reklama
 
 

Na muzeum, které napadl art terorista, se stojí fronty

19. 8. 2009 9:30
Rodný Bristol vystrojil Banksymu velkou přehlídku

Londýn - Bristolské muzem použilo stejnou strategii jako jejich současný nejslavnější rodák a přineslo mu to nemenší úspěch. Bez vědomí části samosprávy, která jej po léta pronásledovala, vystrojili slavnému art teroristovi výstavu, kterou za dva měsíce navštívilo přes čtvrt milionu lidí.

Kromě díla je láká i jeho důsledné skrývání vlastní identity. Sám autor ho sice vysvětluje zcela účelově - pomáhá mu unikat před žalobami - ale poskytuje mu i patřičně silný nástroj propagace s mysteriózním nádechem.

"Tohle je moje první výstava, kde jsou peníze daňových poplatníků použity k tomu, aby se moje obrazy pověsily, a ne aby se odstraňovaly," nechal se těsně po zahájení slyšet umělec, kterého svět zná jen jako postavu v kapuci pod jménem Banksy.

Fingované natáčení

V domovském Bristolu místní muzeum uspořádalo jeho dosud největší přehlídku, pro niž uvolnilo velkou část prostor a odstěhovalo kvůli tomu i valnou část stálé expozice.

Nebyl by to maskovaný Banksy, aby vše neproběhlo bez naprostého tutlání - a tak velká část lidí na místní radnici vůbec nevěděla, co se v muzeu na léto chystá. Návštěvníci byli během instalace informováni, že do sálů nesmějí, jelikož tam probíhá natáčení.

Celá záležitost byla oficiálně oznámena až v pátek 12. června, den před otevřením expozice - a na místo záhy zamířila média i návštěvníci z celého světa. Někteří z nich neváhají čekat až pět hodin, aby mohla být do expozice vpuštěna další dvojice.

Čtěte také:
Odhalili jsme slavného art teroristu, píše bulvár
Komu art terorista Banksy pomaluje zeď, ten se má
Terorista Banksy vydělá za graffiti statisíce liber


Náplň bristolské přehlídky, o níž Banksy prohlásil, že představuje jeho vizi budoucnosti, tvoří vyhořelý zmrzlinářský vůz, instalace, plastiky, nástěnné malby i senzorické obrazovky.

Autor použil a "zneužil" i některé artefakty z muzea. Část jich "přemaloval", jiné svým klasickým způsobem parafrázoval. Mramorové soše lva, která jindy tiše hlídá halu, dal do tlamy krotitelský bič a pohodil před ni zakrvavený oblek nešťastného drezéra.

Anonymní člen svého týmu

Ředitelka muzea Kate Brindley tvrdí, že pro ni bylo velkou úlevou, když mohla o výstavě po otevření už konečně začít mluvit. Sama se s Banksym nikdy osobně nesetkala, komunikovali telefonem nebo prostřednictvím vzkazů.

Nicméně v rozhovoru pro BBC uvedla, že Banksy bristolské muzeum navštívil a dobře se seznámil s výstavními prostory. Pouze neví, kdo z početného týmu byl doopravdy on.

Banksy má s Bristolem poněkud vyhrocený vztah, protože to byly právě jeho zdi, na nichž začal v 90. letech trénovat svůj guerillový styl. Dnes dostoupila situace ironického vyvrcholení, které dobře vystihuje vývoj jeho kariéry: město mu s plnou parádou vystrojilo přehlídku.

"Trošku jsme riskovali," tvrdí Brindley. "Ale věděli jsme, že tohle bude pro naše město to pravé. Banksy je megastar - a my jsme galerie, která chce spolupracovat se současnými umělci." Čekalo se, že výstava bude hit, ale takový úspěch je prý přesto zaskočil.

Expozice končí 31. srpna a muzeum už samo prodloužilo otevírací dobu o zbývajících středách. Nyní jedná s "Banksyho týmem" o tom, zda rozšířit návštěvní hodiny každý den, aby se dostalo na všechny zájemce.

Klasický paradox

Banksy už vystavoval v New Yorku, Los Angeles i Betlémě. Jeho poslední výstava doma v Bristolu se odehrála v roce 2000 v restauraci Severnshed a malby na ní prezentované se dnes na aukcích prodávají za tisíce liber.


Stejně jako graffiti proslul Banksy svými podvratnými akcemi. Do Disneylandu umístil figurínu zajatce z Guantánama, malbami nebe a holubice míru vyzdobil bezpečností bariéru mezi Izraelem a Západním břehem Jordánu.  

Do prostor Britského muzea vpašoval svou "pravěkou" kresbu člověka s nákupním košíkem a v osmačtyřiceti britských obchodech s hudbou se mu podařilo vyměnit pět set cédéček Paris Hilton za své remixy jejích skladeb. Pojmenoval je názvy jako Why am I Famous? a pozměnil přebal desky, kdy celebritě z dekoltu vypadávala obnažená prsa.

A jelikož efektní pirátský styl a alternativní postoje jsou teď v kursu, zasáhl ho klasický paradox, kdy se umělec-celebrita stává součástí mainstreamu, který karikuje.


Banksy nabourává tradiční hodnotový systém většinové společnosti a komentuje její posedlost konzumem, přitom sám dorostl statutu draze placené superhvězdy, jejíž výtvory sbírají celebrity jako Brad Pitt nebo Robbie Williams.

Jeho "teroristické umění" se přesouvá z ulice do galerií a soukromých sbírek - a z Banksyho je novodobý kříženec mezi Michelangelem a Červeným bedrníkem, jak ho titulují britská média.

Nejenže se stává součástí středního proudu, ale také je na něm čím dál víc závislý. A čím dál víc si musí dávat pozor, aby jen nevyprazdňoval sám sebe. Zatím se ale zdá, že se mu toto schizoidní postavení daří zvládat.

"Banksy potřebuje (umělecký) establishment jako zlobivé dítě rodiče, vůči kterým se může vymezovat. Ale stále je to ryzí umělec žijící ve skutečném světě," poznamenává list The Guardian, který patří k jeho fanouškům.

Oficiální Banksyho stránku najdete zde

Reportáž BBC z bristolské výstavy:

autoři: Kultura, Red Kul | 19. 8. 2009 9:30

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama