Recenze: Overwatch je herní fenomén, Blizzard udělal extrémně zábavnou on-line střílečku

Otakar Schön
30. 5. 2016 11:39
Nový titul od autorů Warcraftu a Diabla mění pravidla on-line stříleček. Celá hra sází na hrdiny s odlišnými vlastnostmi a stylem hraní. Vybere si každý a díky odlehčené náladě bude Overwatch bavit i hráče, kteří na on-line klání nemají tolik času.
Overwatch
Overwatch | Foto: Blizzard

Blizzard se jen tak nepouští do ničeho nového. Diablo je staré dvacet let, Warcraft 22 let a Starcraft osmnáct. V posledních třech letech se ale Blizzard rozjel. Svět karetních her ovládl s Heartstone před dvěma lety. Před rokem se pak Blizzard pustil do fenoménu MOBA se hrou Heroes of the Storm, která se rychle stala 4. nejoblíbenější hrou tohoto žánru.

A nyní, do třetice všeho dobrého, přichází první pokus Blizzardu o 3D střílečku.

Už po pár dnech od vydání hry je zřejmé, že Blizzard vytvořil další hit. Testovací verzi před vydáním vyzkoušelo deset milionů hráčů a v některých obchodech není Overwatch k sehnání. Nadšení hráčů je zřejmé a pochopitelné. Overwatch je 3D střílečka, týmová on-line hra, ale to vše až v druhé řadě. V první řadě je Overwatch neskutečná zábava.

Známá pravidla, netradiční pojetí

Vysvětlit, jak funguje Overwatch, je snadné. Ostříleným hráčům stačí říct, že je to hezčí a střelenější obdoba hry Team Fortress 2. Těm ostatním pak lze říct, že v Overwatch stojí proti sobě dvanáct hrdinů, kteří mají různé vlastnosti, ale společně se snaží porazit druhý tým za pomoci spousty střílení, házení granátů, a také léčení a posilování schopností ostatních hráčů.

Blizzard vzal klasickou 3D střílečku a podobně jako Team Fortress změnil její pravidla. Hlavní není to, kolik protivníků se vám podaří zabít a kolikrát při tom umřete. Hlavní je splnit předem daný cíl – ať jde o obranu vybraného místa, nebo dotlačení nákladu výbušnin do nepřátelské základny. Splnění úkolu přitom závisí na spolupráci v týmu. Některé postavy nemají klasické zbraně a nemohou ubližovat nepřátelům, přesto je bez nich mnohem těžší dosáhnout úspěchu.

Blizzard při startu hry připravil 21 hrdinů, kteří jsou rozdělení do čtyř kategorií – útočníci, obránci, tanky a podpora. Útočníci mají k dispozici nejsilnější zbraně, jako jsou raketomety nebo pulzní pušky či vrhací hvězdice a katana pro boj zblízka. Obránci mají k dispozici zbraně, které fungují na velkou vzdálenost, nebo se umí proměnit v malou kulometnou pevnost. Jako tanky působí hrdinové se silným brněním, kteří přežijí spoustu zásahů a soustředí se na boj zblízka. Jejich cílem je zbrzdit postup nepřítele a ochránit slabší členy týmu. Poslední skupina podpůrných postav nabízí hlavně léčení a ochranné bariéry nebo možnost posílit útočné schopnosti svých kolegů v boji.

Overwatch
Overwatch | Foto: Blizzard

Postavy v rámci jedné kategorie se mohou zásadně lišit a každý hráč si nakonec najde své oblíbence. Ve velké rozmanitosti hrdinů se skrývá ale také jedna nepříjemná vlastnost hry Overwatch – potřebujete dost času, abyste všechny hrdiny opravdu poznali, naučili se s nimi efektivně pracovat a zjistili, v jakých situacích je který nejúčinnější. Overwatch totiž dává hráčům možnost se při každé smrti proměnit v jinou postavu tak, jak to vyžaduje taktická situace na bojišti.

Hrdinství pro každého, i bez pistole

Nejsnadnější je začít s Vojákem 76 nebo s Pharah. Oba patří mezi útočníky a příliš se neliší od standardu ve 3D střílečkách; hlavně Voják 76 je typický voják. Pharah má místo útočné pušky raketomet a umí vyskočit vysoko nad nepřátele a vyhnout se tak jejich palbě. Alternativní variantou jednoduššího začátku je léčitelka Mercy, která nevyžaduje přesné míření svých základních schopností. Hra také nabízí „střelnici“, na níž si lze postavy vyzkoušet. Nechybí ani možnost hrát s pěti dalšími hráči proti týmu „robotů“ ovládaných počítačem, což je mnohem snazší než bitvy s živými protivníky.

Overwatch při výběru hrdinů upozorňuje na případnou nevyváženost týmu a doporučuje, aby si někdo vybral i méně populární role, jako jsou léčitelé. V náhodně sestavených soubojích nicméně často narazíte na to, že tým nespolupracuje, jak má. Divoké přestřelky jsou zábavné, pokud nehrajete často, ale po pár týdnech od vydání hry se nepochybně vyprofiluje komunita soutěživých hráčů, proti kterým bude těžké uspět.

Overwatch
Overwatch | Foto: Blizzard

I v tomto ohledu nabízí Overwatch nějakou útěchu. Na konci každé hry nenabízí přehlednou tabulku se seznamem hráčů řazeným podle zabití. Místo toho vybere čtyři nejlepší hráče, kterým můžete dát svůj hlas a vybrat tak skutečnou hvězdu zápasu. Nejsou to vždy jen ti, kteří pozabíjeli nejvíce nepřátel – odměnit vás hra může i za úspěšné léčení.

I neúspěšný hráč pak po skončení on-line bitvy získá body, které pomáhají ve vývoji jeho postavy. Místo silnějších zbraní ale dostanete jen kosmetické změny – nové animace, nové barvy kostýmu nebo nové hlášky, které postava v průběhu hraní pronáší. Tato vylepšení lze získat i dokoupením „truhel s kořistí“ za reálné peníze. Podobný systém placení, které nepřináší reálné výhody ve hře, nijak nepoškozuje vyváženost zápasů a vývojářům přináší průběžné příjmy, kritiku si proto nezaslouží

Skrytý příběh a skvělé zpracování

Přehlídka dvou desítek hrdinů je zábavná sama o sobě. Drsný voják, dívka v mechanickém brnění, víla jako z pohádky, dokonce i gorila s vědeckým titulem… Hravý přístup autorů ale neznamená, že vytvořili hru bez propracovaného pozadí. Overwatch vypráví příběh o Zemi v blízké budoucnosti po válce s umělou inteligencí Omnic.

„Vzpouru robotů“ potlačila nově zřízená mezinárodní organizace Overwatch, která se ale později rozpadla po útoku na sídlo organizace, kterému předcházely spory ve vedení agentury a obvinění z korupce. Příběhové pozadí hry naznačují životopisy jednotlivých hrdinů, ale také krátké filmy a další informace na internetu. Příčinu zničení sídla organizace Overwatch tak možná hráči odhalí postupem času s tím, jak budou tvůrci hru dál rozšiřovat.

Overwatch
Overwatch | Foto: Blizzard

Mnohem jasněji viditelné je to, jak si autoři vyhráli s technickým zpracováním. Grafika je typická pro Blizzard – pracuje s komiksovým zjednodušením, ale s velkým důrazem na detaily, ať už jde o design netradičních zbraní, nebo animace postav. Vše působí perfektním dojmem.

Totéž platí o mapách, na kterých se hraje. Jednotlivá prostředí mají výrazný vzhled, snadno odlišitelný od ostatních, a nabízejí spoustu možností, jak využít schopnosti různých hrdinů na jednom prostoru. Orientaci v prostoru navíc usnadňují barevné linky, které hráče vedou směrem k místům, kde jsou potřeba. Pro začátečníky, kteří ještě nemají mapy nastudované, to je příjemná drobnost.

Hodně opomíjenou složkou většiny her je zvuk, ale Blizzard ukazuje, že myslí na všechno. Hudební doprovod v Overwatch moc vnímat nebudete, ale zvukové efekty zbraní, hlášky postav a perfektní prostorovost zvuku hrají důležitou roli v tom, jak hru prožíváte, nemluvě o tom, že kvalitní sluchátka díky zvukovým indiciím umožňují lepší orientaci v bitevní vřavě.

I pro někoho, kdo on-line střílečky aktivně nehraje už nějakých 12 let, je Overwatch zábavná zkušenost, která dává radost i bez krutého porovnávání s lepšími hráči, kteří u hry tráví desítky hodin týdně. Platí to alespoň prozatím: žebříčky nejlepších hráčů spustí Blizzard až v polovině června.

Recenze vyšla na webu tech.ihned.cz

Overwatch - trailer | Video:

před 11 minutami

Mexický prezident se omluvil za 110 let starý masakr Číňanů

Mexický prezident Andrés Manuel López Obrador se omluvil za 110 let starý masakr Číňanů ve městě Torreón. Masového vraždění, které López Obrador označil za malou genocidu, se dopustily oddíly hlásící se k mexické revoluci, uvedla agentura AP. Během tří dnů bylo zavražděno 303 osob, což byla zhruba polovina tehdejší čínské komunity v Torreónu.

"Musím se smutkem říct, že i po této malé genocidě pokračovaly beztrestný útlak a vraždění členů čínské komunity, ať už kvůli rasismu nebo z úmyslu je okrást," uvedl López Obrador. Podle něj diskriminace byla založena na rozšířených stereotypech, kterým Číňané v té době čelili.

Mexický prezident také řekl, že jeho země je vděčná za bratrství, které Čína prokázala během epidemie covidu-19. Mexiko, které vykazuje čtvrtý nejvyšší počet úmrtí v souvislosti s covidem-19, si v Pekingu objednalo zhruba 29 milionů dávek vakcíny proti covidu-19, z nichž zatím dostalo deset milionů.

před 51 minutami

Do španělského autonomního města Ceuty, jež leží na africkém kontinentě, v pondělí nelegálně vstoupilo nejméně 2700 lidí a mezi nimi stovky nezletilců

Španělské úřady uvedly, že se jedná o druhý početnější příchod migrantů za poslední měsíc. Na konci dubna do Ceuty doplavalo z Maroka přes 150 lidí. Občas se migranti, hlavně ve větších skupinách, snaží překonat pevninskou přísně hlídanou hranici. Na její zhruba osmikilometrové délce stojí také deset metrů vysoký plot. Dnešní hojnější přeplavání hranice, které začalo od ranních hodin, podle policie usnadnil také nízký příliv. Kapacity pro přijetí migrantů ve městě jsou v současnosti přeplněné, uvedla stanice RTVE.