Jsou trendem spíš menší kanceláře, kde mají lidé na práci víc klid a vzájemně se neruší, když třeba telefonují, nebo stále převládají open space?
Když se řekne open space, většina lidí si představí nekonečné řady stolů a všechna negativa s tím spojená. Tedy hluk, nemožnost se soustředit, nedostatek soukromí a tak dále. Dnešní stavební řešení open space prostorů tato negativa smazává. Otevřené kanceláře jsou menšího rozsahu a zároveň s různými prvky, které prostor funkčně i opticky rozdělují. Navíc musí mít kanceláře akustická řešení, která pohlcují nežádoucí hluk.
Jaký design se v kancelářských prostorách uplatňuje nejčastěji?
Design se vždy šije na míru firmě, pro kterou návrh zpracováváme. Důležité je se s klientem vícekrát potkat a pochopit jeho potřeby i firemní identitu. Záleží i na typu společnosti. Vizuální styl kanceláří pro právníky bude tradičnější, bez designových výstřelků a bude v něm více uzavřených kanceláří, protože právníci potřebují vést jednání diskrétně. U mladé IT společnosti to bude naopak. Pokud bych měla jmenovat jeden určující trend, je to otevřený prostor s dostatkem relaxačních zón.
Kladete důraz spíš na originalitu, nebo na praktičnost a atraktivitu pracovního prostředí pro zaměstnance?
Funkčnost a praktičnost je vždy na prvním místě. Příkladem je nyní převládající směr, kdy má zaměstnanec možnost pracovat tradičně vsedě, vestoje u výškově nastavitelného stolu, nebo třeba v relaxační místnosti na pohovce. Tento trend nevznikl kvůli tomu, aby byly kanceláře originální, ale jako potřeba řešit časté problémy se zády a také podporovat pohyb zaměstnanců.
Patří do moderních administrativních prostor také třeba relaxační zóny?
Před třemi roky nebylo vůbec samozřejmostí, že každý kancelářský prostor bude mít také relaxační zónu. Dnes je tomu naopak a tento vývoj je podle mého správný. Relaxační zóny potřebuje každá firma. Taková místa slouží nejen k odpočinku, podporují také kooperaci mezi odděleními.
Různé klidové prostory jsou významným fenoménem. Snažíme se už nenavrhovat kanceláře, kde by quiet room nebyl přítomen alespoň v jedné ze svých podob. Jde například o uzavřenou telefonní budku, kde si může člověk vyřídit v klidu hovor, nebo menší uzavřený prostor pro práci, která vyžaduje soustředění.
Na závěr ještě pohled do budoucnosti - jak ji u korporátních kancelářských prostor vidíte? Kam směřuje?
Firmy jsou stále benevolentnější k home office, sdílení pracovního místa nebo práci ze zahraničí, což jim šetří náklady. Lidí v kancelářích tím však ubývá a zaměstnavatelé tak zároveň musí hledat řešení, jak je na pracovištích udržet. Firmám trvalo poměrně dlouho pochopit důsledky toho, že lidé tráví třetinu života v práci. Dnes si chtějí zaměstnanci během práce i odpočinout nebo zasportovat, což se týká především mladších ročníků. To neznamená, že ve výsledku odvedou méně práce. Pravidelné přestávky naopak podporují efektivitu.
V budoucnosti se tak dle mého názoru bude více prolínat volný čas s prací. Už dnes můžeme pozorovat, že v kancelářích vznikají koutky pro děti zaměstnanců nebo knihovny. Lidé v pracovním prostředí využívají také posilovny nebo cvičí jógu. Kanceláře tak budou poskytovat více služeb, na něž jsme zvyklí ve volnočasových centrech nebo hotelech.