Vše začalo už sestavením týmu soutěžících. Nova je nominovala sama, Prima je nechala lidem vybrat. Sestava soutěžících hrála proti Nově, její lidé byli komiksovými figurkami a nedokázali se lidsky podívat do kamery tak, jako například Katka z Vyvolených.
Prima dokázala najít klíč k českému úspěchu. Umožnila divákům, aby si sami řekli, kdo bude jejich hrdina, nedělala z toho jen ukájení zvědavosti.
Nova stavěla na tom, že ukáže situace, které lidé dosud na obrazovce neviděli a investuje ohromné peníze do propagace a billboardů. A myslela si, že to bude stačit. Kopírovala postup z jiných zemí, že lidé budou spokojení s pohledy na nenávist, zlou krev a nahá těla. Jenže normálního diváka nenapadne ztotožňovat se s tím, že někdo chodí v televizi na wc, souloží nebo krade cigarety.
Prima z pořadu udělala souboj dobra a zla, vytvořila pocit rozhodování o morálce a etice. Diváci nehlasovali, koho by chtěli šmírovat, ale kdo si podle nich spravedlivě zaslouží vyhrát peníze. Bylo to modelované tak, že lidé fandili svým hrdinům. Diváci měli pocit, že mohou něco ovlivnit. A neovlivňovali to, co chtějí vidět, ale to, co považují za správné.
V konečném důsledku začal národ někoho milovat, obhajovat a někoho nenávidět.
Rozhodující pro úspěch byl režisér Vyvolených. Dlouho jsem neviděl nikoho, kdo by pracoval s takovým nadhledem. Modeloval jednotlivé postavy a aktivně vytvářel to, co si lidé přáli na soutěžících vidět. Když byl někdo záporný hrdina, tak oni ho nechali opít, mluvit na kameru a normálně ho v tom "vykoupali". Lidé dostali, co chtěli, měli svého padoucha. Režisér rozdělil dobro a zlo a k tomu v Big Brother vůbec nedošlo. Tam si lidé dodnes nemohou říci, kdo je hodný, kdo je grázl a koho půjdou v hlasování zlikvidovat.
Režisér Vyvolených si pohrával i s tím, jak chvíli někomu pomáhal nahoru a vzápětí dolů. Například Reginu "vytvářel" chvíli sympatickou, bezvadnou a skvělou, získal jí fan-club a pak ji zase sesadil tím, že je hrozná. Vytvářel soutěžícím jejich příběhy a měl pro to i lepší technické zázemí. Nova se ze začátku neuměla vypořádat se zvukem z mikroportů, kdežto Prima to měla dobře nazkoušené. Uměli v přímém přenosu paralelně přenášet dva děje a zesilovali zvuk u toho, kdo byl právě v záběru. To se Nově ze začátku vůbec nedařilo a dost si tím uškodila. Stejná věc platí i o práci s kamerami.
Reality show z televizního zázemí
Kromě sledování soutěžících odhalily obě reality show i leccos z televizního zákulisí. Způsobem, jakým k pořadům Prima a Nova přistoupily, jak formulovaly svou dramaturgii, odkryly i svou vnitřní situaci.#reklama
Po stránce dramaturgické se potvrdilo to, na co lidé z televizní branže několikrát upozornili, že Nova se přestala vyvíjet, že v oblasti zábavy dělá pořady schématicky a že usnula na vavřínech své někdejší sledovanosti. Prima se dosud definovala jako rodinná televize, ale tady ukázala, že má ambice a chtěla by daleko víc. Proto na Vyvolené nasadila daleko mladší tým než Nova, a to jak po stránce dramaturgické, tak výrobní. Mladí lidé z filmových škol, které měl režisér Vyvolených k dispozici, přistoupili k show jako k velké šanci a byli ochotni pro tu věc udělat mnoho. Takoví ti profesionálové televizních estrád už nejsou ochotni pracovat s takovou invencí.
Nova stále využívá stejné postupy, režiséry, stejné mediální a public relations aktivity.
Prima nikdy nedělala žádné velké megashow, neinvestovala do svých pořadů velké peníze. Teď to udělala poprvé a nebyla svázána žádnými stereotypy.
Nova nevyslyšela varování, které jí vyslaly obě série pořadu Česko hledá Superstar. Po vítězství Anety Langerové a Vlasty Horvátha si Nova měla vzít ponaučení, že lidi nechtějí hloupé hvězdy, které jim ona sama neustále předkládá. Už tehdy lidé vlastně hlasovali proti tomu, co jim Nova stále vysílá.