Pozoruhodný příběh první elektrické tramvaje. Úctyhodný stroj v době vzniku propadl

TV Architect
16. 5. 2021 11:23
Zakladatel české moderní architektury Jan Kotěra nemá na seznamu jen stavby a návrhy interiérů. Jedním z jeho významných děl je i první elektrická tramvaj. Kotěra se totiž věnoval také návrhům kolejových vozidel pro Ringhofferovu továrnu na pražském Smíchově.
Zakladatel české moderní architektury Jan Kotěra nemá na seznamu jen stavby a návrhy interiérů. | Video: TV Architect

Pořad Skryté poklady architektury připravuje internetová televize TV Architect. Podívejte se i na další díly tohoto cyklu. 

"Jan Kotěra působil také jako profesor na UMPRUM. Zdejším ředitelem Jiřím Stibralem byl pověřen návrhem salónního vozu. Osvědčil se, a tak byl doporučen právě do Ringhofferova závodu, aby zde vypracoval návrh na vůz č. 200," říká historik architektury Zdeněk Lukeš.

V době vzniku byla pro smích. Dnes stavbu v centru Prahy obdivuje celý svět:

Vůz vznikl na přelomu 19. a 20. století. Jeho vnitřek byl prostorný a komfortně vybavený. Jeho střední část dosahovala větších rozměrů, než měly vozy určené pro běžný provoz. Do vozu se vstupovalo z obou plošin dvoukřídlými posuvnými dveřmi osazenými v příčných přepážkách. Mezi nimi se v celé délce vozu vyvyšoval větrací nástřešek.

Krásný primátorský vůz sloužil původně reprezentačním účelům královského města. Měl atypický interiér s křesílky a stolky a řadou půvabných detailů. Vůz svého času sloužil také jako svoz dětí do mateřinek. Jeho interiér v nedávné době prošel velkou rekonstrukcí a navrátil mu původní vzhled.

Tramvaj je jedinečná hlavně svou barvou. Oproti červenobílé klasice je laděna do šedomodré. Zdobena je krásnými secesními prvky. "Zajímavé je, že po dokončení tramvaje Kotěra za tuto zakázku nezískal příliš pozitivní ohlasy. Mnohým vadilo málo zdobných prvků," uvádí Lukeš.

Dnes bývá tramvaj k vidění během slavnostních jízd. Své stálé místo má v Muzeu městské hromadné dopravy ve Střešovické vozovně v Praze.

 

Právě se děje

Další zprávy