Jak by vypadala železniční stanice Výstaviště, kdyby ji navrhovali studenti?

Foto: Martin Utíkal, Fakulta architektury ČVUT, atelier Kuzemenský & Synek
Petra Jansová Petra Jansová
17. 3. 2017 16:19
Studenti ateliéru Kuzemenský & Synek z fakulty architektury ČVUT jako semestrální projekt zpracovali návrh plánované železniční zastávky Výstaviště, která má v budoucnu vzniknout na trase Ruzyně, Kladno, Praha. Pochopit měli nejenom funkci železniční dopravy, ale i její vliv na bezprostřední okolí. "Cílem semestru totiž nebylo pouze pocvičit se v návrhu nádraží. Záměrem bylo uvědomit si problematiku míst, která dopravní infrastruktura jako vedlejší efekt produkuje, pokud na ně nemyslíte předem," vysvětluje vedoucí ateliéru. Tři z 15 projektů si můžete prohlédnout v galerii.

Studenti svoje návrhy konzultovali i s Metroprojektem, který v současné době zpracovává přípravnou dokumentaci (pro územní rozhodnutí) úseku trati Praha Bubny - Výstaviště. 

"Jestli se Metroprojektu líbí výsledek, nevím, ale vím, že se jim líbila spolupráce. Prostý fakt, že je studenti sami mají chuť s vážností oslovit, je oboustranně důležitý. Předsudky a nedůvěru mezi úzce specializovanými projektanty a architekty je potřeba bořit. Spolupráce přináší skvělé výsledky," vysvětluje vedoucí ateliéru Michal Kuzemenský.

Nejtěžší podle něj bylo především setřást ze sebe strach z úkolu, který architekti obvykle neřeší. "Je to paradox. Navrhnout dobrý bytový dům pro studenty znamená skloubit mnohem víc protichůdných parametrů. Stanice je jednodušší rovnice, přesto však vzbuzovala ochromující respekt," dodává a věří, že podruhé už strach mít nebudou.

Úloha byla pro studenty těžká i kvůli místu, které v koncepci místa a dopravy možná nedává smysl. "Uvědomili si, jak málo strategicky plánujeme město. Jak nejasno po třiceti letech máme. Jak podceňujeme infrastrukturu. Máme velký dluh. Ti mladí to vědí. V rozvoji železniční dopravy jsme zaspali. Těžko si pak přát pokles automobilové dopravy," dodává.

Podle zástupců Metroprojektu jsou projekty zajímavé a podnětné. "Byli jsme u začátku této aktivity, pro studenty jsme připravili podklady k jejich práci a některé problémy s nimi konzultovali. Návrhy jsou určitě zajímavé a podnětné," uvedl generální ředitel Metroprojektu David Krása.

Původní projekt ale bude změněn. Zastávka bude stát více na západ.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Hischier prodloužil s New Jersey smlouvu o sedm let

Švýcarský hokejový útočník Nico Hischier prodloužil o sedm let kontrakt v NHL s New Jersey. Nová smlouva jedničce draftu z roku 2017 vynese celkem 50,75 milionu dolarů. Od sezony 2020/21 tak bude brát v průměru 7,25 milionu dolarů. Dvacetiletý Hischier má v této sezoně ještě poslední rok platnou nováčkovskou tříletou smlouvu se základním příjmem 925 tisíc dolarů a s možností získat na bonusech dalších 2,85 milionu dolarů.

"Jsme šťastní, že máme celý ten proces za sebou a domluvili jsme se s Nicem a jeho týmem na kontraktu, který bude přínosný pro obě strany. Vyzrál v komplexního centra, který odvádí skvělou práci s pukem i bez něj. Těšíme se na jeho další růst," řekl generální manažer Devils Ray Shero.

Hischier, který ve čtvrtečním duelu při výhře nad New York Rangers 5:2 chyběl v sestavě New Jersey kvůli zranění v horní části těla, si v šesti zápasech v této sezoně připsal dvě asistence. V NHL hraje třetí sezonu a má na kontě 157 zápasů a 101 bodů za 37 branek a 64 přihrávek. V pěti zápasech play off si připsal jednu asistenci.

před 1 hodinou

Kornfeil v Japonsku odstartuje z 3. řady, Salač kvalifikaci kvůli těžkému pádu a zlomenině nejel

Jakub Kornfeil obsadil v kvalifikaci na motocyklovou Velkou cenu Japonska sedmé místo a na startu sobotního závodu Moto3 bude stát ve třetí řadě. Filip Salač po pátečním pádu do dnešního programu nezasáhl a teprve se rozhodne, zda v neděli absolvuje Grand Prix.

Kornfeil zajel třetí nejlepší kvalifikaci v sezoně a vyrovnal výkon z Nizozemska, pouze v Alcaňizu a na Sachsenringu si vybojoval druhou řadu. Na základě pátečních jízd, v nichž zajel třetí čas, postoupil přímo do druhé části kvalifikace, protože dnešní třetí trénink se jel na mokré trati a pořadím nezamíchal. V podobných podmínkách se rozhodovalo i o pořadí na startu, Kornfeil zaostal o 863 tisícin za nejrychlejším Niccolem Antonellim z Itálie.

Salač měl těžký pád v pátečním druhém tréninku a se zlomeným malíčkem na pravé noze a potlučeným tělem v druhém dnu v Motegi odpočíval. Pokud bude v neděli závodit, odstartuje z uličky v boxech v důsledku trestu za příliš pomalou jízdu v prvním tréninku.

Další zprávy