Elektrokola: testoval se dojezd, jízdní vlastnosti i to, jak snadno se s nimi manipuluje

Jakub Ditrich
23. 6. 2017 9:00
Metodika pro test elektrokol byla zvolena s přihlédnutím k tomu, jaké jsou nejčastější dotazy, které zákazníci pokládají. V testu byste proto měli najít odpovědi na dotazy jako: Kolik průměrně elektrokolo dojede? Jak se konkrétní elektrokolo ovládá? Jak se s kolem manipuluje? No a především jak dobré jsou jeho jízdní vlastnosti. Souhrn výstupů testovacích jezdců a měření by měl přinést co nejobjektivnější závěry.
Během testu se zjišťovala i skutečná hmotnost kol.
Během testu se zjišťovala i skutečná hmotnost kol. | Foto: Jakub Ditrich, E-kolo.cz

Dojezdová vzdálenost je nejčastější zákaznický dotaz. A protože na takto položenou otázku neexistuje odpověď (tedy pokud se nedozvíte po pravdě, že dojezd činí od 20 do 100 kilometrů - dle podmínek), zadali jsme si tento parametr v testu jako klíčový.

Dojezd až do úplného vybití baterie

Na rozdíl od testů v zahraničních časopisech, kde se ujede omezená vzdálenost a dle spotřeby baterie se interpoluje možný dojezd, my jsme sestavili pro každou skupinu elektrokol tým složený z různých uživatelů, kteří jezdili až do chvíle, kdy došlo k úplnému vybití baterie. 

Na horských elektrokolech jezdili jak aktivní i bývalí závodníci, tak amatéři, muži i ženy mezi 20 - 50 lety. Trekingová cestovní elektrokola pak trochu starší jezdci (více viz: Profily jezdců). Hmotnost jezdců - tento velmi důležitý parametr, pokud se bavíme o dojezdu - byla od 52 kilogramů do 103 kg, vzhledem k tomu, že se jezdci pravidelně střídali, je důležitá průměrná hmotnost 82 kg.

Trasa pro MTB elektrokola měřila 9 km s převýšením 140 metrů a její součástí byl i průjezd bohnickým BMX bike-parkem, kde dostalo odpružení elektrokol pořádně zabrat. Krosová kola pak vyrazila na 7,7 km dlouhou trasu do Čimického háje, polovina trasy byla po asfaltce a polovina po hlíně, i s výjezdem mezi kořeny a celkovým převýšením 140 metrů.

Testovací jezdci se na kolech střídali

O každém odjetém kole tester ihned vyplnil své postřehy do připraveného formuláře a předal konkrétní model elektrokola dalšímu testerovi. Většina kol absolvovala minimálně šest okruhů, jakmile baterie hlásila vybití, došlo prostřednictvím GPS přístroje Garmin na řídítkách kola k odečtení přesného nájezdu (pro ověření se ujetá vzdálenost kontrolovala po každém ujetém okruhu) a jezdec se vrátil na základnu.

Aby byl test maximálně objektivní, po dojetí všech elektrokol měli hodnotitelé možnost zpětně upravit přidělené body, protože získali lepší náhled na parametry napříč testovanou kategorií. Testovací elektrokola byla použita tak, jak je dodaly jednotlivé značky. Jednalo se vesměs o nová testovací kola, baterie byly před testem 12 hodin nabíjeny výrobci dodanými nabíječi a pláště byly nahuštěny na stejnou hodnotu. Test se pak uskutečnil s volbou maximální asistence elektromotoru, kterou konkrétní elektrokolo nabízelo (High, Turbo, úroveň 5, 7 atd.).

Jak rozumět údajům o dojezdu, naměřeným v testu

Dojezd, který je uvedený u jednotlivých testovaných modelů, lze tedy zcela objektivně prohlásit za reálný průměrný dojezd pro dané elektrokolo s danou kapacitou u nové baterie na maximální úroveň dopomoci jezdcem 82 kg těžkým. Samozřejmě, pokud bude kolo provozováno jezdcem s vyšší hmotností, bude hodnota dojezdu nižší než měřená, ale na druhou stranu, pokud bude volba asistence nižší, pak lze předpokládat hodnotu výrazně vyšší.

Hodnotila se i jízda bez motoru

Obsahem dotazníku, který vyplňoval každý jezdec bezprostředně po jízdě, byly pocity z jízdy na elektrokole bez motoru (prvních 200 metrů absolvoval každý s vypnutou asistencí), z jízdy s asistencí po rovině a jízdy s asistencí do kopce na předem dané trase. Hodnotil se subjektivní pocit z výkonu motoru, případně odpor, který by mohl motor jezdci klást, dále možné cukání, brzký nebo naopak pozdní nástup asistence, což vypovídá o kvalitě šlapacího senzoru a správném naladění konkrétního softwaru. Také se hodnotil hluk motoru za jízdy, někdy velmi nepříjemná vlastnost u některých elektrokol. Porovnávala se složitost ovládacích prvků a jejich přehlednost, umístění, ergonomie a intuitivní používání za jízdy. 

U každého testovaného modelu pak jezdec uvedl slovní vyjádření svých zážitků, která jsou shrnutá u komentářů k jednotlivým modelům. Ještě je nutné dodat, že testování probíhalo v Praze v květnu 2017 za slunečného počasí při okolní teplotě 25-30 ºC. Případná nižší provozní teplota může mít vliv na kapacitu baterie, a tedy dojezd. 

Ergonomický test: jak se s kolem manipuluje?

Po provedení jízdního testu následoval test ergonomický, kde testeři hodnotili manipulaci s elektrokolem a jeho komponenty, především okolo nabíjení.  Prvním úkolem bylo zvolit správnou nabíječku pro konkrétní baterii. Zde více bodů dostaly nabíječky označené výrobcem pohonu či značkou kola.

Hodnotila se snadnost nalezení a zapojení nabíječe a též kontrola průběhu a ukončení nabíjení. Nakonec jsme porovnávali a hodnotili rychlost nabíjení - výkon nabíječky (v testu od 2A - 4A) a též její subjektivní hmotnost. V kategorii elektro MTB se navíc hodnotila snadnost vyjmutí a vložení baterie do kola a pevnost jejího uzamčení do rámu. 

Každé elektrokolo bylo přesně zváženo, v případě elektro MTB modelů bez pedálů, ale vždy s baterií a výrobcem dodávaným příslušenstvím (blatníky, světla, nosiče). Poté měl tester za úkol přenést elektrokolo přes překážku na trase a zhodnotit, zdali je na rámu bod, kde je elektrokolo dobře vyváženo, a je možné jej uchopit do jedné ruky.

Posledním testem bylo absolvování cesty po osmi schodech, která simuluje snesení a vynesení e-kola například ze sklepa. Opět se hodnotil úchop, vyvážení a v tomto případě byla důležitá u hmotnost samotného elektrokola. 

Za hodnotitele bych rád podtrhl maximální objektivitu provedeného testu a prezentovaných výsledků. Zároveň chci vyjádřit poděkování všem, kteří se na testu podíleli.

 

Právě se děje

Další zprávy