Dnes prší, jdeme ven. Měsíc školních zahrad láká děti na originální vodní aktivity

Anežka Hesová - za podpory: logo Nadace Proměny
8. 5. 2023 17:22
Sledovat kapku rosy, proběhnout kaluží, vybudovat vodní kanál nebo zkoumat vodu v půdě. Takové aktivity mají – třeba i v dešti – vytáhnout ven tisíce školáků zapojených do kampaně Měsíc školních zahrad. Ten každý rok v květnu nabízí učitelům, vychovatelům a rodičům, jak atraktivním způsobem přiblížit dětem okolní svět a motivovat je k pobytu venku. Tématem letošního roku je voda.
Foto: Aktuálně.cz / Nadace Proměny Karla Komárka

Už pošesté pořádá Nadace Proměny Karla Komárka ve spolupráci s platformou Učíme se venku akci Měsíc školních zahrad. Cílem je pomáhat pedagogům přirozeně propojovat poznatky napříč předměty a ukazovat dětem, jak fungují přírodní zákony ve světě kolem nás.

Každý ročník má specifické zaměření, tím letošním je voda. "Všichni ji denně používáme a důvěrně známe. Zároveň jde o tekutinu, která má moc ovlivňovat celkové klima na planetě. Pro výuku venku je to tedy ideální látka. Můžete ji zažít, experimentovat s ní a zároveň v obtížnějších úkolech odvozovat složitější globální vazby," říká Hana Veljačiková, která v Nadaci Karla Komárka řídí programy pro děti a mladé lidi.

Voda rozvádí živiny, zmírňuje teplotní extrémy a hodí se k užívání, tvorbě i zkoumání ve všech skupenstvích. Proto se děti během měsíce května budou zabývat nejen jejími vlastnostmi, ale také jejím vlivem na klimatické jevy.

Pro děti z mateřských i základních škol organizátoři připravili celkem 14 výzev, her a tvořivých činností. S vodou mohou děti třeba malovat, dirigovat vodní orchestr nebo prozkoumávat kaluž. Pedagogové mají na výběr z pestré nabídky od čistě zážitkových aktivit až po badatelsky orientované výzvy, které se neobejdou bez znalostí přírodních zákonů a výpočtů. 

Při jedné z nich si děti například vyrobí z PET lahve vlastní srážkoměr a pomocí něho zaznamenávají, kolik vody naprší a kolik se vypaří zpět do ovzduší. Učitelé mají k dispozici přesný návod, jak srážky i výpar měřit, jaké pomůcky dětem nabídnout k výpočtu a na jaké otázky s nimi hledat odpovědi. Při jiné výzvě zase děti zkoumají vodní erozi nebo společně pečují o studánku. Všechny úkoly navazují na doporučené očekávané výstupy v průřezovém tématu Environmentální výchova.

Nadace chce tento rok vytáhnout ven opravdu všechny, proto motivuje zapojené účastníky, aby přizvali k programu i další lidi ve svém okolí. Inspiraci sdílí na facebookové skupině Školní zaHRAda, kde si členové mezi sebou vyměňují nápady, zkušenosti a pozvánky na akce.

Měsíc školních zahrad je mezinárodní iniciativa. Tisíce škol po celém světě se v tomto období přesouvají co nejčastěji ven, ať už do zahrad, parků, na hřiště či jen tak před školu. Podle organizátorů to má pozitivní vliv nejen na zdraví dětí, ale i na jejich školní výsledky. Učení venku je totiž názorné a přináší nové podněty, které pomáhají zvyšovat zájem dětí o výuku. Podle zkušeností účastníků navíc pomáhá i s integrací dětí v rámci třídního kolektivu.

Víc doma než venku

"Ve třídě máme děti s fyzickým handicapem, ADHD i cizince. Venkovní činnosti tyto rozdíly mezi dětmi na nějaký čas odstraňují. Děti dobře spolupracují, vzájemně si pomáhají, jsou pozornější a soustředěnější. Není potřeba řešit výchovné problémy a vzájemné ,hašteření‘," popisuje Hana Hrabalová z mateřské školy Podivín, která se do projektu zapojila. 

Nadace Karla Komárka je členem Mezinárodní asociace školních hřišť a zahrad, která podporuje myšlenku širšího využití venkovních prostor ve výuce. Hry a výukové aktivity nadace připravuje ve spolupráci s platformou Učíme se venku. Ta vznikla v roce 2017, kdy si skupina pedagogů uvědomila, jak málo jsou dnes děti venku.

"Téměř každé druhé dítě v Česku je méně než hodinu denně venku a současná generace se stane něčím, co nazýváme indoor generation, tedy první, která bude víc pod střechou než venku," varují pedagogové na svém webu ucimesevenku.cz, kde zároveň nabízejí metodické postupy k venkovní výuce matematiky, geometrie, cizích jazyků a dalších školních předmětů.

Video: Děti mají se školou špatnou zkušenost. Chtěla jsem to dělat jinak, říká učitelka roku (3. 6. 2022)

Učitelství jsem začala studovat ve čtyřiceti. Byla to obrovská změna, nestačila jsem se divit, co se kolem mě děje. Měla jsem obrovské štěstí na lidi. | Video: Daniela Písařovicová
 

Právě se děje

Další zprávy