Čtvrtý Shrek se trochu scvrknul. Aspoň na tržbách

Kamil Fila Kamil Fila
24. 5. 2010 13:50
Ani 3D projekce nebyla zárukou dostatečného úspěchu
Foto: Aktuálně.cz, Paramount Pictures

Los Angeles - Shrek kdysi založil popularitu 3D animovaných filmů. Nyní, v éře 3D projekcí, začíná ta jeho vlastní blednout. Přestože byl čtvrtý díl nasazen do kin v ohromujícím počtu 4359 kopií - dosud největším, jaký kterýkoli animovaný film kdy měl - jeho tržby jsou slabší než u dvojky i trojky.

A kdyby se přepočítala inflace, tak by jej možná předstihl i první díl, který jako nezavedená značka začínal s 3500 kopiemi.

Foto: Paramount Pictures

Pro téměř jakýkoli snímek by 71,25 milionu dolarů za první víkend byl ohromující úspěch, ale ne tak u Shreka, u nějž je studio Dreamworks zvyklé na 110-120 milionů.  Zdá se, že Shrekův věhlas klesá nejen kvůli velké konkurenci mnoha jiných 3D animáků, ale hlavně kvůli špatné pověsti, kterou nastartoval třetí díl. Ten měl nejen mnoho negativních recenzí, ale také u většinového publika se zapsal jako zbytečný produkt.

Například lakování nehtů

Nyní ze všech stran zaznívají výroky jako: "Prosím, už dost" a "Nic, co bylo v předchozích dílech, nedávalo záminku k tomu, aby se pokračovalo čtvrtým filmem".  Jak podotkl jeden z publicistů: "Hlavní funkcí tohoto snímku bude, že ho budou pouštět slečny na hlídání dětem, když se samy budou chtít zabavit něčím jiným, například lakováním nehtů."

Shrek zkrátka dospěl do podobné fáze jako seriál Simpsonovi - stala se z něj zevšednělá ikona. Každý ho zná, dlouho dopředu se ví, že bude (opět) v kinech, ale nebudí to žádné nadšení. Ostatně celovečerák se Simpsonovými měl jen o trochu vyšší tržby než Shrek čtyřka.

Foto: Dreamworks
Čtěte také:
Nový Shrek má třetí rozměr, ale jinak je prý plochý
Parodie MacGruber rozzlobila autory MacGyvera

Návštěvnost Shreka je o to horší, že kvůli 3D projekci má i dražší vstupné, které ještě navyšují  kina IMAX. Na Manhattanu stál lístek do kina s tímto systémem 19 dolarů, dvojnásobek obvyklé taxy, a celkem má čtvrtý Shrek z IMAX sálů 7 procent víkendových tržeb.

Jenže všechny ukazatele zkrátka dávají najevo, že o tuto značku přestává být zájem. Ve chvíli, kdy jakýkoli film opustí nejsilnější divácká skupina (mladí muži od 12 do 25 let), je jasné, že série přestává být atraktivní.

Premiéra Shreka: Zvonec a konec v Los Angeles - Melanie Griffith a Antonio Banderas
Premiéra Shreka: Zvonec a konec v Los Angeles - Melanie Griffith a Antonio Banderas | Foto: Reuters

Jak se zjistilo podle bleskových víkendových výzkumů, dominantní diváckou skupinou jsou ženy a dívky, zatímco děti a teenageři kupodivu tvořili jen těsnou většinu. I lidové hlasování na Mezinárodní filmové databázi, kde snímek nejlépe hodnotí teenagerky a ženy středního věku, nahrává teorii "babysitterek" a matek, které odkládají děti k televizím a DVD. Zdá se tedy, že Shrek oslovuje ze setrvačnosti "pamětníky" předchozích dílů, ale nezískává nové publikum.

Postupné vyčerpání značky

Čtvrtý Shrek s podtitulem Forever After (u nás Zvonec a konec) stál dnes již standardních 165 milionů, čímž je blízko například nedávnému Jak vycvičit draka. Na rozdíl od něj ale zřejmě v příštím týdnu zaznamená větší odliv návštěvnosti a nebude mnohatýdenní trvalkou žebříčku.

Je proto nakonec otázkou, zda se vůbec zaplatí v kinech. Distribuce v zahraničí navíc není nijak globalizovaně náletová a premiéry v jednotlivých státech budou následovat s různými odstupy, což ještě nahrává filmovým pirátům.

Jestli je Shrek ukázkou postupného vyčerpání jedné značky, pak propad parodie MacGruber naznačuje nepříjemnou pravdu o trvanlivosti značky seriálu MacGyver. Jako druhá novinka týdne, jež měla otevřené pole možností zaujmout publikum a nekonkurovat si s žádným podobným titulem, mohla počítat s přílivem zájmu.

Foto: Universal

Původně se mluvilo i o tom, že tu máme nového Austina Powerse. Pouhých 4,1 milionu dolarů za první víkend z celkem 2551 kin ale značí jeden z největších propadáků tohoto roku. Produkční náklady sice byly nízké (kolem 10 milionů), ale právě malá výpravnost a televizní lacinost nakonec MacGrubera stáhla ke dnu. Spekuluje se i o tom, že reklamní kampaň nebyla schopna diváky nalákat na něco, co znají v podobě komediálních skečů, jež mají v televizním pořadu Saturday Night Live zadarmo.

MacGruber se přitom ještě před premiérou jevil jako perspektivní titul. Bylo to asi ale dáno tím, že recenze napsala spřátelená média, která dostala pozvánku na novinářské projekce, a teprve po oficiální premiéře se začalo rojit víc negativních ohlasů. Z předpremiérových asi 80 procent kladných recenzí spadl snímek na recenzentské databázi Rottentomatoes.com na pouhých 52 procent a snížilo se mu i průměrné hodnocení na 5,4 bodu z 10 možných.

Je nostalgie jen umělá?

Foto: Rogue Pictures

Neúspěch MacGrubera by však měl vystrašit především producenty nového filmového MacGyvera, který má zanedlouho zažít svůj revival. Autoři MacGyvera už vyhrožovali autorům MacGrubera, že se proti neuctivé parodii budou bránit soudní cestou, nyní se však ani nemusí příliš bát, že by je MacGruber poškodil.

Spíše je může jeho neúspěch podnítit k přemýšlení, zda svět chce MacGyverův návrat. Obecně - letošní sezóna založená na neustálých návratech do 80. let ukáže, zda ona nostalgie po mládí není spíš vyvolávaná uměle.

MacGrubera, který skončil na 6. místě,  zcela bez problémů předstihli v návštěvnosti Iron Man 2 (31, 8 mil.) i Robin Hood (18, 7 mil.). Iron Man 2 sice rovněž nedostihne jedničku a Robin Hood se nevyrovná Gladiátorovi, kterého režisér Ridley Scott natočil před lety také s Russellem Crowem, ale pořád jde o čísla, kterým se dá říkat "filmový byznys".

Foto: Reliance Big Pictures

Poslední novinkou minulého týdne je indický akční romantický thriller Kites (Draci), odehrávající se v Mexiku. Klasický "bollywoodský" mix žánrů má v hlavní roli hvězdu Hritrika Roshana a uruguayskou hvězdičku Barbaru Móri.

Snímek okouzlil recenzenty svou energií a z pouhých 208 kin nasbíral za víkend přes milion dolarů. V průměrné návštěvnosti na sál byl hned za Iron Manem 2 a Robinem Hoodem.

 

Právě se děje

Další zprávy