneckonců ve věku, kdy jakýkoli oficiální výsledek bývá zpochybňován a poměřován alternativními nároky. A je každopádně pravda, že již dlouho Oscary v oněch hlavních kategoriích (film, režie, scénář, mužský herecký výkon) nezískal snímek tak typicky staromódní a že se tím členové Akademie přihlásili ke své minulosti.

Velký čitelný příběh

Králova řeč není jednoduše jen britský film nebo historický film - což jsou parametry, které (v převážně americké porotě) vzbuzují úctu a ochotu se dílem zabývat. Králova řeč je především film s velkým čitelným příběhem a klasicky stavěný narativní film - takový, jaké se točily v Hollywoodu od 30. do 60. let. Zatímco v proudu informací, které nabízel například The Social Network, se lze ztratit a není jasné, vůči komu má být vyjadřována empatie, Králova řeč naléhá na emoce přímočaře, ale přitom dostatečně elegantně, aby nepůsobila lacině manipulativním dojmem.

Foto: Aktuálně.cz

Snímek navrací důstojnost oběma hlavním postavám: koktavému králi Jiřímu VI. (původně Albertovi) i jeho velmi neortodoxnímu řečovému terapeutovi Australanu Lionelu Logueovi. Alberta nikdy neukazuje jako směšnou figurku, ale coby trpícího člověka, nad jehož handicapem nám usedá srdce - protože každý z nás někdy zažil trému, každému někdy selhal hlas, každý někdy cítil, že po něm chce okolí příliš mnoho.

Jiří VI.-Albert je outsider ve světě vyšších kruhů, zatímco Lionel Logue ční nad ostatními ve světě spodiny, ale ne a ne se z tohoto sociálního postavení vymanit. Všichni ho přijímají jen jako exota s výstředními metodami, ani v jeho koníčku, hraní amatérského divadla, se mu nedostává uznání. Všechen neúspěch se snaží hrdě překousnout, ale je nám jasné, že i on trpí.

Oba muži se tak svým setkáním vzájemně zachránili, byť snímek ukazuje, že to spolu zpočátku neměli snadné - což je mimochodem právě ona drobná estetická lež či dramaturgický trik, jak udržet diváckou pozornost.  Z výpovědí svědků i soukromé korespondence dnes víme, že si tehdy budoucí král a terapeut, jenž se nikdy netituluje logoped, padli do oka okamžitě.

Foto: Aktuálně.cz

Ony odchylky od historie či pietní pomlčení (např. že Jiří VI. schvaloval Mnichov, jeho bratr Edward VIII. dokonce podporoval Hitlera a Winston Churchill zase podporoval Edwarda) však slouží především k hladšímu plynutí děje. Film o koktajícím králi sám nikdy nezadrhne, ani nic nerelativizuje. Pevně stojí na straně hlavních postav, dává jim maximum prostoru a nechá je v závěru zažít opojné okamžiky.

Nezkalené emoce

Působí to jako obrana proti všem uměleckým filmům založeným na nedořečenosti, významové otevřenosti a neproniknutelných postavách. Stejně jako monarchie představuje jednu z posledních jistot občanů, že země bude řízena podle jasných pravidel (tedy takto si to vykládají monarchisté), tak model klasického vyprávění zaručuje, že dostaneme správným způsobem dávkovaný přístup ničím nezkalených a "opravdových" emocí.

Právě proto bývá Králova řeč mnohými diváky označovaná za dokonalý film - už si k ní nelze domýšlet nic dalšího než to, co nám ukáže a co nám řeknou postavy. Tedy, vlastně cosi si přimyslet lze, ale jen to podporuje původní verzi.

Foto: Aktuálně.cz

Králova řeč nabývá svého účinku podobně jako jiný oscarový snímek Fighter;  tím, že zapojíte do estetického zážitku vědomosti o tvůrcích. Nemá cenu se posmívat, že cílem snímku je, abyste byli dojatí, protože něco ryzím způsobem dojemného v něm opravdu je. Pakliže nemáte ten pocit, pusťte si původní řeč krále Jiřího VI. Z 3. září 1939 a poslouchejte, jak statečně bojuje se svojí vadou. Pro srovnání si pak můžete pustit i filmovou verzi - a pochopíte, že zvláště pamětníků se musí silně dotýkat.

A když víte, že jedním z pamětníků je právě scenárista filmu David Seidler, který králův předválečný projev vyslechl jako dítě a dal mu naději, že i on sám se může zbavit koktání, je zřejmé, jak se tu propojuje osobní příběh tvůrce a jeho díla.

Vše se umocňuje ještě osobním příběhem představitele hlavní role Colina Firtha: poslední roky zoufale bojoval s tím, aby se nestal jen stárnoucí tváří romantických komedií, ale konečně mohl dokázat, že je vynikající herec. Ví to o něm jen menší skupina fanoušků, a Králova řeč konečně světu potvrdila, že Firth není jen "pan Darcy" z Pýchy a předsudku a Deníku Bridget Jonesové, ale může být kýmkoli.

Foto: Aktuálně.cz

Geoffrey Rush, který hraje Lionela Logua, zase ví, jaké je být podceňovaný Australan a jak je těžké se prosadit; proto o film stál víc než o mnohé jiné a sám se coby producent přičinil o to, aby se dostal do výroby a do širšího povědomí. Zkrátka Králova řeč naplňuje jednoduché základní sny: říct světu "tady jsem a přijměte mě".

Televizní režisér

Možná na závěr stojí za to ještě vyvrátit předsudek, že Králova řeč je konvenčně natočená konverzačka. Je to všechno možné, jenom ne tohle. Režisér Tom Hooper, který před svým celovečerním debutem dělal televizní minisérie, se zapříčinil o to, že ani díla pro televizi už dnes nejsou to, co bývala.

Jeho minisérie Lord Longford či velmi ceněný John Adams si schválně vybírají méně známé historické osobnosti a velmi subjektivizovaným přístupem zobrazují minulost jako živou záležitost. Herci zde nenosí kostýmy jako panáci, ale jejich postavy působí civilně a maximálně samy užívají své oblečení jako kostým/odznak moci (např. soudcovský hábit a paruku). Pod tím vším je ale vidět špína a pot.

Králova řeč už se odehrává ve velmi civilizovaném prostředí, ale i tak se Hooper snažil dostat do filmu co nejvíc špíny (ať už působí realisticky nebo stylizovaně) a dodat každému slovu na fyzickém chvění. Že ústřední kulisy byly využity v jednom gay pornu (zde - klikat jen na vlastní zodpovědnost!) je lehce paradoxním důsledkem oné snahy o fyzičnost, která proniká zpod kultivovaného nánosu.

Každopádně Hooper není pouhý oprašovatel majestátu dávno zašlých časů. Jeho styl dává spíše možnost nechat ožít minulosti tak, aby o ni lidé v přeinformovaném věku měli zájem, a přitom nezískali dojem, že sledují jen rozpohybované učebnice. Film nicméně lehce bojuje s formátem.

Zmíněný John Adams má se sedmi díly epický rozměr a zároveň dost místa pro civilní momenty, což je v rámci historického žánru nesmírně osvěžující. Králova řeč je nucena omezenou stopáží naskládat za sebe jen ty nejdůležitější chvíle, dokonce si vypomáhat zkratkovitými montážemi. Hooperovo skutečné novátorství v práci s historickými látkami se tak v případě celovečerního filmu ohlazuje zpět na úroveň, jakou měly hollywoodské filmy před nástupem "nové televize".

Králova řeč
King's Speech
Žánr: Drama, Historický
Režie: Tom Hooper
Obsazení: Colin Firth, Geoffrey Rush, Helena Bonham Carter, Guy Pearce, Michael Gambon, Jennifer Ehle, Timothy Spall, Derek Jacobi, Claire Bloom ad.
Délka: 118 minut
Premiéra ČR: 10.03.2011

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 6 hodinami

Závěť britského prince Philipa bude tajná dalších 90 let, rozhodl soud

Závěť zesnulého prince Philipa, manžela britské panovnice Alžběty II., bude zapečetěná a tajná ještě nejméně 90 let, rozhodl dnes nejvyšší soud. Důvodem je ochrana "důstojnosti a postavení" královny, píše BBC News. Již více než století je v Británii zvykem, že po smrti vysoce postaveného člena královské rodiny jsou soudy požádány, aby zapečetily jejich závěti.

Philip, známý též jako vévoda z Edinburghu, byl s královnou ženatý více než 70 let. Brali se ještě předtím, než usedla na trůn. Vévoda zemřel ve věku 99 let letos v dubnu.

"Míra publicity, kterou by zveřejnění pravděpodobně přilákalo, by byla velmi rozsáhlá a zcela v rozporu s cílem zachovat důstojnost panovníka," uvedl v dnes zveřejněném verdiktu soudce Andrew McFarlane.

Stejným způsobem zapečetěných posledních vůlí členů britské monarchie existuje zhruba 30. Ve správě je má nejdéle sloužící soudce nejvyššího soudu se specializací na rodinné právo, jímž je právě teď Andrew McFarlane, vysvětluje BBC. Nejstarší ze závětí pochází od prince Františka z Tecku, mladšího bratra královny Mary, rozené Marie z Tecku. Nejnovější je závěť královny matky z roku 2002.

Zdroj: ČTK
před 7 hodinami

Futsalisté na MS podlehli Brazílii 0:4, s favoritem drželi krok jen poločas

Čeští futsaloví reprezentanti ve druhém utkání na mistrovství světa v Litvě podlehli favorizované Brazílii 0:4. Rekordní pětinásobní šampioni vstřelili všechny branky ve druhém poločase.

Svěřenci trenéra Tomáše Neumanna nenavázali na úvodní vítězství 5:1 nad Panamou, třetí utkání ve skupině D sehrají v neděli proti Vietnamu, který má na kontě také tři body. "Kanárci" jsou po dvou kolech stoprocentní a mají jistý postup.

Čeští hráči v Klajpedě první půli drželi s Brazilci krok, i když gólmana Gerčáka dvakrát zachránila branková konstrukce. Šance si ale vytvořil i Neumannův tým, ty největší zahodili Seidler se Slováčkem.

Jihoameričané už po přestávce potvrdili roli jasného favorita. Mezi 23. a 24. minutou se dvakrát trefil Ferrao, nejlepší futsalista světa za poslední dva roky. Gerčáka poté překonali ještě kapitán Rodrigo a těsně před koncem Marlon. Češi tak s Brazílií prohráli i poosmé v historii.

Do osmifinále turnaje projdou dvě nejlepší mužstva z šesti skupin a čtyři nejlepší celky na třetích místech. Čeští futsalisté na světovém šampionátu startují počtvrté, nejlepším výsledkem Neumannova výběru je osmé místo z roku 2004.

Mistrovství světa ve futsalu v Litvě:

Skupina D:

Brazílie - Česko 4:0 (0:0)

Branky: 23. a 34. Ferrao, 26. Rodrigo, 20. Marlon.

Sestava Česka: Gerčák (Němec) - Záruba, Slováček, Koudelka, D. Drozd - Homola, Vokoun, P. Drozd, Křivánek, Rešetár, Seidler, Holý, Vnuk. Trenér: Neumann.

Panama - Vietnam 2:3 (2:2)

1. Brazílie 2 2 0 0 13:1 6
2. Česko 2 1 0 1 5:5 3
3. Vietnam 2 1 0 1 4:11 3
4. Panama 2 0 0 2 3:8 0

Skupina C:

Šalamounovy ostrovy - Portugalsko 0:7 (0:3), Thajsko - Maroko 1:1 (0:1).

1. Portugalsko 2 2 0 0 11:1 6
2. Maroko 2 1 1 0 7:1 4
3. Thajsko 2 0 1 1 2:5 1
4. Šalamounovy ostrovy 2 0 0 2 0:13 0

 

Zdroj: ČTK
před 7 hodinami

Ozonová díra je letos větší než Antarktida, výrazně se zvětšila v posledním týdnu

Ozonová díra nad jižní polokoulí je letos větší než obvykle a rozměry už přesahuje velikost Antarktidy. Uvedla to dnes evropská agentura pro sledování atmosféry Copernicus, podle níž se díra v ochranné vrstvě atmosféry výrazně zvětšila v posledním týdnu.

"Sledujeme poměrně velkou a potenciálně i hlubokou ozonovou díru," sdělil ředitel agentury Vincent-Henri Peuch. Zvětšování ozonové díry podle něj letos začalo běžně, podobně jako loni, kdy se však změnila v jednu z nejdéle trvajících za dobu měření.

Ozonová vrstva chrání Zemi před rakovinotvorným ultrafialovým zářením ze Slunce. Nad Antarktidou se vytváří každoročně. Vědci nicméně doufají, že by mohla díky omezení škodlivých látek v nadcházejících desetiletích zcela zmizet. Situace se zlepšila díky Montrealskému protokolu z roku 1987, jenž prakticky zastavil výrobu látek, které ozonu škodí.

Odborníci tvrdí, že se ozonová vrstva začíná obnovovat, ale zároveň dodávají, že bude zřejmě trvat do 60. let tohoto století, než z atmosféry zmizí škodlivé látky, podotkla agentura AP.

Zdroj: ČTK
Další zprávy