Nový Shrek má třetí rozměr, ale jinak je prý plochý

Pavel Kroulík
20. 5. 2010 8:00
Snímek Zvonec a konec už míří do amerických kin
Foto: Aktuálně.cz, Paramount Pictures

Los Angeles - Ve čtvrtém a prý posledním dílu animovaných příběhů o zeleném zlobrovi, který vstoupí v pátek do amerických kin s podtitulem Forever After (u nás Zvonec a konec), Shrek zrovna prožívá krizi středního věku. První recenze, které se na snímek objevily, ovšem dodávají, že obdobná "krize zralého věku" zasáhala i celou sérii. Nejradikálnější ohlasy soudí, že populárnímu hrdinovi mělo odzvonit už po trojce.

Shrek byl jedním z hlavních 3D počítačově animovaných filmů, který způsobil téměř úplný zánik dvourozměrné animace v Hollywoodu; ojedinělým návratem nedávno byla pouze disneyovka Princenza a žabák.

Premiéra Shreka: Zvonec a konec v Los Angeles - Eddie Murphy
Premiéra Shreka: Zvonec a konec v Los Angeles - Eddie Murphy | Foto: Reuters

Úspěch prvního dílu (2001) pak ještě předčil úspěch druhého pokračování a (2004) stejně úspěšný byl i třetího díl v roce 2007. Ukázalo se, že parodie na drahé trikové filmy může být výnosnější než dělat dramaticky laděné akční podívané a že pomocí nadsázky lze připustit dětské publikum k druhu zábavy, který jinak mají oficiálně odepřeny.

Zároveň se ale projevil častý syndrom filmových sérií. S rostoucí popularitou kvalita jednotlivých dílů klesala a třetí film je už všeobecně pokládán jen za vyždímanou průměrnou taškařici.

Vizuálně ještě bohatší a velkolepější

Komerční výsledky však byly úchvatné: světové tržby z kin u každého dílu atakovaly hranici miliardy dolarů; obdobná, byť přesně nevyčíslená částka přišla z prodeje DVD, nehledě na merchandising nebo zábavní parky. A tak bylo jasné, že se studio Dreamworks zeleného hodného zlobra jen tak nevzdá.

Čtyřka má nejen počítačovou 3D animaci, ale - jak velí dobový trend - bude také promítána v 3D a v sálech s technologií IMAX, což ještě zvýší příjmy. Navíc to bude jediný díl série v širokoúhlém formátu 2,35 : 1 - čili by měl být vizuálně ještě bohatší a velkolepější.

Právě 3D bude bezpochyby dalším lákadlem, proč jít do kina, a většina dosavadních recenzentů se také shoduje, že dojem z prostorové projekce je očekávatelně impozantní (jen někteří autoři upozorňují, že snímek je příliš tmavý, což je o to horší, že se děj odehrává ve vyprahlé pustině).

Foto: Dreamworks

Dobře odvedená práce na 3D je ovšem to jediné, v čem zatím panuje mezi všemi kritiky souhlas. Liší se hned názor na to, zda je stejně dobrá a moderní i CGI animace postav. Hlavní spor se však vede ohledně příběhu a celkové kvality filmu.

Zatím se objevila asi dvacítka recenzí a rozložení mezi pozitivní a negativní texty je půl napůl. Nicméně záporné ohlasy mají větší váhu, protože jsou mezi nimi příspěvky známých kritiků (Emanuel Levy) a renomovaných profesních periodik The Hollywood Reporter a Variety či agentury AP.

Očekávatelně přibylo akce

A všichni jmenovaní se shodli, že poslední Shrek je ze všech pokračování nejméně zábavný a hravý; dokonce nepřekonal ani slabou trojku a přes 3D je "značně plochý". Občas se prý sice povede dobrý vtip a nechybí tu připomínky jiných pohádek ani popkulturní odkazy. Přesto není výsledek tak chytrý, sebe-ironický ani "sympaticky pokleslý" jako začátky zlobří série.

Premiéra Shreka: Zvonec a konec v Los Angeles - Melanie Griffith a Antonio Banderas
Premiéra Shreka: Zvonec a konec v Los Angeles - Melanie Griffith a Antonio Banderas | Foto: Reuters

"Očekávatelně přibylo akce, aby se využily možnosti 3D, ale bohužel ubylo srdce. Nový Shrek působí chladně a vykalkulovaně - jako stroj, který má co nejrychleji vrátit investice," napsal Frank Scheck v The Hollywood Reporteru.

Děj snímku je jakýsi prequel i sequel zároveň. Shrek má s Fionou tři malé zlobříky, ale spokojený zrovna není. Nebaví ho uklízet po dětských party, naopak ho čím dál víc užírá rutina rodinného života a ztráta nezávislosti.

Proto přistoupí na nabídku skřítka Rumpelstiltskina, že si výměnou rolí užije 24 hodin "starého života" v bažině. Nová pohádková postava ve shrekovském vesmíru, která má kořeny u bratří Grimmů, ovšem zeleného zlobra podvede a ocitáme se v jakémsi paralelním časoprostoru či alternativní realitě. Tady Oslík Shreka nezná, ale je členem gangu čarodějnic, z Kocoura v botách je jen tlustá líná kočka s poruchami zažívání a Fionna vede "hnutí odporu" proti králi Rumpelstiltskinovi.

Foto: Dreamworks

To, co následuje, je pak jakousi variantou prvního dílu: Shrek musí znovu navázat vztah s kamarády, porazit malého despotu - a pochopit, že láska k dětem je nad všechno užívání si. Většina z těch kritiků, kterým se snímek líbí, přiznává, že právě tato linie je rozněžnila. Jeden z recenzentů například popisuje, jak se v kině s dojetím díval na svého tříletého syna, kterého vzal na projekci, zatímco potomek se spíš vrtěl a nudil.

Frank Capra ze země Oz

Američtí diváci v tomto melodramatickém akcentu záhy objeví spojení s (vánoční) klasikou Franka Capry Život je krásný. Nespokojení recenzenti si ale kladou otázku, zda scenáristé Josh Klausner a Darren Lemke udělali dobře, když téma "sebeobětování" tak okatě zabudovali do snímku primárně určeného pro dětské diváky.

Naopak všeobecnou pochvalu sklidili autoři za odkazy na Čaroděje ze země Oz či za hudební montáže, kde zazní například hit Top of the World od The Carpenters.

Foto: Paramount Pictures

Stejně tak podle ohlasů odvedli dobrou práci slavní dabéři, kteří se vrátili v nezměněné sestavě: Mike Myers jako Shrek, Cameron Diaz jako princezna Fiona, Eddie Murphy jako Oslík nebo Antonio Banderas jako Kocour v botách. K nim přibyl třeba Walt Dohrn jako Rumpelstiltskin - postava, která má nejvíc energie a na rozdíl od ostatních figur umí diváky překvapit. 

Spokojení recenzenti si většinou vystačí s doporučením, abychom si šli užít další zlobří legraci jako ideální letní hit, a varují před "povinně povýšeným odsudkem". Odpůrci ovšem mají pro svůj názor řadu argumentů.

Kupodivu není terčem jejich kritiky přímo režisér Mike Mitchell, který má na kontě úděsnou komedii Deuce Bigalow: Dobrej striptér a který vystřídal Andrewa Adamsona. Skoro ve všech recenzích se zato objevuje srovnání s dalším 3D animákem od studia Dreamworks - úspěšným snímkem Jak vycvičit draka. Právě s ním Shrek prohrává v propracovaném ději a nakonec i v tom, jak příběh o malém Vikingovi umí zapojit třetí rozměr do vyprávěcí strategie.

Čtěte také:
V New Yorku se poprvé představí trojrozměrný Shrek

Stejně jako recenze se liší i odhady, kolik si Shrek vydělá při premiérovém víkendu v amerických kinech. Sumy oscilují od slabých 75 milionů až po 120 milionů, což by vyrovnalo dosavadní rekord trojky.

Dreamworks představil čtvrtého Shreka v dubnu na newyorském festivalu Tribeca, do kin přijde tento pátek 21. května. V Česku bude k vidění od 15. července, kdy už bude v plném proudu "horké 3D léto".

Přímým konkurentem Shreka bude od 26. června třetí díl pixarovské Toy Story - podobně legendární série, která stojí před stejným problémem. Čeká se, zda se jí podaří využít 3D technologii a rozvinout původní koncept, nebo bude jen těžit ze starých úspěchů.

DreamWorks už mezitím přemýšlí, čím Shreka nahradit. Slavní animátoři jsou závislí na sériích jako kterékoli jiné hollywoodské studio, ale jejich  další "vlajkové lodi" - Kung Fu Panda, Madagaskar ani Jak vycvičit draka - se zatím Shrekovi nevyrovnaly hlavně prodejem DVD a licencí na zboží.

Zatím je jasné, že příští rok se dočká vlastního celovečerního příběhu Kocour v botách, kterého opět namluví Antonio Banderas.

 

Právě se děje

Další zprávy