reklama
 
 

Jesenicko je super, přesvědčuje rodák, který píše pozitivní zprávy z pohraničí

Aktualizováno 30. 3. 2019 12:06
Kamil Kavka pochází z Jeseníků, odkud si na 15 let odskočil do Prahy. Tam pracoval jako manažer v nadnárodní společnosti. Po narození své první dcery se však s manželkou rozhodl přestěhovat zpět a zapojit se do jesenického veřejného života. Před rokem a půl proto založil iniciativu positivJE. Ta se snaží ukázat, že život na Jesenicku je lepší, než si spousta lidí myslí. Projekt začal jako stránka na Facebooku, a protože byla úspěšná, založil i webovou stránku, kde každý den zveřejňuje jednu pozitivní zprávu z okresu.

"Naprostá bezpečnost, krásná a čistá příroda, dostatečná kapacita ve školkách a školách, zlepšující se kvalita zdravotnictví, nekonečné možnosti pro pohyb a sport v přírodě, bohatý kulturní a komunitní život, jistá a neopakovatelná sounáležitost zdejších lidí v rámci celého okresu," vyjmenovává čtyřicátník některé z hlavních důvodů, proč je Jesenicko dobré místo pro život.

Největším problémem je podle něj naopak dojem, že je výspa Olomouckého kraje "zaostalejší, pologramotná a nevyvinutá".

"Tímhle negativním a hlavně neobjektivním pohledem začínají všechny opravdové problémy Jesenicka. My se nemusíme krčit někde v koutě! Máme tu firmu, která je světovým výrobcem sálavého topení (Fenix), vznikla tady ikonická módní značka Woox, jesenický rodák Aleš Holeček je nejvýše postaveným Čechem v americké centrále Microsoftu, naši dva borci Ševčík a Krobot čekají na svoji příležitost ve fotbalové Slavii, autorem nejhezčích vodních dýmek na světě je Vítek Bechynský…" vypočítává Kavka hrdě.

Právě příběhy úspěšných rodáků, kteří se prosadili v Česku i zahraničí, se podle Kavky čtou nejvíce. Kromě toho se však věnuje i zprávám o aktuálním dění ve školství, na obecních úřadech, v oblasti cestovního ruchu i kultury. S webem a nápady na dobré zprávy mu pomáhá nejen manželka, ale i jeho čtenáři, kterých je dneska zhruba pět tisíc.

PositivJE už je hodně populární 

Podle něj je jeho projekt přijímán veskrze kladně. "Měřeno čísly čtenosti, počty fanoušků, jejich aktivitou pod články v podobě lajků, sdílení a komentářů to vypadá, že lidé mají hlad po pozitivních zprávách ze svého regionu. Troufám si říci, že 'positivJE' už je slušný buzzword," myslí si. (Buzzword je slovo nebo fráze, které jsou momentálně populární).

Jedním z hlavních cílů projektu je zmírnit odchod mladých lidí z Jeseníku pryč. Krátkodobé cesty z Jesenicka podporuje, rád by se však zasadil o to, aby se lidé s nabytými zkušenostmi vraceli a pomohli tak okres pozvednout. Jestli za rok a půl někoho o návratu přesvědčil, neví.

"Takovou věc nejde změřit. Dokonce je jasné, že platforma positivJE nemůže sama zmírnit problém odlivu obyvatel, proto se snažím zapojit starosty, starostky i majitele firem. PositivJE má hlavně přispět k tomu, aby zdejší lidé uvěřili, že žijí v úžasném regionu. K positivJE se hlásí mnoho lidí, kteří se na Jesenicko přistěhovali odjinud, což je fajn zjištění," říká. A dodává, že za posledních čtrnáct let se navíc přistěhovaly více než čtyři tisícovky lidí z jiných krajů.

Kavkův projekt by ale neměl zůstat pouze "mediálním projektíkem na internetu", ale měl by sloužit také jako platforma pro propojení společností v regionu a starostů s lidmi. Právě v propojenosti jednotlivých organizací podle nadšence tkví recept na lepší budoucnost Jesenicka.

Jsme pohraničí, musíme si pomáhat

"Obce, města, podnikatelé, firmy, školy a neziskovky musí společně pracovat na řešení problémů Jesenicka. Jsme pohraničí, navíc za kopci, se spoustou věcí si můžeme poradit, pokud se spojíme. A pak musíme sebevědomě přejet kopce (rozuměj Jeseníky) a přesvědčit kraj a vládu, aby nám pomohly řešit naše trable. Třeba daňovými úlevami podnikatelům za nepochybně složitější podnikání v pohraničí, postavením některého z budoucích státních úřadů typu datového centra v Jeseníku, železničním napojením Jesenicka na rychlostní železnici, samozřejmě tunelem, než nám západní Evropa tím vlakem obrazně i opravdově ujede," vyjmenovává.

Kamil Kavka vystudoval gastronomii, nikdy se jí však nevěnoval a místo toho začal pracovat na manažerské pozici v nadnárodní společnosti, kde strávil celkem patnáct let. Po narození své první dcery se však s manželkou rozhodl přestěhovat zpět a zapojit se do jesenického veřejného života bez toho, že by vstupoval do politiky.

A protože se po dokončení studia PR a reklamy na vysoké škole našel v digitálním marketingu, nápad s pozitivními zprávami byl na světě. Díky úspěchu positivJE od nového roku rozjel podobnou iniciativu také pro sousední Šumpersko.

Jeho projekt však funguje i off-line. "Třeba na jesenické střední školy zvu některé z úspěšných lidí, o kterých jsem psal. Děláme přednášky, chystám konferenci," vyjmenoval v nedávném rozhovoru pro Radio Wave.

Když zrovna nesedí u počítače nebo se nevěnuje rodině, vyráží do přírody na kole nebo vaří svoje vlastní pivo. Jak poznamenal v jednom ze svých předchozích rozhovorů, Jesenicko je zkrátka super region pro život.

Video: Ve výrobně pišliků z Jeseníků

Česká hračka dobývá svět. Pišliky z Jeseníků vyrábí bývalý ředitel školy | Video: Václav Kvapil |  03:41

autor: Magdaléna Daňková | 27. 3. 2019 14:10

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama