Islandský film Bílý bílý den je plný smutku, truchlení a melancholie

Tomáš Stejskal Tomáš Stejskal
27. 7. 2019 16:59
Za mlhou tak hustou, že by se dala krájet, čeká propast. A do ní se zřítí automobil hned v prvním záběru islandského snímku Bílý bílý den, který nově promítají česká kina.
Úvodní citát snímku hovoří o existenci bílého dne, kdy mrtví promlouvají s živými.
Úvodní citát snímku hovoří o existenci bílého dne, kdy mrtví promlouvají s živými. | Foto: Aerofilms

Na rozdíl od populárního českého večerníčku Rákosníček ale druhotina režiséra Hlynura Pálmasona hned od začátku valí na diváky hutnou, hypnotickou atmosféru plnou smutku, truchlení a melancholie.

Režisér Hlynur Pálmason.
Režisér Hlynur Pálmason. | Foto: Film Servis Festival Karlovy Vary

V tom voze seděla manželka postaršího policisty Ingimundura, který se po zbytek snímku s nehodou vyrovnává jen obtížně.

Čtyřiatřicetiletý Hlynur Pálmason po výtečném, stylově i vypravěčsky nekompromisním debutu Zimní bratři natočil film, který je na první pohled obyčejnější. Na rozdíl od Zimních bratří se neodehrává v nehostinném prostředí vápencových dolů, kde na hrdiny i diváky z každého záběru dopadá nepříjemný bílý poprašek horniny. I protagonisté režisérovy novinky jsou zdánlivě "normálnější", nejde o outsidery přežívající na okraji společnosti - natož v místě, které připomíná kraj světa.

Od prvních chvil Pálmason ukazuje, že patří k nejtalentovanějším nováčkům světové kinematografie. Než se dostane k samotnému hrdinovi, vtělí plynutí času po nehodě i hluboký zármutek do statických filmových obrazů jediného stavení, do osamocených výjevů, které připomínají spíše sérii maleb trpělivého krajinkáře, jenž se rozhodl zachytit tutéž scenerii ve všech denních dobách a ročních obdobích.

A nadále Pálmason rozehrává na jedné straně dramatický příběh muže, v němž vedle zármutku dříme vztek a problém se zvládáním temperamentu. Ale vedle toho neustále překvapuje diváky nečekanými audiovizuálními situacemi, mnohdy do extrému dotaženými absurdními gagy, které však přispívají k emocionální komplexnosti této netradiční charakterové studie.

Ingimundurovi - ztvárnil ho islandský herec Ingvar Eggert Sigurdsson, známý ze snímků Everest či K-19: Stroj na smrt - truchlení zkomplikuje podezření, že mu žena byla nevěrná. A režisér Pálmason vykresluje protagonistu jako zlomeného, zarmouceného dědečka, ale také jako muže, který je schopen extrémního násilí.

Snímek Bílý bílý den se rozkračuje k vyobrazení člověka, jenž v lecčem připomíná islandskou přírodu. Protagonista Ingimundur je jako ostrov plný extrémů, ve kterém se odehrávají ty největší protiklady. Od melancholické krásy gejzírů a fjordů až k sopce, jež je schopna ochromit okolní svět.

Bílý bílý den promítají česká kina od uplynulého čtvrtka. | Video: Aerofilms

Pálmason přitom i s prostředím, které se neobejde bez mlh, zeleně a kamení, pracuje neotřele. Vynalézavě postavy zasazuje do sice typických prostor, v nich však vytváří netypické situace. Případně obyčejnou scénu vygraduje jako nikdo jiný.

Jedním z vrcholů budiž situace, v níž hrdina odhodí ze silnice balvan překážející v cestě. Následuje nekonečná série záběru na kus skály, který se řítí z kopce. Kdykoliv už to vypadá, že dopadl, následuje další střih. A další pád.

Talent najít neobvyklé záběrové řešení či překvapivý gag, jehož funkcí a povahou není jen pobavit diváka, dělá z Pálmasona jednoho z nejinvenčnějších začínajících tvůrců. Režiséra ochotného hledat nezvyklou filmovou řeč, která přitom vede k velmi diváckým reakcím na celé škále emocí - od smíchu až po největší zármutek. Přičemž mezi obojím nemusí být tak velká vzdálenost, jak by se mohlo zdát.

Snímek z Bílého bílého dne.
Snímek z Bílého bílého dne. | Foto: Aerofilms

Bílý bílý den je na povrchu typické severské drama, jakých se dříve točila spousta a které nyní částečně vystřídala vlna skandinávských kriminálek.

Pálmason však k této tradici vyprávění - o sveřepých lidech, osamění, smrti a dalších bolestivých situacích, to vše pomocí radikálního humoru a radikálního násilí, a přitom též velké porce vřelosti - přidává nezvyklý styl.

Jeho druhotina se ke konvenčnějšímu dramatickému tvaru prodírá pozvolna, od takřka abstraktního začátku přes naznačené absurdní odbočky až po peripetie.

Jenže když v závěru nasadí emoční knock-out, divák odchází z kina s pocitem, který mu za krkem bude sedět ještě dlouho.

Bílý bílý den

Scénář a režie: Hlynur Pálmason
Aerofilms, česká distribuční premiéra 25. července

Úvodní citát snímku od neznámého autora hovoří o existenci bílého dne, kdy mrtví promlouvají s živými. Ten odkazuje nejen k mlžnému úvodu filmu, ale vystihuje jej jako celek.

Hlynur Pálmason do svého díla vnořil velkou porci něčeho neproniknutelného a tajuplného. Právě ony populární knižní i filmové detektivky žánru zvaného scandi-noir často nesou označení mysteriózní. Pálmason se o záhadnost nemusí urputně snažit a dělat z ní marketingovou značku. U něj je to promyšlená hra s divákem, vedená drobnými úkroky od dramat všedního dne. I těmi se dá dojít do míst, kde se svět stává takřka magickým, a přitom pořád lidským místem.

 

Právě se děje

Další zprávy