Jak by vypadala železniční stanice Výstaviště, kdyby ji navrhovali studenti?

Jak by vypadala železniční stanice Výstaviště, kdyby ji navrhovali studenti?
Vojtěch Ružbatský navrhl zastávku jednoduchou a prostorově úspornou. Výstaviště tak stále zůstane hlavní solitérní budovou.
Zastávka je složena z ocelového viaduktu, ke kterému jsou nezávisle přimknuty peróny. Pod nimi pak parter.
Přes pár nedostatků se mu podle vedoucího ateliéru podařilo vytvořit na pohled příjemnou a občansky pochopitelnou stavbu.
Martin Utíkal chtěl od začátku vytvořit městskou a čitelnou zastávku, která by vypadala jako dům. Ve spolupráci se statikem vytvořil zastávku na viaduktu, jehož konstrukci tvoří mohutný skelet – tím je jeho projekt odlišný od návrhů jeho kolegů.
Foto: Martin Utíkal, Fakulta architektury ČVUT, atelier Kuzemenský & Synek
Petra Jansová Petra Jansová
17. 3. 2017 16:19
Studenti ateliéru Kuzemenský & Synek z fakulty architektury ČVUT jako semestrální projekt zpracovali návrh plánované železniční zastávky Výstaviště, která má v budoucnu vzniknout na trase Ruzyně, Kladno, Praha. Pochopit měli nejenom funkci železniční dopravy, ale i její vliv na bezprostřední okolí. "Cílem semestru totiž nebylo pouze pocvičit se v návrhu nádraží. Záměrem bylo uvědomit si problematiku míst, která dopravní infrastruktura jako vedlejší efekt produkuje, pokud na ně nemyslíte předem," vysvětluje vedoucí ateliéru. Tři z 15 projektů si můžete prohlédnout v galerii.

Studenti svoje návrhy konzultovali i s Metroprojektem, který v současné době zpracovává přípravnou dokumentaci (pro územní rozhodnutí) úseku trati Praha Bubny - Výstaviště. 

"Jestli se Metroprojektu líbí výsledek, nevím, ale vím, že se jim líbila spolupráce. Prostý fakt, že je studenti sami mají chuť s vážností oslovit, je oboustranně důležitý. Předsudky a nedůvěru mezi úzce specializovanými projektanty a architekty je potřeba bořit. Spolupráce přináší skvělé výsledky," vysvětluje vedoucí ateliéru Michal Kuzemenský.

Nejtěžší podle něj bylo především setřást ze sebe strach z úkolu, který architekti obvykle neřeší. "Je to paradox. Navrhnout dobrý bytový dům pro studenty znamená skloubit mnohem víc protichůdných parametrů. Stanice je jednodušší rovnice, přesto však vzbuzovala ochromující respekt," dodává a věří, že podruhé už strach mít nebudou.

Úloha byla pro studenty těžká i kvůli místu, které v koncepci místa a dopravy možná nedává smysl. "Uvědomili si, jak málo strategicky plánujeme město. Jak nejasno po třiceti letech máme. Jak podceňujeme infrastrukturu. Máme velký dluh. Ti mladí to vědí. V rozvoji železniční dopravy jsme zaspali. Těžko si pak přát pokles automobilové dopravy," dodává.

Podle zástupců Metroprojektu jsou projekty zajímavé a podnětné. "Byli jsme u začátku této aktivity, pro studenty jsme připravili podklady k jejich práci a některé problémy s nimi konzultovali. Návrhy jsou určitě zajímavé a podnětné," uvedl generální ředitel Metroprojektu David Krása.

Původní projekt ale bude změněn. Zastávka bude stát více na západ.

 

Právě se děje

před 6 hodinami

Lille ukončilo letitou nadvládu PSG v Superpoháru

Fotbalisté Lille ukončili letitou nadvládu Paris St. Germain ve francouzském Superpoháru. V dnešním utkání hraném v Tel Avivu zvítězil mistrovský celek 1:0 brankou portugalského záložníka Xeky ze závěru prvního poločasu.

Paris St. Germain vyhrál předchozích osm ročníků Superpoháru včetně toho předchozího, který se kvůli pandemii koronaviru hrál až letos v lednu. Pařížané v minulé sezoně po třech letech nevyhráli ligu, ale uspěli alespoň v domácím poháru po vítězství 2:0 nad Monakem.

O Superpohár hráli svěřenci Mauricia Pochettina bez hvězdného Kyliana Mbappého. V posledních 20 minutách si odbyl soutěžní premiéru po příchodu z Liverpoolu kapitán nizozemské reprezentace Georginio Wijnaldum.

Francouzský fotbalový Superpohár v Tel Avivu:

Lille - Paris St. Germain 1:0 (1:0)

Branka: 45. Xeka.

Lille vyhrálo Superpohár poprvé v historii a ukončilo osm ročníků trvající nadvládu PSG.

před 7 hodinami

Nevládní organizace zachránily za poslední den ze Středozemního moře 500 migrantů

Lodě nevládních organizací v neděli poskytly pomoc a přijaly na palubu zhruba 500 migrantů, které vylovily ve střední části Středozemního moře, mezi Libyí, Tuniskem, Itálií a Maltou. Oznámila to francouzská organizace SOS Méditerranée. Její loď v sobotu zachránila dalších 200 osob a na palubě má v současnosti na 550 migrantů, uvedla agentura AFP.

Nejvýznamnější zásah byl v noci na neděli nedaleko libyjských břehů. "Záchranná akce v mezinárodních vodách byla velice nebezpečná, velké plavidlo postavené ze dřeva s více než 400 osobami na palubě začalo nabírat vodu," uvedla francouzská organizace. Záchranné akce se účastnily i lodě Sea Watch 3 a Nadir německých organizací Sea Watch a ResQship. Při dalším zásahu nedaleko Malty loď Ocean Viking přijala na palubu dalších 100 migrantů.

Za posledních 48 hodin lodě zachránily zhruba 700 migrantů, kterým poskytly základní pomoc.

Podle Úřadu vysokého komisaře OSN pro uprchlíky z Afriky do Evropy připlulo letos dosud po Středozemním moři zhruba 45 000 lidí. To je výrazně více než za stejné období v loňském roce. Více než polovina tohoto počtu připadá na trasu z Libye a Tuniska do Itálie a na Maltu. S růstem pokusů dostat se do Evropské unie se ale zvyšuje i počet úmrtí na moři. Mezinárodní organizace pro migraci uvedla, že v první polovině letošního roku zemřelo ve Středozemním moři přes 1100 migrantů, což je také více než vloni.

Zdroj: ČTK
Další zprávy