Los Angeles - V roce 1989 přišel do kin první celovečerní Batman. Přestože režisér Tim Burton nebyl považován za ideálního tvůrce, neboť do té doby neměl zkušenosti s akčními filmy, a proti hlavnímu představiteli Michaelu Keatonovi se dokonce sepisovaly petice, protože byl fanoušky chápán jako pouhý komik, vypukla krátce po premiéře mezi americkými diváky mánie.
Čtěte také: Nový Batman už je nejúspěšnějším filmem všech dob
Batman byl tehdy najednou úplně všude. Film jen v kinech Severní Ameriky utržil v té době závratných 150 milionů a prodej suvenýrů okolo něj (trička, figurky) tuto sumu ještě předčil. Mimořádné sumy zaznamenalo i album hudebníka Prince a zpětně se zvýšil náklad comicsů s Batmanem.
Pozoruhodné bylo, že film sám obsahoval satiru proti bezhlavému konzumerismu. Hlavní padouch Joker - v podání démonicky přehrávajícího Jacka Nicholsona - předváděl, jak se dá manipulovat s davy prostřednictvím médií, nabízet jim výrobky, které nepotřebují, jak se dá ničit umělecké hodnoty a přemalovat je pa(pop)kulturou, či jak se dá populisticky ovládat ulice, když do ní plnými hrstmi rozhodíte bankovky.
Od podobenství k propadáku
Batman v roce 1989 po stylové stránce odrážel triumf MTV a dějovými motivy reflektoval reaganovskou éru, v níž vzrůstala ve městech zločinnost a lidé si navykli sedět před televizí více než kdy předtím.
Jeden film v sobě ztělesňoval to nejhorší z tehdejší Ameriky a zároveň to kritizoval, takže pak byl paradoxně milován jak těmi, kteří se na oné konzumní vlně nesli, tak těmi, kteří proti ní horlivě kázali.
Batman byl přitom do té doby ikonou spořádaných časů, pozitivní superhrdina, který spolupracuje s policií. Film ho však - inspirován revizionistickým comicsem Franka Millera Návrat temného rytíře, v němž je protireaganovská alegorie ještě silnější - zobrazil jako zlomeného antihrdinu, který není uznáván veřejností.
A tento vyvrhelský status se posílil ještě druhým dílem Batman se vrací z roku 1992, který se celý točí kolem politických voleb. Pak ale následovaly díly Batman navždy (1995) a astronomický propadák Batman a Robin (1997), které novou - temnou a seriózně tragickou - image rozložily do přebarveného infantilního třeštění.
Nejlepší start milénia
Máme rok 2008 a situace se v mnohém opakuje. Batmanovi byla v roce 2005 díky režisérovi Christopheru Nolanovi opět navrácena poloha osamoceného a samozvaného bojovníka proti zlu, kterou mu ovšem oficiální orgány a veřejnost upírají.
V druhém Nolanově Batmanovi se vrací i Joker. Už to není estrádní klaun, ale čirý psychopat. Heath Ledger, který po natáčení tragickou náhodou zemřel na předávkování léky, byl v roli tak ponořený, že ve společné scéně svého spoluhráče Michaela Cainea - který ho předtím nikdy neviděl v civilu - natolik vyděsil, že veterán zapomněl dialog.
Temný rytíř - první batmanovský film, který neobsahuje v názvu jméno hlavního hrdiny - během prvního víkendu utržil víc než 155 milionů, což nominálně nasbíral první Batman za celé vítězné tažení před devatenácti lety.
V tržbách pochopitelně není zaúčtována inflace a zvýšení cen lístků a vzhledem k tomu, že americká kina nemají jednotné vstupné, nelze přesně určit, kolik diváků film vidělo. Ale taková je Amerika, peníze tu mají přednost před lidmi.
V tomto desetiletí jde každopádně o film s nejsilnějším premiérovým víkendem - o čemž ostatně vypovídá i rekordní počet 4300 kopií, v nichž se Temný rytíř hraje po celých Spojených státech; i nejúspěšnější snímky typu Harryho Pottera či Pirátů z Karibiku se pohybují těsně pod hranicí 4000 kopií.
Co ale obvykle nejde natolik ruku v ruce, je obliba kritiky, obyčejných diváků a horentní tržby. O Temném rytíři se totiž v superlativech vyjadřuje 94 procent recenzentů z 208 evidovaných periodik na serveru Rottentomatoes.com a na databázi IMDb.com ho 70 tisíc hlasujících uživatelů rekrutujících se z obyčejných návštěvníků kin vyneslo s neuvěřitelnou průměrnou známkou 9,6 z 10 bodů na post nejlepšího, respektive nejoblíbenějšího filmu všech dob!
Takový nástup neměl dosud žádný film v historii internetových hlasování a náskok je tak značný, že z této pozice jen tak neklesne. I fenomény jako Pulp Fiction nebo Vykoupení z věznice Shawshank potřebovaly k umístění dlouhou dobu, než se propracovaly mezi klasiky typu Kmotr 1 a 2, Přelet nad kukaččím hnízdem, Hodný, zlý a ošklivý, Schindlerův seznam, Casablanca či 12 rozhněvaných mužů.
Nový James Dean
Temný rytíř vyhrál už cenu za nejlepší upoutávku do kin (trailer) a počítá se s tím, že Heath Ledger bude posmrtně nominován na Oscara.
Úspěch snímku lze přičíst na vrub několika faktorům. Za prvé, comicsy jsou v Americe nesmírně populární. Za druhé, smrt herce přilákává pozornost a z Ledgera už je teď novodobý James Dean. Za třetí, Christopher Nolan je výjimečně talentovaný a inteligentní režisér, který se snaží, byť v rámci populárních žánrových snímků, o maximální originalitu a autentičnost.
Spolu se svým bratrem Jonathanem Nolanem jsou špičkoví scenáristé (Memento, Insomnie, Dokonalý trik), o čemž svědčí i výrok jejich spoluscenáristy Davida S. Goyera (Vrána 2, Blade 1-3 a Jumper): "Nevěřil jsem, že moje jméno je v titulcích tak dobrého filmu."
Čím ale snímek mocně oslovuje dnešní, skoro už postbushovskou Ameriku, je jeho nejzákladnější téma, které popsal jeden z uživatelů IMDb: "Není to akční film. Je to film, který doslova prozkoumává téma toho, kdo je hrdina a kdo padouch, stejně jako to, co je řád a anarchie. Ano, poslouchejte pořádně dialogy, protože v nich to všecko je."
Vypracovaná reklamní kampaň
Nemalou měrou k zapsání do povědomí diváků přispěla i propracovaná reklamní kampaň, která se rozjíždí především levnou internetovou cestou. Vedle oficiální stránky www.thedarkknight.warnerbros.com tým okolo Batmana vytvořil přibližně pětatřicet falešných stránek, které pomáhají vytvářet dojem, že batmanovské město Gotham skutečně existuje, vycházejí v něm noviny (TheGothamTimes.com), funguje policie (gpdmcu.com) a politici svádějí předvolební boje (IBelieveinHarveyDent.com).
Mimořádně činný je i Joker (za prohlédnutí stojí přinejmenším WhySoSerious.com a clowntravelagency.com).
V reakcích diváků se opakuje stále tentýž rétorický obrat: "O tom filmu se říká, že je úžasný. Ale veškerý ten povyk kolem vás nepřipraví na to, jaké to je doopravdy. Velká reklama často přináší zklamání, protože očekáváte příliš mnoho. Tady film předčí i svou šílenou reklamu."
Situace se opakuje: propracovaná kampaň zve diváky na film o tom, kam to svět plný reklamy dotáhnul. Na film o tom, že individualismus, úspěch a zjednávání pořádku - hesla, na nichž je Amerika založena - jsou hodnoty i velmi diskutabilní.