Jak by vypadala železniční stanice Výstaviště, kdyby ji navrhovali studenti?

Jak by vypadala železniční stanice Výstaviště, kdyby ji navrhovali studenti?
Vojtěch Ružbatský navrhl zastávku jednoduchou a prostorově úspornou. Výstaviště tak stále zůstane hlavní solitérní budovou.
Zastávka je složena z ocelového viaduktu, ke kterému jsou nezávisle přimknuty peróny. Pod nimi pak parter.
Přes pár nedostatků se mu podle vedoucího ateliéru podařilo vytvořit na pohled příjemnou a občansky pochopitelnou stavbu.
Martin Utíkal chtěl od začátku vytvořit městskou a čitelnou zastávku, která by vypadala jako dům. Ve spolupráci se statikem vytvořil zastávku na viaduktu, jehož konstrukci tvoří mohutný skelet – tím je jeho projekt odlišný od návrhů jeho kolegů.
Foto: Martin Utíkal, Fakulta architektury ČVUT, atelier Kuzemenský & Synek
Petra Jansová Petra Jansová
17. 3. 2017 16:19
Studenti ateliéru Kuzemenský & Synek z fakulty architektury ČVUT jako semestrální projekt zpracovali návrh plánované železniční zastávky Výstaviště, která má v budoucnu vzniknout na trase Ruzyně, Kladno, Praha. Pochopit měli nejenom funkci železniční dopravy, ale i její vliv na bezprostřední okolí. "Cílem semestru totiž nebylo pouze pocvičit se v návrhu nádraží. Záměrem bylo uvědomit si problematiku míst, která dopravní infrastruktura jako vedlejší efekt produkuje, pokud na ně nemyslíte předem," vysvětluje vedoucí ateliéru. Tři z 15 projektů si můžete prohlédnout v galerii.

Studenti svoje návrhy konzultovali i s Metroprojektem, který v současné době zpracovává přípravnou dokumentaci (pro územní rozhodnutí) úseku trati Praha Bubny - Výstaviště. 

"Jestli se Metroprojektu líbí výsledek, nevím, ale vím, že se jim líbila spolupráce. Prostý fakt, že je studenti sami mají chuť s vážností oslovit, je oboustranně důležitý. Předsudky a nedůvěru mezi úzce specializovanými projektanty a architekty je potřeba bořit. Spolupráce přináší skvělé výsledky," vysvětluje vedoucí ateliéru Michal Kuzemenský.

Nejtěžší podle něj bylo především setřást ze sebe strach z úkolu, který architekti obvykle neřeší. "Je to paradox. Navrhnout dobrý bytový dům pro studenty znamená skloubit mnohem víc protichůdných parametrů. Stanice je jednodušší rovnice, přesto však vzbuzovala ochromující respekt," dodává a věří, že podruhé už strach mít nebudou.

Úloha byla pro studenty těžká i kvůli místu, které v koncepci místa a dopravy možná nedává smysl. "Uvědomili si, jak málo strategicky plánujeme město. Jak nejasno po třiceti letech máme. Jak podceňujeme infrastrukturu. Máme velký dluh. Ti mladí to vědí. V rozvoji železniční dopravy jsme zaspali. Těžko si pak přát pokles automobilové dopravy," dodává.

Podle zástupců Metroprojektu jsou projekty zajímavé a podnětné. "Byli jsme u začátku této aktivity, pro studenty jsme připravili podklady k jejich práci a některé problémy s nimi konzultovali. Návrhy jsou určitě zajímavé a podnětné," uvedl generální ředitel Metroprojektu David Krása.

Původní projekt ale bude změněn. Zastávka bude stát více na západ.

 

Právě se děje

před 15 minutami

Gruzínské parlamentní volby podle odhadů vyhrál Gruzínský sen miliardáře Bidziny Ivanišviliho

Parlamentní volby v Gruzii podle čtyř různých průzkumů vyhrála vládnoucí strana Gruzínský sen miliardáře Bidziny Ivanišviliho. Tři průzkumy mezi voliči, kteří odevzdali svůj hlas, jí podle gruzínských televizních stanic připisují více než 50 procent hlasů, což by znamenalo šanci na vytvoření kabinetu bez koalice. Čtvrtý průzkum uvádí 41 procent pro Gruzínský sen.

Zdroj: ČTK
před 19 minutami

Vrchařskou 11. etapu Vuelty vyhrál Gaudu, v čele zůstal Roglič

Jedenáctou etapu Vuelty s pěti vrchařskými prémiemi vyhrál francouzský cyklista David Gaudu. Průběžný lídr Primož Roglič dojel ve skupince se svým největším soupeřem Richardem Carapazem a udržel červený trikot lídra.

Čtyřiadvacetiletý Gaudu vyhrál po 170 kilometrech v závěrečném stoupání na Alto de la Farrapona souboj o etapový triumf se Španělem Marcem Solerem, jemuž na posledních desítkách metrů nadělil čtyři sekundy. Člen týmu Groupama-FDJ si v etapě, jež zahrnovala jedno stoupání třetí kategorie a čtyři první kategorie, připsal první vítězství na Grand Tour.

Z původní sedmičlenné skupiny uprchlíků, která vstupovala do závěrečného stoupání, projela na třetím a čtvrtém místě cílem s odstupem 52 sekund dvojice z týmu Sunweb Michael Storer, Mark Donovan.

Po pátečním překvapivém útoku Rogliče v závěru rovinaté etapy, jenž mu zajistil návrat do červeného trikotu, se dnes adepti na celkové prvenství do žádných nástupů nepouštěli. Obhájce loňského prvenství Roglič přijel do cíle se ztrátou 1:03 minuty na vítěze desátý hned za Carapazem, s nímž má v průběžném hodnocení stejný čas. Solerovi zajistila účast v úniku posun z celkově desátého místa na šesté.

Svůj nejlepší výsledek na letošní Vueltě zaznamenal Jan Hirt, jenž se dlouho držel s nejlepšími a obsadil 21. pozici s odstupem 1:44 za Gauduem. Zdeněk Štybar dojel do cíle osmdesátý s téměr půlhodinovou ztrátou.

Další souboje v horách čekají cyklisty v neděli, kdy se jede pouze 109 km dlouhá, ale o to náročnější 12. etapa se závěrečným obávaným stoupáním na Angliru. Jeden z nejnáročnějších výstupů v profesionální cyklistice nabízí na posledních sedmi kilometrech průměrný sklon 13 procent a některé úseky mají hodnotu před 20 procent.

Další zprávy