Chtěl bych být největší stavitel rychlovlaků, přeje si kluk, jenž nemluvil a teď není k zastavení

Zuzana Hronová Zuzana Hronová
14. 1. 2018 9:05
Jakub Karásek je třináctiletý autista. Ještě před pár lety nemluvil vůbec a dorozumíval se jen pomocí obrázků. Nyní desítky minut zasvěceně vypráví o lodích, vlacích i o kreslení portrétů. Až vyroste, chtěl by být největším stavitelem rychlovlaků. Ale promyšlené to má už teď.
Jakub Karásek, možná budoucí slavný stavitel rychlovlaků.
Jakub Karásek, možná budoucí slavný stavitel rychlovlaků. | Foto: Zuzana Hronová

Jakub Karásek je třináctiletý kluk, jenž má poruchu autistického spektra. Navštěvuje Základní a Praktickou školu Svítání v Pardubicích. Když sem přišel, uměl jen pár slov. Jenže zdejší logopedové ho tak rozmluvili, že dnes je pověstný úplně něčím jiným - jakmile se dá do výkladu, není k zastavení. A také tím, že jeho výklady jsou vysoce odborné. Ví snad úplně všechno o zkáze Titaniku, o většině druhů lokomotiv i třeba o druhé světové válce. O všech těchto tématech umí zasvěceně hovořit desítky minut.

"Když přišel do školy Svítání, uměl jen několik jednoduchých slov. Ta bohužel nikdy dohromady nedávala smysl," říká ředitelka školy Miluše Horská. "Pokud se chtěl s paní učitelkou ve třídě dorozumět, musel najít vhodný obrázek, aby vůbec tušila, co vlastně potřebuje."

Potom ale začal pravidelně docházet na logopedii. Počáteční strach Jakuba z toho, že nemluví alespoň tak jako ostatní děti, velmi rychle zmizel díky individuálnímu přístupu speciální pedagožky. Najednou to šlo a Jakub se rozmluvil tak, že dnes při různých prezentacích a přednáškách, které na škole pořádá, není skoro k zastavení.

Také nádherně kreslí, specializuje se na portréty a hlavně karikatury. Ve škole ho proto často potkáte v bílém plášti, s paletou a štětcem. Když se ho zeptáte, koho už třeba namaloval, začne vyjmenovávat pozoruhodnou směs osobností: "Takže největšího detektiva, který se jmenuje Hercule Poirot, pak taky Masaryka, Stalina, Hitlera, paní ředitelku Svítání nebo Františka Josefa I."

Kreslí i parníky - Britannic a Lusitanii. Ale v roce 2018 chci nakreslit další tři slavné zaoceánské parníky - Olympic, Mauretanii a Wilhelma Gustloffa."

Z tvorby Jakuba Karáska: Hitler, Gottwald, Stalin, TGM, František Josef I.
Z tvorby Jakuba Karáska: Hitler, Gottwald, Stalin, TGM, František Josef I. | Foto: svitani.cz
Hercule Poirot, další skvělý portrét od třináctiletého Kuby.
Hercule Poirot, další skvělý portrét od třináctiletého Kuby. | Foto: svitani.cz

Vzápětí věnuje deset minut pečlivému rozboru, jak se jmenované parníky liší. Ví také, čím se proslavily, kam dopadla sovětská torpéda, která zničila parník Wilhelm Gustloff plný válečných uprchlíků a zabila přibližně 9000 cestujících, nebo co mají společného Britannic, Olympic a Titanic.

Právě Titanic je jeho velké téma, má o něm načtenou celou řadu knížek. "Slyšel jsem někde slovo Titanic. Nevěděl jsem, co to je, tak jsem si to našel. A tam psali, že ta loď byla nepotopitelná, a o kus dál psali, že se potopila. A to mě začalo zajímat, jak je to možné," líčí, jak se ke studiu této slavné zaoceánské lodi dostal.

Nezajímají ho jen dostupná fakta, ale zkouší i vymyslet, jak by šlo zkáze zabránit - zmiňuje lepší práci s přepážkami a vodotěsnými komorami. A také kritizuje, že byla loď zbytečně těžká, a tudíž bylo složité ji rychle zastavit.

Přejdeme k další Jakubově zálibě - vlakům. "Děda má na půdě modelovou železnici. Když jsem viděl všechny ty vláčky poprvé, říkal jsem si, že o nich nic nevím. A tak jsem si o nich začal všechno zjišťovat," vypráví.

Když přečetl nejrůznější knihy o lokomotivách, nejvíc si oblíbil ty parní. A tak začal s rodiči jezdit do železničních muzeí a na nostalgické jízdy parními soupravami. Za historickými vlaky vyrazil už také do Rakouska, Itálie a Švýcarska. Nejvíc ho zde zaujaly zdejší horské zubačky. Ve Švýcarsku ho také okouzlila elektrická lokomotiva zvaná Krokodýl. "Takhle se ale říká různým řadám lokomotiv a také několika motorovým vozům, není to jen jeden model," vysvětluje.

Z každé cesty, na kterou se vypraví se svými rodiči či prarodiči, pořádá pro své spolužáky zajímavé prezentace, během nichž nadšeně a zasvěceně vypráví o všech dopravních prostředcích, které viděl nebo kterými se přímo svezl.

V našem vyprávění se postupně dostáváme k "mazutkám" a ke specifikům mazutového vytápění, které kromě řady výhod má i jednu velkou nevýhodu - kotle občas vybuchují. A pak také k salonnímu vozu Tomáše Garrigua Masaryka, který si Jakub prohlédl opravdu dopodrobna.

Jeho odpověď na závěrečný dotaz, jaké jsou jeho plány a sny, je tedy více než logická: "Chtěl bych být největší stavitel rychlovlaků - pro Itálii, Švýcarsko, Německo, Rakousko, Polsko. Museli by mi poslat plány, jak si představují interiéry, jinak už bych to zařídil. Ale rád bych taky založil společnost na opravu historických vozidel, protože jich zbývá opravit hrozně moc a nestíhá se to. Tohle kdyby se mi povedlo," přeje si.

Video: Proslulý autista dokončil panorama New Yorku. Kreslí zpaměti

Proslulý autista dokončil panorama NYC. Kreslí zpaměti | Video: Reuters
 

Právě se děje

před 44 minutami

O situaci v dole Turów u českých hranic chceme detailněji informovat, řekl na jednání s protějškem Petříček

Česko by uvítalo detailnější informace o dalším vývoji v záležitosti prodloužení těžby v polském dolu Turów u českých hranic. Po jednání se svým polským protějškem Jackem Czaputowiczem to řekl ministr zahraničí Tomáš Petříček (ČSSD). Ministerstvo životního prostředí o dalším postupu kvůli prodloužení těžby rozhodne podle dřívějšího vyjádření ministra životního prostředí Richarda Brabce (ANO) do konce června na základě právní analýzy.

Polský hnědouhelný důl Turów zásobuje uhlím hlavně sousední elektrárnu. Skupina PGE, která důl i elektrárnu vlastní, tam chce těžit do roku 2044. Koncese pro těžbu měla firmě teď v dubnu skončit, polské ministerstvo klimatu ji ale v březnu přes námitky sousedů o šest let prodloužilo. Polsko vydalo rozhodnutí o prodloužení i přes výslovný nesouhlas české vlády a výtky poslanců Evropského parlamentu.

"Já jsem pana ministra požádal o lepší komunikaci v této záležitosti. Česko by uvítalo více detailnější informace o dalším vývoji," poznamenal Petříček. Liberecký kraj chce, aby Česko podalo žalobu k evropskému soudu. K posouzení této možnosti dříve vyzval ministerstva životního prostředí a zahraničí také sněmovní výbor pro životní prostředí.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 57 minutami

Evropská komise chce investovat do obnovy unijních ekonomik 750 miliard eur

Evropská komise chce v rámci pokrizové obnovy evropských ekonomik poskytnout členským zemím Evropské unie 750 miliard eur (přes 20 bilionů korun). Půl bilionu eur z částky, kterou si plánuje bezprecedentně vypůjčit na finančních trzích, budou přímé platby, zbylých 250 miliard úvěry. Komise chce za dluh ručit příštím sedmiletým rozpočtem, který navrhuje kromě dosavadních zdrojů naplnit příjmy v podobě nových ekologických či digitálních daní. ČTK to sdělily zdroje obeznámené s návrhem, který předsedkyně EK Ursula von der Leyenová odpoledne oficiálně představí Evropskému parlamentu.

ČTK s odkazem na zdroje současně informovala o tom, že objem rozpočtu Evropské unii na příštích sedm let bude podle návrhu EK 1,1 bilionu eur. Jako nové zdroje příjmů navrhuje emisní povolenky či uhlíkovou daň

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Strážníci získají nárok na odchodné, rozhodla sněmovna

Strážníci získají nárok na odchodné. O nároku na odchodné strážníků ve středu rozhodla Sněmovna, která zároveň odmítla senátní úpravy podmínek odchodného i zmírnění požadavků na vzdělání strážníků. Poslaneckou předlohu, která také zpřesňuje část oprávnění a postupů strážníků, nyní dostane k podpisu prezident Miloš Zeman. Zpřísní navíc podmínky bezúhonnosti strážníků a přidá podporu a propagaci extremistických hnutí k důvodům, které vedou ke ztrátě spolehlivosti.

Na odchodné z obecních rozpočtů budou mít nárok strážníci ve věku nad 50 let, kteří vykonávali tuto práci nejméně 15 let a splnili by i další zákonné podmínky. Základní odchodné bude činit jeden měsíční plat. V závislosti na počtu odpracovaných let nad 15letou hranici by strážníci mohli získat až šestinásobek svého měsíčního platu. Podobně je odchodné upraveno u zdravotnických záchranářů.

Zdroj: ČTK
Další zprávy