Deska roku vyhlašovaná Akademií populární hudby a Petarda Production sleduje nejprodávanější alba a hudební videa za uplynulý rok. Odhalila přitom taky zatuhlost zdejšího trhu i všeobecného apetitu.
Mezi dalšími vítězi Desky roku je Ewa Farna jako nejúspěšnější debutantka, Elán zvítězil v kategorii nejprodávanější zahraniční interpret a Landova koncertní Bouře byla loni nejprodávanějším DVD. Nepřekvapí, že nejhranější písní českých rádií byla 1+1 od Ready Kirken.
Absolutním vítězem Desky roku je skupina Kabát, která posledního alba Corrida prodala 56 900 kusů.
Hodinovým ceremoniálem, při kterém se na jevišti bez vydechnutí střídali vítězové s předávajícími a učinkujícími, uváděla Tereza Pergnerová. Musela se vypořádat s podroušenými hudebníky, překřičet hospodský ruch a zároveň být přísným dozorcem i katem smrtelného čtvrtminutového limitu na poděkování.
Na zrychleném večírku z koktejl baru na Praze 2 vystupovali Lucie Bílá, Petr Kolář, Dara Rolinc, Anna K. nebo Daniela Šinkorová s Vašo Patejdlem.
Hitparáda hypermarketové generace
Výsledná čísla jsou známá. Zbývá odpovědět na otázku, jaký smysl má takové ocenění předem jasných vítězů, navíc prodlužované nominacemi a rozkouskované do kategorií a servírované v "galavečeru"?
Organizátoři jistě budou oponovat, že Deska roku uctívá národem oblíbené umělce a že poukazuje na to, jak by bez nich kopírování "zabilo hudbu". Problém je v tom, že výsledky Desky roku vkus Čechů neodráží přesně.
Nedělejme si o něm iluze, ale i u nás se - aspoň doufejme - poslouchá i jiná hudba, než říkají výsledky. Jen ji nikdo neregistruje ve svých tabulkách. Trh v podobě kompaktních disků a DVD je v krizi: gramofirmy zlevňují, omezují výdaje na reklamu, propouštějí zaměstnance a nechtějí riskovat neúspěch vydáváním neznámých interpretů. Vědí, že nejlepší cílovou skupinou je střední generace.
Deska roku 2006
Nejprodávanější deska skupinaKabát: Corrida (56 900 ks)
Nejprodávanější deska zpěvák
Jaromír Nohavica: Doma (39 975 ks)
Nejprodávanější deska zpěvačka
Hana Hegerová: Všechno nejlepší (27 984 ks)
Nejprodávanější deska debut
Ewa Farna: Měls mě vůbec rád? (17 308 ks)
Nejprodávanější deska zahraniční interpret
Elán: Best of (18 729 ks)
Nejprodávanější deska mluvené slovo
Jan Kraus: Uvolněte se, prosím 2 (6 052 ks)
Nejprodávanější hudební video
Daniel Landa: Bouře (9 301 ks)
Nejprodávanější zahraniční hudební video
Pink Floyd: Pulse (7 282 ks)
Nejhranější interpret na rozhlasových stanicích
Chinaski (15 493 přehrání)
Nejhranější píseň na rozhlasových stanicích
Ready Kirken: 1+1 (12 898 přehrání)
Lidé od čtyřiceti let výše mají finance na to, aby se nákladnému koníčku, jako je hudba, věnovali - a nechtějí nebo neumí pracovat s komprimovanými soubory. Nesdílejí ani empétrojky, ani nové trendy. O většině progresivnějších jmen, ale ani toho, co je v civilizovaných zemích mainstreamem, v životě neslyšeli.
Buď sami pro sebe doplňují ve specializovaných obchodech sbírku a soustřeďují se na konkrétní a jim dlouho známé interprety (proto se tak dobře prodávají desky s tvrdou muzikou, muzikály a folk) nebo v hypermarketu náhodně ze stojanů vyberou, co jim obchodník a stejně konzervativní média doporučí.
To se týká předvánočních prodejů i nakupování dárků pro ratolesti a že přední místa hitparád atakují Tokio Hotel, Ewa Farna nebo SuperStar, není zásluhou fanoušků, ale jejich rodičů.
Nejmladší generaci už nakupování hudby v plastové krabičce nezajímá. Buď si ji vypálí nebo stáhne z internetu, nelegálně či za peníze ze serverů allmusic.cz a i-legalne.cz. Tam do budoucna budou firmy směřovat hlavní pozornost.
Obchod on-line je zatím v začátcích a podle čísel zveřejněných serverem i-legalne.cz, který funguje od listopadu, si z jeho stránek 32 tisíc registrovaných uživatelů stáhlo 50 tisíc písní. K separaci na jednotlivé tracky bude docházet stále častěji.
S downloadem do osobních přehrávačů a hlavně mobilů budou muset české hitparády a výroční součty počítat. Co se hudební kvality týče, proti USA nebo Británii - která stahování přirozeně vnímá jako součást distribuce a už je započítává do hitparád - vypadáme jako sto let za opicemi.
Podle zprávy české pobočky IFPI prodej hudebních nosičů loni klesl na 556 milionů kusů, což je v porovnání s rokem 2005 ztráta o 16,5 procenta, digitální prodej naopak roste. Organizace předpokládá, že v roce 2010 bude digitální hudba zastoupená na celkovém trhu jednou čtvrtinou. Už teď je možné srovnávat jasná čísla: letošní vítěz Kabát s 56 900 deskami nemůže konkurovat předloňské Desce roku, Spoustě andělů Anety Langerové a jejími 67 530 kopiemi.
Zdá se, že Deska roku s letopočtem 2006 se stává nenapínavým vyplněním televizního vysílání a anachronismem uspokojujícím jen pamětníky.