Americká kina ovládla psychopatka a potápěči v 3D tmě

Kamil Fila Kamil Fila
7. 2. 2011 14:03
Ani jedna z novinek se recenzentům nelíbí
Foto: Sony

Los Angeles - O víkendu se hrálo v USA finále Super Bowlu, čili se ani nedalo předpokládat, že by lidé chodili hodně do kina. Proto hollywoodská studia nasadila do reklamních přestávek u fotbalu trailery na nejnovější trháky (Drive Angry 3D, Rango, Limitless, Take Me Home Tonight) a do kin vyslala ve větším počtu kopií jen dvě novinky: tuctový thriller The Roommate (Spolubydlící) a potapěčsko-jeskyňářský 3D horor Sanctum. 

Přestože výsledky o Super Bowl víkendu nikdy nebývají závratné, letos následoval ještě pěštinový propad oproti loňsku. Spolubydlící, jež je remakem snímku Single White Female z roku 1992, utržila 15,6 milionu z 2534 kin - což je o něco lepší než výsledek 11, 5 milionů dolarů u nedávného thrilleru The Stepfather (Otčím), který je rovněž remakem staršího snímku s podobnou tematikou, kdy se do domu/bytu/pokoje nastěhuje k někomu „normálnímu" někdo „nenormální".

Foto: Sony

Tentokrát se zopakuje schéma, kdy se hodná slušná dívka dostane na koleji na pokoj s psychopatkou, která jí začne být posedlá. Studio Sony, jež tento dosti chladně přijatý snímek distribuovalo, zveřejnilo statistiku, že 65 procent publika dvořili ženy a 61 procent celkového počtu návštěvníků a návštěvnic bylo mladších 21 let - čili se přišly podívat, co je potenciálně čeká na vysoké škole. Tento způsob zábavy je tedy plně v souladu s obecným mediálním šířením strachu. Težko říct, zda autenticitu snímku mělo dodat obsazení málo známých, ale modelkovsky vypadajících hereček.

Američtí recenzenti Spolubydlící naprosto odstřelili. Databáze Rottentomatoes,com eviduje, že jen necelých 10 procent angloamerických médií přineslo recenzi s aspoň lehce nadprůměrným hodnocením. I ty spíše kladné ale tvrdí, že film je maximálně „špatná zábava" - což je zážitek, který si lze čas od času dopřát.

„S pár strašidelnými momenty a minimální charakterizací je Spolubydlící jen sotva přijatelný thriller, který si zoufale přeje být jiným filmem - což je touha, již sdílí se svým publikem," napsal například Keith Staskiewitz v týdeníku Entertainment Weekly.

„Film bez napětí a vzrušení, příliš ponurý a cudný na to, aby to mohla být správná prasečinka, ale rovněž příliš bezmyšlenkovitý, aby mohl být realistický,"  shoduje se Mark Olsen v deníku Los Angeles Times.

Podobné výtky se opakují dál: snímek je nesmyslně tmavý, takže vlastně ani není erotický, vytváří napětí jen pomocí těžkých strunných nástrojů doprovodné hudby a celkově působí jako umravněná záležitost pro třináctileté děti. 

„Označovat Spolubydlící za psychologický thriller  je jako říkat, že Twilight je horor jen proto, že v něm jsou upíři a vlkodlaci," uzavírá rozsudek Jim Vejvoda ze stránky IGN Movies.

Cílovou skupinou je ovšem zjevně mládež pod 18 let, která si své filmy zpochybňovat nedá. Na Internetové filmové databázi je tak možné pozorovat zajímavou statistiku. Průměrné hodnocení obyčejných diváků je 4, 9 z 10 možných, ovšem věková skupina do 18 let dává dohromady známku 8,5 bodu z 10. Dolů hodnocení srážejí všechny ostatní věkové skupiny, které film svorně nenávidí.

V českých kinech budou mít teenageři žně od 28. dubna 2011. V amerických kinech si jinak dotyčný snímek na své 16milionové náklady pravděpodobně vydělá. Dosavadní tržby k tomu musí dvojnásobit, protože kina si berou 50 procent z ceny vstupného.

Foto: Universal

O něco málo lépe co do ohlasů než Spolubydlící si vedla druhá novinka týdne, 3D horor Sanctum o potápěčích uvízlých v obří jeskyni na Papui Nové Guinei, který skončil v žebříčku na druhém místě

Sanctum sice utržil jen 9,2 milionu z 2787 kin (84 procent bylo vybaveno 3D projektorem) a stál 30 milionů dolarů, ale teoreticky se může udržet v žebříčku déle, protože existuje i ve formátu IMAX - a IMAX kina nyní nemají dostatečně zásobený program.

Film navíc zaštiťuje producentským jménem James Cameron, který tvůrcům poskytl k dispozici stejnou kameru, jakou použil při natáčení Avatara.  Sanctrum si tak zatím vede lépe než jiné „speleologické" horory jako The Descent a The Cave. Na druhou stranu ztrácí oproti „survival" hororům typu Otevřené moře.

Studio Universal ve své víkendové statistice uvádí, že 53 procent publika tvořily ženy a 65 procent publika bylo starší 30 let - což je na horor poměrně nezvyklé, neboť jde o typicky teenagerovský žánr. Podle hlasování na IMDb.com se také potvrzuje, že se snímek výrazně nelíbí mladším divákům a divačkám.  Ženám se obecně snímek líbí méně.  Důvodem může být i to, že hlavní postavy jsou značně nesympatičtí muži mladšího středního věku.

V angloamerických médiích také nevládne přílišné nadšení : Rottentomatos.com uvádí jen 30 procent kladných recenzí a všechny se točí kolem problému, který pojmenoval ve zkratce Ty Burr z deníku Boston Globe: „Máme tu třídimenzionální jeskyně a dvojdimenzionální postavy."

Foto: Universal

Většina recenzentů pak jako alternativu doporučuje titul 127 hodin od Dannyho Boylea s Jamesem Francem nominovaným v hlavní roli na Oscara.

Dialogy v Sanctum jsou prý nejen a hloupé a předvídatelné, ale australský režisér ještě nechá herce velmi nahlas křičet - a kupodivu pro rodilé anglické mluvčí je snímek na hranici srozumitelnosti. Na jednu stranu film obsahuje překrásné záběry s hrou světel, ale velká část se ho odehrává potmě a pod vodou, a viditelnost je tak značně ztížená.

Recenzenti se pak složitě dohadují, zda jde o unikátní 3D vizuální dílo, nebo je 3D naopak použito na nesmyslnou dějovou látku, která principům 3D odporuje. Za originální se naopak všeobecně považuje to, že strach je tu vyvoláván prostřednictvím neviditelného monstra.

Na žánrovou nevyhraněnost upozorňuje známý internetový recenzent Eric D. Snider: „Sanctrum spadá někam mezi katastrofický a hororový žánr. Ale není dost pokleslý na to první ani dost strašidelný na to druhé."

O tom, jak je to s žánrovým křížením a co vlastně uvidíme v 3D tmě, se můžeme přesvědčit v českých kinech od 17. března 2011.

 

Právě se děje

Další zprávy