Češi a Slováci vytvořili dvě ze tří nejlépe hodnocených her v největším on-line obchodě Steam

Otakar Schön
4. 5. 2018 18:13
Nezávislí vývojáři mohou v některých ohledech porazit i zavedené značky. Hra s nejlepším poměrem kladných recenzí se prodává teprve pár dní.
Beat Saber
Beat Saber | Foto: hyperbolicmagnetism.com

Autoři české hry Beat Saber mohou slavit. Dva dny po vydání se jejich titul založený na kombinaci rytmické hudby a virtuálních světelných mečů dostal na vrchol žebříčku nejlépe hodnocených her v on-line obchodě Steam.

Žebříček na Steamu
Žebříček na Steamu | Foto: Steam

Tříčlenný tým Hyperbolic Magnetism sídlící v Praze překonal slavné herní značky, jako je Zaklínač nebo Tomb Raider. Přibližně 99 procent recenzí Beat Saber je nadšených.

Pohled na žebříček ukazuje i na další český úspěch. Na třetím místě je další česká indie hra Factorio společnosti Wube Software založené Michalem Kovaříkem a Tomášem Kozelkem.

Mezi dva české tituly se vklínil pouze Portal 2. Ovšem zatímco Beat Saber má jen lehce přes tisíc recenzí, Portal jich má 87 tisíc a Factorio 27 tisíc.

V případě nejlépe hodnocených her hraje výraznou roli to, jak tvůrci dokážou oslovit cílovou skupinu hráčů. U masově zaměřených her, jako je Zaklínač, totiž roste riziko, že se autoři netrefí do vkusu úplně všem. Například Zaklínač 3 je až na 23. místě, ale má kladných 97 procent ze 145 tisíc recenzí.

Pro Beat Saber je první pozice v žebříčku velký úspěch podobně jako fakt, že autoři za tři dny dostupnosti prodali 25 tisíc kopií své hry. Toto číslo je relativně nízké, zejména ve srovnání s úspěchem hry God of War, které se jen na PlayStation 4 prodalo 3,1 milionu kopií během tří dnů, nebo s milionem kopií, které prodalo Kingdom Come: Deliverance přibližně za týden.

Beat Saber má ale velký handicap. Zatímco God of War oslovoval více než 70 milionů majitelů PS4 a Kingdom Come mohlo oslovit možná až 200 milionů majitelů PC, PS4 a Xboxu One, Beat Saber má cílovou skupinu omezenou přibližně na dva miliony majitelů systémů virtuální reality HTC Vive, Oculus Rift a Windows Mixed Reality.

Pro srovnání Job Simulator, jedna z nejúspěšnějších her pro virtuální realitu, zaznamenal tržby ve výši tři miliony dolarů po deseti měsících dostupnosti pro HTC Vive a třech měsících na PlayStation VR. Tři miliony dolarů přitom znamenají asi 100 tisíc prodaných kusů.

Autoři Beat Saber očekávají další zvyšování prodejů, zároveň ale počítají také s pravidelnými příjmy z pronájmu licencí VR hernám. Ty za přístup k populárním titulům platí pravidelné měsíční poplatky. Pravděpodobné je také vydání hry pro PlayStation VR, což představuje více než dva miliony dalších potenciálních zákazníků. K oficiálnímu oznámení ale zatím nedošlo.

 

Právě se děje

Další zprávy