Jak by vypadala železniční stanice Výstaviště, kdyby ji navrhovali studenti?

Jak by vypadala železniční stanice Výstaviště, kdyby ji navrhovali studenti?
Vojtěch Ružbatský navrhl zastávku jednoduchou a prostorově úspornou. Výstaviště tak stále zůstane hlavní solitérní budovou.
Zastávka je složena z ocelového viaduktu, ke kterému jsou nezávisle přimknuty peróny. Pod nimi pak parter.
Přes pár nedostatků se mu podle vedoucího ateliéru podařilo vytvořit na pohled příjemnou a občansky pochopitelnou stavbu.
Martin Utíkal chtěl od začátku vytvořit městskou a čitelnou zastávku, která by vypadala jako dům. Ve spolupráci se statikem vytvořil zastávku na viaduktu, jehož konstrukci tvoří mohutný skelet – tím je jeho projekt odlišný od návrhů jeho kolegů.
Foto: Martin Utíkal, Fakulta architektury ČVUT, atelier Kuzemenský & Synek
Petra Jansová Petra Jansová
17. 3. 2017 16:19
Studenti ateliéru Kuzemenský & Synek z fakulty architektury ČVUT jako semestrální projekt zpracovali návrh plánované železniční zastávky Výstaviště, která má v budoucnu vzniknout na trase Ruzyně, Kladno, Praha. Pochopit měli nejenom funkci železniční dopravy, ale i její vliv na bezprostřední okolí. "Cílem semestru totiž nebylo pouze pocvičit se v návrhu nádraží. Záměrem bylo uvědomit si problematiku míst, která dopravní infrastruktura jako vedlejší efekt produkuje, pokud na ně nemyslíte předem," vysvětluje vedoucí ateliéru. Tři z 15 projektů si můžete prohlédnout v galerii.

Studenti svoje návrhy konzultovali i s Metroprojektem, který v současné době zpracovává přípravnou dokumentaci (pro územní rozhodnutí) úseku trati Praha Bubny - Výstaviště. 

"Jestli se Metroprojektu líbí výsledek, nevím, ale vím, že se jim líbila spolupráce. Prostý fakt, že je studenti sami mají chuť s vážností oslovit, je oboustranně důležitý. Předsudky a nedůvěru mezi úzce specializovanými projektanty a architekty je potřeba bořit. Spolupráce přináší skvělé výsledky," vysvětluje vedoucí ateliéru Michal Kuzemenský.

Nejtěžší podle něj bylo především setřást ze sebe strach z úkolu, který architekti obvykle neřeší. "Je to paradox. Navrhnout dobrý bytový dům pro studenty znamená skloubit mnohem víc protichůdných parametrů. Stanice je jednodušší rovnice, přesto však vzbuzovala ochromující respekt," dodává a věří, že podruhé už strach mít nebudou.

Úloha byla pro studenty těžká i kvůli místu, které v koncepci místa a dopravy možná nedává smysl. "Uvědomili si, jak málo strategicky plánujeme město. Jak nejasno po třiceti letech máme. Jak podceňujeme infrastrukturu. Máme velký dluh. Ti mladí to vědí. V rozvoji železniční dopravy jsme zaspali. Těžko si pak přát pokles automobilové dopravy," dodává.

Podle zástupců Metroprojektu jsou projekty zajímavé a podnětné. "Byli jsme u začátku této aktivity, pro studenty jsme připravili podklady k jejich práci a některé problémy s nimi konzultovali. Návrhy jsou určitě zajímavé a podnětné," uvedl generální ředitel Metroprojektu David Krása.

Původní projekt ale bude změněn. Zastávka bude stát více na západ.

 

Právě se děje

Další zprávy