Ben Affleck sundá masku Batmana a vydá se do boje proti Avengers. Kdo ale zachrání Afflecka?

Martin Svoboda Martin Svoboda
Aktualizováno 11. 5. 2016 21:30
Batman v Superman skončil kritickým neúspěchem a finančním rozčarováním. Jednou z mála věcí, na jejíž kvalitě se většina shoduje, je Ben Affleck v roli Batmana. Studio se toho chytá a snaží se na herce s režijními ambicemi přehodit tolik zodpovědnosti za budoucnost série, kolik může. Dovolí mu napsat a zrežírovat si svého Batmana a dosadí ho do pozice výkonného producenta v Justice League. Jenže je to opravdu dobrý nápad?
Ben Affleck v roli Batmana
Ben Affleck v roli Batmana | Foto: Warner Bros.

Batman v Superman dopadl neslavně. Tržby nedosáhnou ani 900 milionů dolarů, což při obřím rozpočtu a skutečnosti, že snímek měl být splněným snem každého amerického kluka, znamená vlastně selhání. Vždyť vydělal sotva o sto milionů dolarů víc než Deadpool, jemuž přitom překážela věkově omezená přístupnost a vyžádal si zlomek nákladů.

Kritické přijetí tu režiséra Zacka Snydera či scenáristu Davida S. Goyera nad vodou neudrží – naopak. S pouhými 28 procenty kladných recenzí na agregátoru Rottentomatoes.com jde o jeden z nejhůře hodnocených komiksových blockbusterů poslední doby.

Všechno to je ještě o kus zapeklitější proto, že komiksová stáj DC už v polovině dubna roztočila Justice League – svou obdobu Avengers. Opět v čele se Zackem Snyderem. Přičemž je více než patrné, že kdyby šlo tento rozjetý vlak zastavit, producenti by to udělali a ve štábu by došlo ke změnám. Tak výrazný zásah jako vyhození režiséra už je však nepřijatelný. Zvlášť když je třeba dohonit Marvel.

Zavoláme na Afflecka, ten má velké kladivo

Jak odvrátit katastrofu? Spásu hledá produkce v Benu Affleckovi, jenž ztvárňuje Batmana a není tajemstvím, že měl od počátku ambice některý z dalších DC komiksů psát (má Oscara za scénář Dobrého Willa Huntinga) a režírovat.

Při veškeré zdrcující kritice a výsměchu Batman v Superman se totiž v recenzích i diváckých ohlasech jako pevný ostrov nad rozbouřeným mořem tyčí tvrzení, že jeho Batman je nejlepší částí filmu a zachraňuje celkový dojem. Už před premiérou byl ostatně snímek na základě testovacích projekcí přestříhán tak, aby v něm bylo Batmana co nejvíc.

Nyní byl Affleck oznámen jako výkonný producent Justice League. Jde především o čestný titul, očekává se však, že je příslibem jeho dohledu nad Snyderem. A už před pár dny bylo řečeno, že skutečně dostane sólovku Batmana pod svou kontrolu.

Na první pohled se potvrzuje domněnka, že se stává absolutním vítězem, jenž nehledě na špatnost snímku potvrdil vlastní kvality a zajistil si tak nepostradatelnost pro franšízu.

Ben ale dost možná neslaví. Samozřejmě se tu pohybujeme na hraně neoficiálních drbů „jedna anonymní bába povídala“, protože tyto informace nikdo nerozdává v autorizovaných rozhovorech, ale má se za to, že Snyderovi upřímně věřil, aktivně s ním diskutoval o scénáři a opravdu byl přesvědčený o tom, že pod jejich rukama vzniká dobrý film.

Negativními kritikami byl zdrcen přesně tak, jak vyplývalo z virálního videa „Sad Affleck“, v němž smutný herec nebyl schopný po premiéře pořádně odpovídat na otázky ohledně přijetí filmu.

Smutný Ben Affleck | Video: YouTube

Odměna za trest

Oznámení jeho režie sólového Batmana a pozice výkonného producenta Justice League bylo podle zdroje serveru birthmoviesdeath.com tahem produkce, jak uklidnit veřejnost. Samotný Affleck byl únikem této informace rozladěn (snad až rozzuřen), protože ze svého angažmá není nadšený a nepovažuje ho nejspíš za zaručeně dobrý nápad - z jeho úhlu pohledu se o dalších plánech teprve jednalo. Nyní, jak je v DC zjevně obchodním modelem, už není cesty zpět.

Tento výklad současného dění za oponou DC Comics samozřejmě nemůžeme vnímat jako potvrzený, jeví se ale uvěřitelně.

Nesmíme zapomenout, že Affleck do celého projektu nastoupil těsně poté, co ho akademici „okradli“ o Oscara, jejž sice udělili jeho Argu, ne však jemu coby režisérovi. Dokonce ho ani nenominovali, což se režisérům vítězných filmů stalo v historii méněkrát, než kolik je prstů na jedné ruce. Bylo to bráno jako trvající znak nedůvěry vůči kdysi nadějnému filmaři, který „zběhl“ k mainstreamu.

Affleck tedy jakoby trucovitě přešel ke komiksům. Nejspíš měl v plánu napravit svou reputaci z dob Daredevila a vybudovat si pověst podobně kvalitního, ale neoceňovaného tvůrce, jakou má třeba Christopher Nolan. Ne náhodou se angažuje zrovna v příběhu hrdiny, jenž díky sérii Temný rytíř stanul v čele jak tržeb, tak i hodnocení diváků a kritiků.

Jistě nemá v plánu jako Zack Snyder rozhánět záporná přijetí, hrabat po dolarech a předstírat nadšení – chtěl by točit komiksy na úrovni. A najednou má zachraňovat sérii od úplného výsměchu alespoň k snesitelnosti? Tak si svůj odchod od akademických dramat sotva představoval.

V tuto chvíli, kdy fanoušci udržují iluzi mesiáše Afflecka, který nemůže za nic špatného na Batman v Superman a naopak může celou značku zachránit, se jeho pozice jeví poměrně dobře. Pokud je ale pravda, že snímku věřil a považoval ho za kvalitní (což nemůžeme s určitostí říct my, ale Affleck si toho je naopak jistě dobře vědom), tak se sotva raduje z toho, že příště už se nebude mít za koho schovat.

Touha po uznání, patrná z jeho kariérních voleb, se zase o krok vzdaluje naplnění. Být teď v jeho kůži rozhodně není příjemná představa.

Filmový kritik Kamil Fila tvrdí, že snímek Batman vs. Superman: Úsvit spravedlnosti je politicky komplikovaný film. Navíc příliš hlučný a temný. | Video: Kamil Fila
 

Právě se děje

Další zprávy