Arctic Monkeys dostali přednost před sólovým debutem alternativní ikony Thoma Yorka i před kritikou ceněným albem Muse.
"Jsme z toho trochu zaskočení, většinou tuhle cenu nedostávají kapely, které prodaly tolik desek jako my," prohlásil frontman kapely Alex Turner. Naposledy to bylo před deseti lety s albem Different Class skupiny Pulp, kdy vyhrála deska ověnčená nejen kvalitami, ale také milionovými prodeji.
Arctic Monkeys jsou první kapelou, která se proslavila díky internetovému fóru www.myspace.com. Poté, co si jejich nahrávky na MySpace zdarma stáhly tisíce lidí a na kocertech rozdávali svá dema, přilákal věhlas rock´n´rollové kapely zájem vydavatelů.
Pak už se sláva Arctic Monkeys šířila rychle; když kapela vydala desku Whatever People Say I Am, That's What I'm Not, zmizelo jen za první týden z obchodů přes tři sta tisíc kopií. Úsečný, špinavý a ironický indie rock´n´roll znovu oživil vlnu léžérních kytarovek, kterou před pěti lety nastartovali newyorští The Strokes.
Letos bylo na Mercury Prize nominováno dvě stě alb, do finálového výběru se pak dostaly desky Editors, Richarda Hawleyho, The Guilemots, Scritti Politti, Hot Chip nebo Muse; poslední jmenovaní si dělali na prestižní ocenění největší zálusk.
"Na téhle ceně je skvělé, že nejde o to, jak moc jste slavní nebo kolik prodáte desek. Posledních pár let vyhrávají spíše neznámé kapely - možná je na čase, aby opět vyhrál někdo známější," naznačil neskromně basák skupiny Muse, Chris Wolstenholme, v rozhovoru pro MTV. Tip mu vyšel, bohužel ale ne v jejich prospěch.
Ačkoliv se může zdát překvapivé, že po delší době zvítězila komerčně velmi úspěšná skupina, britští fanoušci měli jasno už dávno. Podle tiskového mluvčího sázkové společnosti Ladbrokes lidé nejčastěji sázeli právě na Arctic Monkeys. "Bylo by to skutečné překvapení, kdyby nevyhráli," řekl pár dní před vyhlašováním BBC.
Mercury Music Prize uděluje od roku 1992 jury složená z hudebních novinářů, expertů z hudebního průmyslu, ale i umělců. Už několikrát porotci skvěle vystihli nastupující hudební vlnu. Když v roce 1997 vyhrálo album New Forms Roniho Size, britská, potažmo i evropská hudební scéna definitivně přijala elektronickou taneční hudbu jako jeden z hlavních proudů.
Před třemi lety byl zase oceněn rapper Dizzee Rascal a grime, svérázný mix hip hopu a klubového UK garage, se načas stal jedním z kreativních tahounů scény. Fakt, že k nám nikdy vlastně nedorazil, význam stylu ani Mercury Music Prize nijak nesnižuje.
Porotci se nicméně ve čtrnáctileté historii Mercury Music Prize i několikrát pořádně sekli: jejich favorité brzy upadli v zapomnění nebo se časem ukázalo, že mezi nominovanými tituly byla alba, která scénu ovlivnila mnohem zásadněji.
V roce 1998 vyhráli na úkor Massive Attack nebo The Verve jižanští rockeři Gomez, aby o nich už pak nikdo nikdy neslyšel. Rozpačitě bylo přijato i vítězství Talvina Singha o rok později. Úplným úletem bylo vítězství M People v roce 1994. Jejich bezelstně pocukrovaný popík tehdy překvapivě triumfoval nad takovými alby jako Parklife od Blur nebo Music For The Jilted Generation of Prodigy.
Letošní vítězství Arctic Monkeys dokresluje nadvládu kytarovek v rámci britského hudebního průmyslu. Jen loni se ve Velké Británii prodaly elektrické, basové i akustické kytary za 110 milionů liber.