Klasické kolo je nuda? Designéři boří stoletou tradici s městskými modely Viks a BeUrban

Klasické kolo je nuda? Designéři boří stoletou tradici s městskými modely Viks a BeUrban
Rod Cycles BeUrban je městské kolo, které se snaží bořit zažitá pravidla.
BeUrban je městský singlespeed, má jednu brzdu. Brzdí se přední kolo.
Takový pohled má jezdec, který usedne do sedla BeUrbanu.
Celá konstrukce je vytvořena tak, aby působila co nejzajímavějším dojmem a zároveň byla i funkční. Zobrazit 10 fotografií
Foto: Denis Rodriguez, Rod Cycles
Tomáš Vocelka Tomáš Vocelka
26. 11. 2016 9:06
Klasický design kol, který přetrvává už více než sto let, provokuje mladé designéry, aby zkusili vymyslet něco nového, netradičního a přitom funkčního. V poslední době se v tomto proudu objevily dva krásné návrhy. V obou případech jde o městská kola. První pochází z Estonska, druhý z Paraguaye.

Návrh designéra Denise Rodrigueze z paraguayského Asunciónu se jmenuje BeUrban a vznikl pro malou firmu Rod Cyles, která vyrábí zakázková kola. Rodriguez se rozhodl zcela vynechat sedlovou rámovou trubku. Místo toho má jeho rám zvláštně prohnutou trubku, která se na konci rozdvojuje a vede od sedla k ose zadního kola. Rám je vyroben z duralu.

Dalším prvkem, který v designéři v poslední době rádi používají k ozvláštnění svých konstrukcí, je pohon ozubeným řemenem místo klasického řetězu. Přední kolo je vybaveno diskovou brzdou. V případě BeUrbanu jde o klasický singlespeed, má tedy jeden pevný převod, v Česku celkem výstižně nazývaný „furtšlap“.

Na sedlovou trubku se rozhodl zapomenout i designér Indrek Narusk z Talinu. Jeho bicykl nese jméno Viks a vznikl pro firmu Velonia. I v tomto případě jde o městský singlespeed, jehož rám je ovšem na rozdíl od kola BeUrban vyroben z nerezové oceli.

Jak píše Velonia na svých stránkách, velikost rámu lze objednat podle potřeby, váha rámu se pohybuje kolem 5,5 kilogramů (s vidlicí a hlavovým složením je zhruba o kilogram těžší). Kolo se již vyrábí – na zakázku – a lze ho objednat s přední diskovou nebo klasickou ráfkovou brzdou. Poháněno může být jak řetězem, tak ozubeným řemenem. Cena zveřejněna nebyla, výrobce ji poskytuje zájemcům na požádání.

 

Právě se děje

Další zprávy