Kondom, plechová zadnice nebo dům, který není domem. Tak hodnotí architektonické přešlapy Arch Vader

Petra Jansová Petra Jansová
31. 12. 2017 7:36
Arch Vader z projektu Archwars mapuje omyly v české architektuře. Seznam těch čtrnácti největších za uplynulý rok vytvořil i pro Aktuálně.cz. Kromě zateplení historické budovy školy v Kamenných Žehrovicích se do jeho výběru kuriozit dostal například Kristkův dům v Brně nebo protipožární opatření u památníku listopadu 1989 na pražské Národní třídě. Arch Vader vybral také novelu stavebního zákona nebo betonové protiteroristické zátarasy na Staroměstském náměstí v Praze, které považuje nejenom za odporné, ale i nefunkční.
Nádraží Karlovy Vary
Nádraží Karlovy Vary | Foto: Facebook Archwars

Terminál Karlovy Vary

"Karlovy Vary mají po desítkách let důstojné nádraží. Hrůzu vystřídal futurismus." Tato slova zaznívala z řad politiků, kteří přestříhávali pásku. Podle Arch Vadera je ale spíš potřeba poupravit tento výrok na "Karlovy Vary mají na další desítky let půlku nádraží. Zchátralou stavbu vystřídala obrácená plechová zadnice".

"Karlovy Vary měly s horním vlakovým nádražím dlouhodobě problém. Stavba vznikla jako provizorium po bombardování v roce 1945. A od té doby ji nikdo neopravoval, celé dekády chátrala a stala se uživatelsky zcela nepřijatelnou. Nicméně měla své kvality, které nebyly k zahození: budova byla relativně normálním nádražím s docela pěkným historickým zastřešením jedné z kolejí. Jenže když něco neopravujete víc než 70 let, tak to asi nebude v úplně nejlepší kondici," přibližuje Arch Vader příběh nádraží v Karlových Varech.

Z ekonomických důvodů se ale od rekonstrukce ustoupilo. Celkové náklady stavby se vyšplhaly na 96 010 049 Kč, což není moc hospodárné.

"Navržená stavba má nečitelný antropomorfní tvar a její čelo je rovné, jako kdyby jej někdo odstranil sekáčkem na maso. Probíhá na něm napínavý souboj mezi rovinou a obloukem. Hlavním materiálem je plech a sklo - tedy materiály zcela odlišné od klasických nádražních budov," dodává Arch Vader.

Českou architekturu podle něj ničí pokusy o světovost - zejména u terminálů, které se v poslední době staly velmi populárními. Jenže ve tvaru ani v detailu tyto pokusy nikdy světovosti nedosáhnou a jsou jen karikaturou sebe sama. 

 

Právě se děje

Další zprávy