Ďábel je skrytá možnost v nás, říká režisér Mefistofela

ČTK ČTK
15. 1. 2015 12:36
Operu Mefistofeles od Arriga Boita uvede v Národním divadle dirigent Marco Guidarini, režisérem je Ivan Krejčí.
Štefan Kocán jako Mefistofeles.
Štefan Kocán jako Mefistofeles. | Foto: ND

Praha - Operu italského skladatele Arriga Boita Mefistofeles uvede Opera Národního divadla v nastudování jeho krajana, dirigenta Marca Guidariniho. Premiéra se uskuteční 22. ledna v pražské Státní opeře. V titulní roli se představí basista Štefan Kocán. 

V režii Ivana Krejčího se dále mezi sólisty objeví argentinský pěvec žijící v Rakousku Raúl Gabriel Iriarte jako Faust, Eva Urbanová (Helena) nebo Alžběta Poláčková v roli Marguerite.

"Mefistofeles se zabývá nejpodstatnějšími filozofickými tématy, otázkami touhy po věčném mládí, nehynoucí kráse, bezbřehém poznání. A právě k takovému tázání se čím dál častěji obrací i současný člověk," uvedl dirigent Guidarini, host mnoha světových operních scén včetně Metropolitní opery v New Yorku.

V titulní roli se v průběhu devíti večerů této sezony představí vedle Kocána také Peter Mikuláš a Jiří Sulženko. "Mefistofeles patří mezi několik málo basových titulních rolí a troufám si říct, že je nejnáročnější v celé basové operní literatuře. Role je na jednu stranu vokálně a dramaticky obtížná, ale stejnou měrou přitažlivá a mnohotvárná," podotkl Kocán.

Režisérem inscenace je Ivan Krejčí, umělecký ředitel Komorní scény Aréna v Ostravě, která v rámci Cen Alfréda Radoka obdržela ocenění Divadlo roku 2013. "Ďábel je skrytá možnost v nás samých. Když po něčem toužíme, je vždy nablízku a tichounce našlapuje; podáme-li mu ruku, už ji nepustí. A má to své důsledky," poznamenal Krejčí.

Arrigo Boito (1842-1918) byl dlouho ceněn více jako spisovatel a překladatel než skladatel. Librety zásobil řadu italských autorů. Ve své jediné dokončené opeře Mefistofeles se obrátil k faustovskému tématu. Předchozí zhudebnění Goethova Fausta Charlesem Gounodem Boito považoval za myšlenkově velmi povrchní. Sám textu německého básníka využil takřka doslovně, včetně jeho méně uváděného druhého dílu.

Premiéra Mefistofela 5. března 1868 v milánské La Scale byla fiaskem. Po sedmi letech skladatel partituru podrobil důkladné revizi a radikálně ji zkrátil. Premiéra nové verze 4. října 1875 v Teatro Comunale v Bologni zaznamenala značný úspěch. Definitivní podobu dostal Mefistofeles v roce 1881 při svém triumfálním návratu do La Scaly. V Praze byl Mefistofeles poprvé uveden v roce 1881 ve Stavovském divadle.

Úvodní inscenací operní sezony Národního divadla byla 9. října poslední opera Zdeňka Fibicha Pád Arkuna. Následující operní premiérou bude 5. února ve Stavovském divadle Mozartova Kouzelná flétna. Současnou inscenaci Davida Radoka nahradí nová, tentokrát v režii Vladimíra Morávka.

 

Právě se děje

Další zprávy