Mezinárodní festival současného umění 4+4 dny v pohybu je známý tím, že osidluje nepříliš probádaná pražská místa. Z letošní centrály v bývalých karlínských kasárnách se tak stane i základna pro řadu procházek po bližším i vzdálenějším okolí.
Od Radovana Lipuse se zájemci dozvědí zajímavosti o "šumném Karlínu", Negrelliho viaduktu a Karlínském náměstí. S iniciativou Prázdné domy se projdou po Invalidovně, Mazutce a ohrožených industriálních stavbách. S Ondřejem Cihlářem si podebatují na téma chalupaření v kasárnách, s Pavlem Karousem na téma vetřelci a volavky v Karlíně. S Dorotou Kluskou se projdou vnitroblokem a budovou karlínských kasáren.
V plánu jsou i přednášky a diskuse na témata spojená s výtvarným uměním, architekturou a urbanismem.
Proběhne například debata o soukromých galeriích, v rámci které budou mluvit galeristka Katherine Kastnerová, umělci Krištof Kintera, Jiří Kovanda, kurátor David Korecký, architekti Eva Ceska a Jiří Vendl a novinář Jan Skřivánek, nebo diskuse o prázdných domech a jejich možném využití.
Adam Gebrian bude na závěr akce mluvit s Kateřinou Šedou, Krištofem Kinterou a Petrem Babákem v debatě nazvané Jsem tím, kým bych chtěl být?.
Představení jako laboratorní pokus
Přímo pro Kasárna Karlín si řada českých souborů připravila premiéry projektů. Lákadlem je například novinka Společenstvo vlastníků improvizačního Divadla Vosto5, která se prozatím bude hrát pouze čtyři dny v Karlíně.
Inscenovaná schůze majitelů bytových jednotek nebude mít klasickou scénu, tedy prostor rozdělený na jeviště a hlediště. Společenstvo vlastníků naváže na ty z předchozích projektů souboru - například Dechovku nebo Druhé město -, kde jsou diváci nedílnou součástí scénografického řešení prostoru.
"Tato hodina a půl strávená v jedné místnosti se pro nás stává modelovou situací, laboratorním pokusem zkoumajícím chování "běžných" lidí v "běžných" podmínkách. Sousedské vztahy tvořené nutností sdílet jeden dům pro společné žití se postupně obnažují a pod krustou civilizačního nánosu se odhalují jako sociálně deformované, psychicky frustrující a lidsky neobhajitelné," říká autor scénáře a režisér Jiří Havelka, sám člen SVJ.
Novinku chystá i Spitfire Company
Divadlo Masopust pak v prostorách kasáren uvede představení Deník zloděje, mysteriózní operu na texty Jeana Geneta a Bedřicha Bridela pro jednoho činoherce - zpěváka Miloslava Königa s hudbou Martina Dohnala v režii Jana Nebeského.
Do role školitele Jaromíra Stromšíka se vtělí herec Petr Vaněk v monodramatu Úvod do práce s počítačem, pro které se autor René Levínský a tvůrčí tým Johana Švarcová, Marta Ljubková, Jonáš Svatoš, Martin Ožvold a Ondřej Polák inspirovali u legendy českého internetu Michala Kolesy.
Site-specific performance připravují také Philipp Schenker s mezinárodním týmem studentů DAMU, divadlo Home, které zapojuje prvky intervencí do veřejného prostoru.
Prostory kasáren také na tři večery zabydlí pokračování projektu Fragmenty #2 od Spitfire Company, který kombinuje prostorové instalace s pohybovou akcí.