Divadelní Flora: Češky hrají ukrajinské uklízečky i jejich zaměstnavatelky

Petra Zachatá Petra Zachatá
20. 5. 2022 10:45
Již druhý týden Olomouc patří divadlu. Do soboty se tu koná mezinárodní festival Divadelní Flora, který se do tradičního jarního termínu vrátil po dvouleté pauze vynucené pandemií. Vloni na podzim organizátoři uspořádali speciální edici s podtitulem Krásný nový svět, na kterou nynější 25. ročník navazuje motem New World 2.022.

Mnozí opravdu doufali, že restart po konci pandemie přinese příležitost pro změnu k lepšímu. Jenže přišla válka na Ukrajině a v jejím kontextu by bylo nepatřičné trvat na adjektivu "krásný".

Za čtvrtstoletí existence se olomoucká Flora vypracovala v jeden z nejvýznamnějších českých divadelních festivalů s mezinárodní účastí. Pod vedením Petra Nerušila se zaměřuje především na angažovanou činoherní tvorbu, díky dramaturgickému vkladu Jitky Pavlišové se tu ale pravidelně objevují také inspirativní taneční projekty z domova i zahraničí.

Třetí, snad nejvýznamnější a diváky nejvyhledávanější programovou linii tvoří inscenace prestižních německojazyčných scén. Od roku 2019 je vybírá Slovenka Dominika Široká, která působí v Německu coby dramaturgyně.

Mimo jiné spolupracovala i s divadlem Schauspiel Köln a právě tato městská scéna se minulé úterý zhostila slavnostního zahájení festivalu. Inscenace nazvaná Stefko Hanushevsky představuje Diktátora fascinovala především všestranným hereckým výkonem titulního herce, jenž překvapivě neztvárňuje diktátora, ale sám sebe. Předlohou pro virtuózní one-man show s prvky kabaretu se staly jeho vlastní vzpomínky na dětství v rakouské vesnici a dobu, kdy provázel turisty po místech spjatých s nacismem. 

Ve výsledném tvaru se ovšem reálné události objevují v buďto značně hyperbolizované, nebo přímo pozměněné podobě a leitmotivem se stává lidský sklon k přibarvování historek, fabulování a pábení. Těžko odhadnout, co se doopravdy stalo a co už je výmysl, protože všechny příhody vyznívají poněkud přitažené za vlasy.

Inscenace je dalším příspěvkem kolínské scény do divácky oblíbené série založené na proplétání biografií aktérů se známou filmovou předlohou. Spoluautor textu Eberhard Petschinka do scénáře zručně zakomponoval odkazy na snímek Diktátor od Charlieho Chaplina, včetně některých známých scén, které herec Hanushevsky osobitě imituje. Stávají se organickou součástí předkládaného životního příběhu - a kdyby člověk neznal předlohu, pravděpodobně by mu ani nedošlo, že jde o citace z jiného díla.

Problém spočívá v tom, že všechny zmínky o nacismu a odkazy na diktátorství slouží především jako zdroj zábavy, což je v časech válečného běsnění vyprovokovaného ruským diktátorem dosti nepatřičné. I vzhledem k pověsti Flory coby společensky angažovaného festivalu inscenace působila až třeskutě apoliticky. Divácký hit to ale jistě byl.

Snímek z inscenace Stefko Hanushevsky představuje Diktátora.
Snímek z inscenace Stefko Hanushevsky představuje Diktátora. | Foto: Ondřej Hruška

Marie Kondo všechno nevyřeší

Český program zahájila premiéra koprodukce olomouckého Divadla na cucky, pražského A studia Rubín a zapsaného spolku Kolonie nazvané Pravidla úklidu. A tentokrát bylo angažovanosti učiněno zadost. Režisérka Lucie Ferenzová formou koláže monologů, dialogů a pěveckých čísel zpracovala téma pracovní migrace.

Podkladem pro scénář se staly rozhovory s ukrajinskými uklízečkami a pečovatelkami, herečky Anita Krausová, Táňa Malíková a Martina Jindrová však zároveň ztvárňují také jejich zaměstnavatelky - tedy emancipované Evropanky profitující ze špatně placené práce migrantek, které mají nulovou jistotu zaměstnání a jsou závislé na pracovních agenturách.

Ferenzová do scénáře zakomponovala též úryvky z publikací světoznámé odbornice na úklid, Japonky Marie Kondo, jež z uklízení učinila svéráznou filozofii. Jenže s ucpaným záchodem neporadí, její metoda se týká hlavně organizace věcí v domácnosti, nikoliv zbavování se špíny.

Po vypuknutí války na Ukrajině tvůrkyně do textu zapracovaly i odkazy na migraci žen vyvolanou ruskou invazí, což tématu dodalo na aktuálnosti.

Nedramatické textové plochy aktérky rozehrávají pomocí jevištních metafor a symbolů, zdařilé je především přirovnání uklízeček k superhrdinkám - v tu chvíli si herečky okolo krku uvážou pytel na odpadky coby plášť a pod tričkem si z kuchyňských houbiček vyrobí muskulaturu. Někdy se však proud slov s jevištní akcí nedaří propojit a dění na scéně náhle působí jako vyprázdněná macha. V angažované inscenaci zkrátka divadelnost někdy přichází zkrátka. Tvůrčí zápal však nedostatky pomáhá vyvážit.

Dav zvěstuje revoluci

Angažovanou linii festivalu obohatila rovněž inscenace německého divadla Schauspielhaus Bochum nazvaná Noise - Šumění davu. Chilská režisérka Manuela Infantová v ní nahlíží na politické konotace hluku. Inspirovaly ji demonstrace, které se před třemi roky odehrály v Santiagu de Chile. Tady velkou hereckou virtuozitu prokázala Gina Hallerová, jejímž jediným partnerem na jevišti se stal looper - přístroj umožňující nahrávat zvuky a znovu je pouštět ve smyčce.

S jeho pomocí protagonistka zaplnila velký sál Moravského divadla ohlušujícím šuměním davu, které zvěstuje revoluci. Podobně jako Pravidla úklidu i tato inscenace postrádala dramatický tah, na vině byl především abstraktní textový podklad, jenž si dlouho komplikovaně pohrával s několika málo motivy, aniž by je včas vztáhnul ke konkrétní situaci v Chile.

V inscenaci Noise – Šumění davu účinkuje Gina Hallerová.
V inscenaci Noise – Šumění davu účinkuje Gina Hallerová. | Foto: Lukáš Horký

Na špičku mezi domácími festivaly Floru povyšuje i bohatý doprovodný program, který kromě koncertů a workshopů zahrnuje debaty. Nerozebírají pouze zhlédnutá představení, ale také jimi nastolovaná témata s přesahem do společnosti. Zvlášť silná byla letos diskuse navázaná na taneční projekt Odloučení, v němž Markéta Vacovská zpracovala trauma ze smrti vlastních děti.

Za účasti jí a dvou specialistek z olomouckých hospiců či nemocnic se citlivě, dokonce s nadhledem debatovalo o nepostradatelnosti hospicové péče a také o tom, proč je důležité naučit se mluvit o smrti. Vacovská svou zkušenost zpracovává tak syrově a drásavě, že je pro člověka těžké nenechat se strhnout emocemi a vnímat umělecké dílo. Na inscenace jako Odloučení by se měl divák dopředu psychicky připravit. Ale právě k nim se zvlášť hodí následná rozprava, během níž si divák utřídí myšlenky a zpracuje zážitek. Možná dokonce dospěje ke katarzi.

Osobností letošní olomoucké Flory je umělecký šéf brněnského HaDivadla, režisér Ivan Buraj. Na festivalu představil své inscenace Naši, Vnímání a Kosmos plus několik doprovodných projektů včetně besedy. Málokdy se podaří setkat s tvorbou jednoho umělce tak koncentrovaně: běžnou domácí festivalovou praxí je předkládat kolekci vybraných děl coby bonboniéru "toho nejlepšího", z níž si každý vyzobe, co je mu po chuti. Bez kontextu, bez přesahu. Flora naopak u kontextů a přesahů začíná. Tím je jedinečná, a proto stojí za pozornost.

Festival v sobotu zakončí dvojprogram českých tanečních projektů The Essence v podání Evy Urbanové a Treatment of Remembering od souboru PocketArt plus inscenace dvou textů Petera Handkeho nazvaná Zdeněk Adamec / Sebeobviňování, kterou v pražském Divadle Na zábradlí režíroval Dušan David Pařízek.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 2 hodinami

Zrušení ústavního práva na potrat vyvolalo protesty napříč Spojenými státy

V amerických městech se čekají další protesty spojené s pátečním verdiktem nejvyššího soudu, který po téměř 50 letech zrušil ve Spojených státech ústavní právo na potrat. Už během sobotního dopoledne se lidé opět scházeli před budovou soudu ve Washingtonu, přičemž vedle stovek nespokojených přišla podle médií i menší skupina lidí, kteří verdikt umožňující zakazovat interrupce vítají. Nové manifestace přicházejí po pátečních protestech, ale i oslavách v New Yorku, Bostonu, Atlantě nebo Los Angeles.

Nejvyšší soud poměrem pěti hlasů ku čtyřem zneplatnil precedenční verdikt z roku 1973, který vytvořil právo na ukončení těhotenství přibližně do 23. týdne. Páteční stanovisko představuje velmi vzácné rozhodnutí, které zrušením platného precedentu práva Američanů nerozšiřuje, ale omezuje. Verdikt dává možnost americkým zákonodárcům potraty libovolně regulovat a v několika státech s republikánským vedením už jsou nyní tyto procedury zakázané.

Před budovou soudu nedaleko washingtonského Kapitolu po zveřejnění verdiktu slavili členové takzvaného hnutí pro život, pro které šlo o dlouho očekávaný moment, zatímco zastánci práva na potrat vývoj těžce vstřebávali. Protesty proti rozhodnutí nejvyššího soudu se do večera rozšířily do mnoha koutů Spojených států. Průzkumy veřejného mínění v USA dlouhodobě ukazují většinovou podporu práva na interrupce, byť se čísla mohou stát od státu výrazně lišit.

Bezpečnostní složky se v souvislosti s očekávaným výbušným verdiktem připravovaly na násilí a noc na sobotu v tomto směru přinesla několik menších incidentů. V Jacksonu ve státě Mississippi podle televize CNN nad ránem neznámý muž vystupující proti potratům najel autem do dobrovolníka místní kliniky. Web Huffington Post pak informoval o dění v Cedar Rapids ve státě Iowa, kde nějaký muž najel do žen pochodujících za právo na interrupci.

Zdroj: ČTK
před 3 hodinami

Čeští hokejbalisté porazili ve čtvrtfinále MS Finsko 9:1

Čeští hokejbalisté zvítězili ve čtvrtfinále mistrovství světa v kanadském Lavalu nad obhájci stříbra Finy jednoznačně 9:1 a na čtrnáctém světovém šampionátu postoupili potřinácté mezi nejlepší čtyři celky. Pěti góly zazářil Dalimil Zvonek. Šest bodů za šest asistencí si připsal Martin Kruček.

Češi, kteří ovládli základní skupinu A1 bez porážky, s Finy prohráli před třemi roky na minulém MS v Košicích v semifinále 1:2 v prodloužení. Po následné porážce v duelu o 3. místo s Kanadou (2:3 v prodloužení) skončili teprve podruhé v historii bez medaile. V roce 2005 v Pittsburghu obsadili páté místo.

V Lavalu museli svěřenci trenéra Jiřího Mašíka dohánět ztrátu. Při vyloučení Henrika Kärkkäinena nevyužili přesilovou hru a v čase 9:07 otevřel skóre Sami Pietsalo. Český výběr ve 14. minutě bleskově během 11 sekund otočil stav. Při trestu Juusa Nieminena vyrovnal Jan Müller a vzápětí se zapsal mezi střelce Tomáš Zajíček.

Ve druhé třetině pojistil náskok dvěma góly Zvonek, který skóroval v 18. a 27. minutě. Mezitím se Mašíkův výběr ubránil ve dvou oslabeních při pobytu Ondřeje Pražáka a Radomíra Vaňka na trestné lavici.

Po 59 sekundách závěrečného dějství při vyloučení Mikka Hyvönena zvýšil Tomáš Fejfar. V čase 32:23 dovršil hattrick Zvonek a za čtyři minuty přidal ičtvrtou trefu. Potom se prosadil Lukáš Lhota a ve 43. minutě korunoval své střelecké představení Zvonek.

před 4 hodinami

Českou obec sokolskou povede v dalších třech letech opět Hana Moučková

Českou obec sokolskou povede i v nadcházejících třech letech starostka Hana Moučková. Bude to její páté funkční období. Delegáti o tom rozhodli dnes na 13. sjezdu, který se uskutečnil v Tyršově domě v Praze. Oznámil to mluvčí obce Jiří Reichl.

Moučková vede sokoly již od roku 2011. Je také první ženou, která tento post zastává od založení organizace před 160 lety.

Sokol, který se řadí mezi nejstarší spolky v Česku, vznikl 16. února 1862, kdy Miroslav Tyrš a Jindřich Fügner založili Tělocvičnou jednotu pražskou se znakem sokola v letu. V současnosti má Česká obec sokolská 152 tisíc členů.

Od ostatních sportovních organizací se Sokol odlišuje mimo jiné tím, že se věnuje i kulturně-společenským aktivitám. Pod hlavičkou České obce sokolské tak působí asi dvě stovky divadelních, loutkářských, folklorních a hudebních nebo pěveckých sborů.

Zdroj: ČTK
Další zprávy