Studenti Fakulty architektury ČVUT se pokusili najít způsob, jak logicky rozdělit a dostavět Nákladového nádraží Žižkov tak, aby mohlo do budoucna plnit potřeby různých kulturních a vzdělávacích institucí včetně bydlení a umístění studentských kolejí.
Výsledkem práce studentů pod vedením ateliéru Redčenkov-Danda je model v měřítku 1:87, vystaven bude do 31. srpna.
Jednotlivé sekce modelu zahrnují požadavky institucí, které by rády svoji budoucnost spojily s tímto výjimečným objektem. Jde o Národní galerii, Národní filmový archiv, Národní muzeum, Národní technické muzeum, Akademie múzických umění, Uměleckoprůmyslové muzeum a Muzeum architektury.
Rozhovory o možnostech využití budovy nákladového nádraží Žižkov se vedou od ukončení jejího provozu v roce 2002. Areál využívají filmaři, fotografové, hudebníci, architekti, milovníci železnice a funkcionalistické architektury.
Hlavní město jedná s Českými drahami o odkupu nádraží. Podle dlouholetých plánů má v památkově chráněné funkcionalistické budově vzniknout kulturní a vzdělávací centrum.
Stavba nákladového nádraží z 30. let 20. století patřila podle odborníků k nejmodernějším svého druhu v Evropě jak z hlediska technologie, tak z hlediska architektury. Od roku 2013 je nádraží kulturní památkou.
Letos se na Nákladovém nádraží Žižkov neuskuteční kulturní program. Předchozí tři roky spravoval industriální prostory bývalého nákladového nádraží Národní filmový archiv (NFA), nyní se kvůli odkupu budovy a nákladnosti projektu rozhodl, že novou sezonu nezahájí.
V předchozích letech se NFA snažil vytvořit z nádraží kulturně-vzdělávací centrum. V kulturním programu nechyběly koncerty, výstavy i letní kino. To se letos přesunulo do prostor Anežského kláštera.