Ikonickou "perlu Ostravy" čeká rekonstrukce. Módní dům chátral 30 let

TV Architect
13. 11. 2022 11:00
Architektonický klenot Ostravy se brzy dočká nového vzhledu i využití. Módní dům Ostravica - Textilia po třiceti letech projde rekonstrukcí. Projekt přestavby získal potřebná povolení i silného finančního partnera. Lidé tak ikonický obchodní dům budou moci navštívit zřejmě už za necelý rok v létě.
Kdysi ikonický obchodní dům v centru Ostravy se konečně dočkal rekonstrukce. Módní dům Ostravica – Textilia dlouhá léta chátral. | Video: TV Architect

Nárožní čtyřposchoďová budova z roku 1930 vznikla podle plánů architektky Marie Frommerové a později byla rozšířena o další dva sousední objekty. Komplex tří budov místní od počátku přezdívali perlou Ostravy a patřil k nejluxusnějším stavbám svého druhu v tehdejším Československu. Od revoluce ale objekt chátral a jeho provoz následně ukončil propad stropů. Všechny další pokusy o znovuoživení prázdné Ostravice byly neúspěšné.

Podívejte se na díl Skrytých pokladů architektury o ostravské radnici

Nyní ale budovu konečně čeká rekonstrukce. Uvnitř historické památky začaly stavební práce a už brzy se Ostravica - Textilia opět otevře veřejnosti. Obnovy se dočká i přilehlé okolí objektu. V interiéru se obnovily nosné prvky mezi patry, zrekonstruovaly se podlahy a stropy a doplnilo se chybějící zdivo. Brzy se začne pracovat také na vnější podobě budovy.

Prostor pro podnikatele, ale i kavárna a divadelní sál

Rekonstrukce se zatím dotkne ale jen dvou ze tří budov. Oprava třetí budovy se bude řešit zvlášť. I přes to, že oba rekonstruované objekty lidé vnímají jako jeden dům, zcela novou fasádu získá pouze nárožní budova. Druhá bude rekonstruována v duchu původní architektury vzhledem k její památkové ochraně. "Nová odsazená lamelová fasáda je navržena tak, aby bylo možné z každého úhlu vidět na původní fasádu domu. Druhá stavba bude zrekonstruována co nejblíže původní podobě," říká Jan Jadrníček ze studia Master Design.

Cílem rekonstrukce je také propojit přízemí všech budov se vznikajícím veřejným prostorem na náměstí Dr. E. Beneše. Venkovní prostor budou moci lidé v budoucnu využít jako příjemné prostředí pro trávení času či konání různých aktivit. Zároveň se také počítá s možností budoucí výstavby v ploše bývalého Německého domu. První etapa obnovy náměstí by mohla začít v roce 2024.

Bývalý módní dům bude nově sloužit jako tzv. Business boutique inkubátor. Půjde o prostory určené pro vznik a rozvoj nových podnikatelských nebo uměleckých aktivit. V Ostravici najdou zázemí začínající podnikatelé v oborech jako 3D tisk a zobrazování, herní průmysl nebo e-sport. Pro veřejnost zde vznikne kavárna, restaurace a divadelní sál. Rekonstrukce by měla být dokončena v červnu 2023. 

Pořad Skryté poklady architektury připravuje internetová televize TV Architect. Podívejte se i na další díly tohoto cyklu. 

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 17 minutami

Vlakové expresy zvládnou nově cestu z Prahy do Budějovic za hodinu a 40 minut

Vlakové expresy zvládnou od neděle, kdy začne platit nový jízdní řád, cestu z Prahy do Českých Budějovic za hodinu a 40 minut. Z Prahy do Tábora to bude 59 minut. Cesta tak bude asi o 20 minut rychlejší. Jde o rekordní časy v historii zdejší železniční dopravy, vyplývá z tiskové zprávy Českých drah (ČD). Rychlost na trase bude skoro 100 kilometrů za hodinu. Zrychlí se i cestování do Milevska, Bechyně či Jindřichova Hradce, tedy do dalších zastávek na 4. železničním koridoru i mimo něj.

"Cesta vlakem mezi Prahou a jihočeskou metropolí bude zhruba o 20 minut kratší než v končícím jízdním řádu. Oproti 80. letům se však jízdní doba zkrátila dokonce na polovinu. Tehdy se cestovalo z Prahy do Českých Budějovic zhruba tři a půl hodiny. Nové cestovní časy tak umožňují pohodlnější denní dojíždění za prací nebo do školy na trase České Budějovice - Tábor - Praha a zpět," řekl člen představenstva ČD a náměstek pro osobní dopravu Jiří Ješeta.

U všech spojů EuroCity a InterCity sjednotil národní dopravce maximální rychlost na 160 kilometrů za hodinu. Ve vlacích bude jídelní vůz, wifi nebo zásuvky pro dobíjení cestovní elektroniky. Linka Ex 7 Jižní expres bude patřit k nejrychlejším v Česku a podle ČD konkurovat provozu na silnicích, kde často vznikají kolony. Cestovní průměrná rychlost vlaků dosáhne 98 kilometrů za hodinu. Mezi Prahou a Táborem překročí 100 kilometrů za hodinu. "Cesta vlakem tak bude rychlejší než autem. Lidé se navíc vyhnou častým kolonám na silnici I/3 a na dálnici D1 a problémům s parkováním v aglomeracích, ve kterých vlaky zastavují," uvedl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Zdroj: ČTK
před 26 minutami

Rumunsko se zlobí kvůli zablokování vstupu do Schengenu, povolalo si velvyslance v Rakousku

Rumunsko povolalo ke konzultacím svého velvyslance v Rakousku. Podle ministerstva zahraničí v Bukurešti je krok vyjádřením protestu proti rozhodnutí Vídně zablokovat vstup Rumunska do schengenského prostoru.

Rakousko na čtvrtečním zasedání ministrů vnitra členských zemí Evropské unie odmítlo podpořit vstup Rumunska do Schengenu. Rozhodnutí zdůvodnilo tím, že přes Rumunsko vedou cesty, po kterých převaděči pašují migranty do EU a do Rakouska. Vídeň také poukazuje na to, že Rumuni zaujímají čtvrté místo mezi zeměmi, odkud pašeráci pocházejí. Spolu s Rumunskem musí na vstup dál čekat také Bulharsko, obě země přitom podle Evropské komise splňují potřebné podmínky už více než deset let.

"Vzhledem k postoji Rakouska hlasovat proti přistoupení Rumunska do schengenskému prostoru byl povolán ke konzultacím mimořádný a zplnomocněný velvyslanec Rumunska v Rakouské republice Emil Hurezeanu," uvedla v prohlášení rumunská diplomacie. Snížení úrovně diplomatických vztahů je podle ministerstva "politickým gestem, které zdůrazňuje rozhodný nesouhlas s jednáním Rakouska".

Zdroj: ČTK
Další zprávy