Los Angeles - Temný rytíř alias nový Batman je pořád k nezastavení. Jestliže za první víkend utržil přes 155 milionů, dalo se očekávat, že následující týden po takové první nadšené vlně přece jen nastane značný pokles.
Jenomže uplynulo celkem deset dni a dosavadní částka utržená v pokladnách amerických kin se přehoupla přes 300 milionů. Což průměrně dává takové denní tržby, o jakých si může nechat zdát libovolný velkofilm letoška, natož pak soupeři v aktuálním žebříčku.
Čtěte také: Ameriku zasáhla po 20 letech další vlna batmánie Nový Batman už je nejúspěšnějším filmem všech dob |
Kampak se hrabe Iron Man a Indiana Jones čtyřka! Ty mají za dvanáct, respektive deset týdnů, co jsou v kinech, téměř na chlup stejné tržby jako Temný rytíř po pouhých dvou. I předchozí rekordman - Piráti z Karibiku 3 - potřeboval na nashromáždění sumy 300 milionů 16 dní.
Už se poměrně realisticky spekuluje, že padne i rekord nejvýdělečnějšího filmu všech dob, Titanicu Jamese Camerona z roku 1998.
Batman v režii Christophera Nolana se navíc drží v hlasování 146 tisíc diváků na Mezinárodní filmové databázi IMDb.com na prvním místě nejoblíbenějšího, a dle vox populi tedy i nejlepšího filmu všech dob. Taková konstelace tu ještě nikdy nebyla. Ani Pán prstenů nikdy nebyl takový buldozer.
Incident s recenzentem, matkou a sestrou
Kritik Wall Street Journalu, Joe Morgenstern, který si "dovolil" napsat jednu z mála negativních recenzí, si pak musel protrpět emailové peklo.
"Dostal jsem okolo 250 nebo 300 emailů, většinou psaných tím nejsprostším a nejohavnějším jazykem, jaký si jen dovedete představit. Byl jsem ohromený. Ti lidé nejsou jen nevychovaní. Jsou šílení," pravil na adresu fanoušků. A to vše se spustilo jen z poznámek, že film nás chce svou temnotou a spletitostí až zadusit…
Lze vytyčit zhruba tři vlny, které nutí lidi chodit do kina v takových zástupech: první spustilo očekávání vidět zemřelého Heatha Ledgera v jeho poslední a zřejmě i nejlepší roli. Druhou vlnu spustila šuškanda, že film je skutečně výjimečný. A třetí vlna s sebou bere zvědavce, ony poslední nevěřící Tomáše, které Batman ani tak moc nezajímá, ale potřebují se přesvědčit, o čem ti ostatní lidé tak básní a z čeho blázní.
Publicitě snímku přidal i dosud nedořešený incident, kdy byl představitel Batmana Christian Bale předvolán na policejní stanici kvůli obvinění, že zbil svou matku a sestru. Ze zákulisí se začínají rojit informace, že Bale "temnou stránku" Batmana příliš nehraje - a že už od dob, kdy natočil v roce 2000 snímek s příznačným názvem Americké psycho, působí při všech natáčeních potíže a šíří kolem sebe atmosféru nervozity.
Za herce se nyní sice stavějí režiséři, kteří ho popisují jako oddaného profesionála, ale je zřejmé, že na Baleovi je atraktivní právě onen mediální obraz "zádumčivého agresora".
Meryl zpívá, přerostlí sourozenci se pošťuchují
Všechny ostatní filmy se už pak krčí v Batmanově stínu. Minulý týden na tom v tržbách lehce doplatila povedená muzikálová komedie Mamma Mia!, která dovede rozvlnit boky i odpůrcům skupiny Abba, jejíž písně jsou nápaditě zakomponovány do děje.
Ani okouzlující Meryl Streepová a trojice jejích bývalých nápadníků, Pierce Brosnan, Colin Firth a Stellan Skarsgard nedokázali nakonec vymámit z návštěvníků více než celkových 62,7 milionů za dva týdny. Při jiné konkurenci mohly být tržby podle mnohých předpokladů vyšší.
Premiéru si minulý týden odbyly také komedie Nevlastní bratři (Step Brothers) a druhá celovečerní Akta X.
Nevlastní bratři pocházejí z dílny televizního zábavného pořadu Saturday Night Live, odkud se do hájemství celovečerních filmů rekrutoval jak režisér Adam McKay, tak hlavní hvězda Will Ferrell - společně spáchali už komedie Zprávař: Příběh Rona Burgundyho (Anchorman: The Legend of Ron Burgundy) a Ricky Bobby: Nejrychlejší jezdec (Talladega Nights: The Ballad of Ricky Bobby).
Tentokrát si vzali na mušku sociologický fenomén týkající se pokročilých třicátníků, kteří nechtějí opustit rodinné hnízdo. Dva rozmazlení a flákačští muži se náhle stanou nevlastními bratry, když jejich dva dosud samoživitelští rodiče v pokročilejším věku uzavřou manželství.
Film těží z rozvíjení "sourozenecké rivality", která se při stáří obou hrdinů jeví jako dokonale absurdní. Recenzenti jsou při hodnocení filmu rozděleni půl na půl: každý totiž přijímá umanutě infantilní humor jinak.
Diváci za premiérový víkend každopádně přinesli do pokladen amerických kin 30 milionů dolarů a jsou nadprůměrně spokojeni, stejně jako u předchozích snímků stejného autorského týmu.
Zbývají už jen nejvěrnější
Zato celovečerní Akta X s podtitulem Chci uvěřit dokazují spíše únavu autorského týmu, který je vytváří již dvanáct let. Gillian Andersonová a David Duchovny však ani zdaleka nehrají postavy takové, jaké byly předtím, a z díla víceméně zmizela paranormalita. Zbývá velmi řídké thrillerové napětí a nevynalézavé řešení otázek víry v Boha a v nadpřirozeno, jež se přitom ne a ne dostavit.
Desetimilionové tržby jsou jasným důkazem, že značka Akta X už netáhne a stává se z ní záležitost čistě pro tvrdé jádro fanoušků. Důkazem nezájmu budiž i velmi malý počet hlasů v anketě na IMDb.com - za celý týden pouze 3300 hlasů.
Recenzenti v Americe film odstřelili s odůvodněním, že je "stejně špatný jako poslední sezóna seriálu" a že kvůli tak slabému příběhu bylo zbytečné tahat Muldera a Scullyovou zpět do akce. Pozoruhodné je rovněž, jak často se v recenzích opakuje výraz "poslední hřebíček do rakve". Sice klišé, ale pravdivé.