reklama
 
 

Fantasy Poslední z Aporveru míří místo do kin na policii

Aktualizováno 21. 5. 2014 18:52
Státní fond kinematografie má podezření na dotační podvod v projektu Poslední z Aporveru, který se měl stát nejdražším českým filmem s rozpočtem kolem 200 milionů korun.

Praha - Státní fond kinematografie podává trestní oznámení na producenty nejdražšího českého filmu Poslední z Aporveru. Fond má na základě znaleckého posudku podezření na dotační podvod.

"Iniciovali jsme už kontrolu a chceme prošetřit, zda při čerpání pobídek nedošlo k trestněprávnímu jednání," řekla ředitelka fondu Helena Bezděk Fraňková.

Fond se podílel sedmačtyřiceti miliony korun na rozpočtu, který podle tvůrců přesáhl 200 milionů. Režisér Tomáš Krejčí je připraven údajná pochybení vyvrátit a s fondem spolupracovat.

"Problémy nastaly na straně slovenských koproducentů, na které jsem už před několika měsíci podal s producentem Jiřím Košťálem dvě trestní oznámení," řekl Krejčí.

Premiéra čtyřikrát odsunutá

Fantasy snímek plný trikových záběrů vzniká řadu let, předloni od něj odstoupila Česká televize jako koproducent. Krejčí, který je autorem seriálů Redakce či Horákovi, do něj obsadil vedle zahraničních herců i Petra Formana, Tomáše Kluse, Filipa Cíla a Janu Pidrmanovou.

Od počátku realizace došlo k mnoha změnám, například původní termín dokončení v březnu 2011 byl čtyřikrát posunut. Nakonec na 30. června 2013 a snímek stále není dokončen.

"Společnost producentů Tomáše Krejčího a Jiřího Košťála se přihlásila do systému filmových pobídek, na základě kterého filmaři, kteří prokazatelně utratí peníze při natáčení v Česku, dostanou část nákladů zpátky. Domníváme se, že tam probíhaly umělé transakce, čímž se navyšovala dvacetiprocentní vratka," řekla Bezděk Fraňková.

Ani státní fond ani znalec nemohli podle ní nahlédnout do účetnictví projektu, ale ani do účetnictví firem, od kterých byly požadované služby odebrány.

To ale producenti filmu v otevřeném dopise členům fondu odmítají s tím, že kompletní vyúčtování projektu je k dispozici u jejich účetní společnosti Sporos Consulting. Na možnost jeho převzetí navíc prý fond opakovaně upozorňovali písemně.

Podezření na to, že není něco úplně v pořádku, bylo podle ní utvrzeno dodáním "hotového" díla, které podle odborných zkušeností členů rady fondu neodpovídá délce realizace a především finálnímu rozpočtu.

Podle producentů vyjádření fondu kinematografie poškozuje dobré jméno projektu Poslední z Aporveru a vyzvali fond, aby se zdržel vyjadřování založeného na domněnkách do doby, než se seznámí s kompletním vyúčtováním. Zároveň do té doby požadují pozastavení chystané finanční kontroly a policejního vyšetřování.

"Žadatelem o podporu byla v roce 2008 společnost endorfilm, s.r.o., v roce 2011 pak převzala všechny závazky příjemce podpory společnost Actor´s Runway Agency, s.r.o., která se stala hlavním producentem filmu. Ta v letech 2010-2012 inkasovala pobídky v celkové výši 37,8 milionu korun plus desetimilionovou dotaci na výrobu českého kinematografického díla, z níž nebyla dosud vyplacena poslední splátka ve výši jeden milion korun," uvádí ve své zprávě fond kinematografie, který navíc snímek podpořil desetimilionovou dotací.

Záběry mraků na Havaji

Když se v roce 2009 objevily první informace o záměru Krejčího natočit snímek Poslední z Aporveru, odhadovaly se náklady na více než 80 milionů korun, tedy zhruba trojnásobek tehdy běžného rozpočtu.

V roce 2011 tvůrci oznámili, že náklady se vyšplhaly na 208 milionů a premiéra bude v březnu 2012. V lednu toho roku, kdy k němu v České televizi nahrávala hudbu oscarová muzikantka a herečka Markéta Irglová, posunuli premiéru na září.

Tehdy uvedli, že do kin přijde koncem roku a prozradili, že záběry mraků pořídili na Havaji. Zpoždění vysvětlili náročností filmových triků, tím, že se do filmu ručně kreslí a pak teprve zpracovává na počítači.

"Máme pět postprodukčních studií a jedno další v Mnichově," řekl tehdy Krejčí.

Podle Bezděk Fraňkové chce fond tímto postoupením projektu policii a Finančnímu úřadu deklarovat skutečnost, že je odborným státním orgánem, který rozumí kinematografii jako celku. Právě proto je schopen problém nalézt a definovat, že bude takto pokračovat i v kontrole dalších projektů.

"Fond odpovídá za finanční prostředky státu a kromě podpory a rozvoje české kinematografie a filmového průmyslu je i odpovědný za účelové a hospodárné využití finančních prostředků," dodala.

autor: ČTK | 21. 5. 2014 14:43

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama